Sida 1 av 1

Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: tis 04 aug 2009, 22:25
av buster67
Hej jag skal ut och titta på 901 som är från slutet av 80 . Vad skulle vara et lepligt bud på en sådan? :roll: Jag har tittat på blocket men jag tycker det låter dyrt med 150.000-200.000 för en såpas gammal maskin i dessa tider :roll:

Re: Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: ons 05 aug 2009, 22:17
av GremoNiclas
Är nog rimligt pris tror jag. Får nog räkna med minst 150.000 såvida den inte är i uselt skick.

Re: Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: tor 06 aug 2009, 04:39
av orre
I vilket skick verkar maskinen vara?

Re: Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: tor 06 aug 2009, 20:56
av buster67
orre skrev:I vilket skick verkar maskinen vara?


1-10 så är den nog 5

Re: Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: tor 06 aug 2009, 23:27
av Anders Olsson
Hej!

Några saker som påverkar priset ganska mycket:

Vilket/vilka aggregat följer med?
Vilken dator är det i maskinen?
Hur är skicket på däck/ev.kedjor?
Är maskinen tät?
Är hydraulpumpar eller åkmotor nybytta?

Om allt ovan är "bra" så kan maskinen vara värd 200000kr, är allt "dåligt" så kan den gå ner mot 100000kr.

De allra första exemplaren av 901:an kanske man ska undvika. Det fanns bland annat nån variant av bromssystemet som bara monterades på ett fåtal exemplar innan konstruktionen ändrades. Kan bli jobbigt att hitta reservdelar till dom maskinerna.

Grundkonstruktionen på en 80-tals Valmet 901 skiljer sig inte så mycket från den på en modern 901:a. Det har såklart hänt en massa med hydrauliken, datorerna och motorn, men i princip är det samma koncept. Det är väl därför dom står sig i pris såpass bra. Plus att det har sålts många så att det finns någorlunda god tillgång på reservdelar.

Re: Rätt pris på valmet 901 80 modell

Postat: fre 07 aug 2009, 21:07
av buster67
Anders Olsson skrev:Hej!

Några saker som påverkar priset ganska mycket:

Vilket/vilka aggregat följer med?
Vilken dator är det i maskinen?
Hur är skicket på däck/ev.kedjor?
Är maskinen tät?
Är hydraulpumpar eller åkmotor nybytta?

Om allt ovan är "bra" så kan maskinen vara värd 200000kr, är allt "dåligt" så kan den gå ner mot 100000kr.

De allra första exemplaren av 901:an kanske man ska undvika. Det fanns bland annat nån variant av bromssystemet som bara monterades på ett fåtal exemplar innan konstruktionen ändrades. Kan bli jobbigt att hitta reservdelar till dom maskinerna.

Grundkonstruktionen på en 80-tals Valmet 901 skiljer sig inte så mycket från den på en modern 901:a. Det har såklart hänt en massa med hydrauliken, datorerna och motorn, men i princip är det samma koncept. Det är väl därför dom står sig i pris såpass bra. Plus att det har sålts många så att det finns någorlunda god tillgång på reservdelar.


Ok ska kolla det tack för hjälpen :)