Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skogsjan 895

47 inlägg 28384 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsjan 895

495 xl  
#56567 Är det någon som sett nån liknande skogsjan-eco log-cat skördare :?: Det här är en pimpad 695:a. Den borde nog egentligen på skogsjan språk heta 895-09 XXL :lol:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56568 Är nog inte så dumt med tanke på att de sjunker som en sten i bak!

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#56569
Engstrand skrev:Är nog inte så dumt med tanke på att de sjunker som en sten i bak!


Nej det är det förhoppningsvis inte :smile: Meningen är att den ska gå med band runtom för att få upp bärigheten så mycket som möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#56578 Detta är nått jag funderat på länge, en 8hjulig 695a, ha band runt om, hade tvivel på att det skulle gå svänga fullt med boggi bak, men tydligen går det.
Är nog inte fel att ha så, då baken är som ett ankare.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#56587
skogsjan695xl skrev:Detta är nått jag funderat på länge, en 8hjulig 695a, ha band runt om, hade tvivel på att det skulle gå svänga fullt med boggi bak, men tydligen går det.
Är nog inte fel att ha så, då baken är som ett ankare.


det går bra att svänga bara man har långa pendelarmarna runtom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56601 Var ju riktigt stadig maskin innan,lär ju inte bli sämre med boggie bak!

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#56636
495 xl skrev:
skogsjan695xl skrev:Detta är nått jag funderat på länge, en 8hjulig 695a, ha band runt om, hade tvivel på att det skulle gå svänga fullt med boggi bak, men tydligen går det.
Är nog inte fel att ha så, då baken är som ett ankare.


det går bra att svänga bara man har långa pendelarmarna runtom.


Är det ni som har den?

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#56647
skogsjan695xl skrev:
495 xl skrev:
skogsjan695xl skrev:Detta är nått jag funderat på länge, en 8hjulig 695a, ha band runt om, hade tvivel på att det skulle gå svänga fullt med boggi bak, men tydligen går det.
Är nog inte fel att ha så, då baken är som ett ankare.


det går bra att svänga bara man har långa pendelarmarna runtom.


Är det ni som har den?


ja det är det. Vi har den "dötids projekt" :lol: Så vi har inga fritidsproblem :mrgreen:
Maskinen skall som sagt gå på dåliga marker utrustad som buskröjare.

Har fler bilder på byggnationen ska rota fram dom sen. Hade varit intressant att veta om det finns nån mer 8-hjuling eller om vi är först :?: Och kanske sist :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59115 här kommer ett par bilder till på muskedundret :smile: Ombyggnationen är klar så nu återstår en del renovering av basmaskinen,
Hitils har vi hunnit bytt i princip alla hydralslangar och lite såna roliga saker, Men det har uppstått ett småkonstigt fenomen på den dom sista dagarna den (själv nivelerar) alltså när den är igång så kan den få för sig att slänga i kull sig åt nått håll kul! 😡 Får väl se vad det kan vara ... Misstänker midjekabeln kanske det finns nån som har nått tips :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59116 Det där felet fick jag ibland på den 695n jag körde, ett tu tre ville den tippa. Var enklare fel än vad man kunde tro, var fukt i ena knappen på paletterna. NU vet ju inte jag vad ni har för spakar och så i den.
Det jag gjorde då var att fälla upp armstödet och på med fläkten i bott.
Det är ju lätt att test om det är det felet, nästa gång den vill tippa åt nått hål så dra ur kontakten till paletten,
Sen är det ju inte ovanligt att det är fel i paketet till niveleringen.

Vart kommer denna hålla till i landet sen då?
Är ju nästan man måste åka och titta på denna skapelse in action :P

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59117
skogsjan695xl skrev:Det där felet fick jag ibland på den 695n jag körde, ett tu tre ville den tippa. Var enklare fel än vad man kunde tro, var fukt i ena knappen på paletterna. NU vet ju inte jag vad ni har för spakar och så i den.
Det jag gjorde då var att fälla upp armstödet och på med fläkten i bott.
Det är ju lätt att test om det är det felet, nästa gång den vill tippa åt nått hål så dra ur kontakten till paletten,
Sen är det ju inte ovanligt att det är fel i paketet till niveleringen.


att koppla bort paletterna har jag provat det blir ingen skillnad, Det är ju även så att om man vill luta den till höger så både lutar den på sig + att den sänker sig samtidigt det var därför jag misstänkte midjekabeln. Tänkte om det var överslag där men i och försig efter som den lutar av sig själv i bland me så måste ju överslaget oxå komma från en kabel som det ligger ström på hela tiden.

Skulle kunna va så illa att det är två olika fel 🤷‍♂️
Konstigt att fel på två olika ställen ska uppstå samtidigt bara :-?

Vi håller till i trakterna runt sälen-malung. Ja det ska bli kul att få prova den på allvar så småningom.
Senast redigerad av 495 xl tis 19 maj 2009, 18:44, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59119 Det låter ju inte helt omöjligt att det är överslag i nån kabel. Kommer inte ihåg hur detta system var kopplat nu men jag vet iaf att niveleringen är kopplat väldigt konstigt så där kan ett fel bli många fel om man säger så.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59120
skogsjan695xl skrev:Det låter ju inte helt omöjligt att det är överslag i nån kabel. Kommer inte ihåg hur detta system var kopplat nu men jag vet iaf att niveleringen är kopplat väldigt konstigt så där kan ett fel bli många fel om man säger så.


ja det kan man nog säga, Om man tar sig en titt på hur hydraliken är kopplad från niveleringspaketet får man ta sig ganska många tankeställare om man ska försöka hänga med
~x(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59122
495 xl skrev:
skogsjan695xl skrev:Det låter ju inte helt omöjligt att det är överslag i nån kabel. Kommer inte ihåg hur detta system var kopplat nu men jag vet iaf att niveleringen är kopplat väldigt konstigt så där kan ett fel bli många fel om man säger så.


ja det kan man nog säga, Om man tar sig en titt på hur hydraliken är kopplad från niveleringspaketet får man ta sig ganska många tankeställare om man ska försöka hänga med
~x(


precis, satt och letade i schemat på 695an på niveleringen, fan va rörigt det blir efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59362 Har klämt på band bak under eftermidagen blev olofsfors eco track, Man kan ju säga att det är lite skillnad på grovlek på det mesta mellan clark banden fram och eco tracken där bak @-) Har även beställt en ny midjekabel så kanske det går att få niveleringen att skärpa till sig me.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar