Sida 1 av 2

Nya rottne H10

Postat: mån 08 jun 2009, 21:28
av 1070
Tänkte höra lite om vilket intryck ni som såg rottnes nya H10 fick? Har bara sett den själv på bild å där såg den inte så dum ut

Re: Nya rottne H10

Postat: mån 08 jun 2009, 21:50
av kalhygge
lite halvmysig.. Kortare än gremon, kran som har större arb.område än TJ/logliftkranarna, ev svängande hytt, men ca ett år bort i tiden innan produktion.. Nu vare 11m Cranabkran på, med rottnes vridhus, kan ju bli nått annat.
De hade inte varit ute i skogen med den ännu, kom nog direkt från verkstan..

Re: Nya rottne H10

Postat: mån 08 jun 2009, 21:55
av 1070
Hoppas de inte glömmer kraften i kranen som de har gjort ibland skulle va bra om man kunde haka på ett sp 561 lf då kanske den maskinen blir rätt

Re: Nya rottne H10

Postat: mån 08 jun 2009, 21:57
av masterchief
Det pratades om en egen kran eventuellt, men det verkade inte riktigt bestämt...
Det jag gillade var markfrigången, även om portalerna stack ut en del.

Re: Nya rottne H10

Postat: tis 09 jun 2009, 07:01
av Knegarn
"Äntligen en vettig kran" tänkte jag när jag såg maskin på bild :smile: en klart intressant maskin som jag skulle va intresserad av om det fanns öht nån möjlighet att ens få prata rottne med någon i finland. Finns knappt en rottnekeps här så då vet man ju hur det ser ut med service/support/reservdelar.

Re: Nya rottne H10

Postat: tor 11 jun 2009, 21:41
av tullan
varför har den större arbetsområde än tj/loglift kranarna?

Re: Nya rottne H10

Postat: lör 13 jun 2009, 21:18
av zeaflower
tullan skrev:varför har den större arbetsområde än tj/loglift kranarna?

antar att den har längre sväng cylindrar vilket ger i sin tur ger ett större arbetsområde....

Re: Nya rottne H10

Postat: lör 13 jun 2009, 21:19
av 970D
Är samma svängkrans eller så som sitter på F-18.

Re: Nya rottne H10

Postat: sön 14 jun 2009, 07:28
av Valmet 890
tror ni inte den kan vara lite klen? Om jag förstod rätt så var det väl H8an motor och pumpar osv.
OCh en där från rottne sa att det bara gick att ha det minsta rottne aggregatet eller sp 451 annars blev det för tungt.

Re: Nya rottne H10

Postat: ons 17 jun 2009, 20:21
av Pidden
Känns ju inte riktigt lönt att ha en sån bastant basmaskin och sen bara ett litet aggregat (EGS 402,SP 451). Då kan man ju lika gärna köra med en 1270/754, Gremo/ SP 551, 911/350.

Re: Nya rottne H10

Postat: ons 17 jun 2009, 20:41
av masterchief
Misstänker de satsar på det senaste inom gallringstrenden, dvs sistagallringen av främst gran skippas.
Då behövs det sällan större aggregat, utan de verkar satsa på små rappa saker.
För mina behov är den dock lite för klen som storskördare i firman...
Skulle dock vara förvånad om den inte klarar att bära ett 551..

Re: Nya rottne H10

Postat: tor 18 jun 2009, 13:40
av Valmet 890
masterchief skrev:Misstänker de satsar på det senaste inom gallringstrenden, dvs sistagallringen av främst gran skippas.
Då behövs det sällan större aggregat, utan de verkar satsa på små rappa saker.
För mina behov är den dock lite för klen som storskördare i firman...
Skulle dock vara förvånad om den inte klarar att bära ett 551..


Han från rottne som vi pratade med sa att det var för tungt iaf.

Re: Nya rottne H10

Postat: tor 18 jun 2009, 19:25
av ume
gissar att med 10m räckvidd borde det gå med 551 den på elmia hade ju 11m räckvidd om jag inte mins fel.
Var väl en crh15 och på valmet klarar den ju 350 på 10m iallafall 8)

Re: Nya rottne H10

Postat: tor 18 jun 2009, 21:45
av Pidden
Instämmer med att man med en 10meters kran borde klara att hålla ett 551! 11 meter är en meter för långt med ett stort aggregat! 8)

Re: Nya rottne H10

Postat: lör 20 jun 2009, 23:33
av rocky
[quote="Valmet 890"]tror ni inte den kan vara lite klen? Om jag förstod rätt så var det väl H8an motor och pumpar osv.

Inget av det som satt under huvarna,kran eller hytt var klart vad det ska vara. Den va bara ihop satt för att ställas ut. Hoppas dom tar till sig kundernas förslag så den blir bra från början :P