Skördare

ponsse automatik

2 inlägg 1720 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ponsse automatik

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67953 själv har jag aldrig kört nån ponsse men funderar hur deras upparbetnings automatik fungerar,
Exempelvis på valmet(eme) har man en knapp för att stänga agg sen fyra som väljer träslag sen har man en knapp till fällning/kap/matning som hålls inne så länge man vill att automatiken ska va aktiverad, träslagsknapparna blir kvalitetsknappar under upparbetningen å en knapp för kap vid närmaste kortare modul,och en för trädavslut/tilltupp.



   TS
Avatar Fallback

Re: ponsse automatik

mrme  
#67975 Sitter i en ponsse till vardags(beaver- h 53) Ja kör lite speciellt tror ja, har 3 knappar för öppna stäng(högerpallet), trädslag och kvalitet höger . kap en på vänster 2 på höger.
längdmoduler på vänster, tilt upp på vänster.apptering ala ponsse på vippan grip öppna stäng på en skotere(ja skulle föredra att ha den som alla andra har att man öppnar å stänger aggregatet

Jag har fler knappar för samma funktioner bara för att kunna variera.

När ja ska ta trädet ansätter ja med en knapptryckning håller in kapknappen(helt vansinigt enligt mej) väljer trädslag själv kör ja manuellt kap på timmer för att ja hinner inte apptera rätt med automatik är så lätt att se nått när de börjar kapa å då är det för sent, massa kör ja med automatik bara att hålla i hatten medans trädet svischar genom agget :???: med rätt inställning tiltar aggregatet oftast upp själv efter sista kap.
Nya ponsse har ala valmet(om man väljer det) att man håller in grip stäng för att ansätta fälla apptera, men ja gillade det inte, ok dödmansgrepp är bra men ja hatar att hålla in knappar när ja kör, smaken är som baken :grin:
Ponssen är mycke trevligare än ja trodde efter första titten, men ja saknar medföljande hytt väldigt mycket å en smidigare mindre kran, c33an är rätt klumpig när det är täta bestånd med vek medelstam agget är smidigt att köra å går bra ett stort minus för slangarna som går in i agget på höger sida väldigt lätt att skada träd med dom om det ska lämmnas mycke träd.

nu gled ja från ämnet lite :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).