Sida 4 av 6

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: lör 07 nov 2009, 18:53
av tredor
inte lätt att byta heller förmodar jag,inte bra!

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 08 nov 2009, 10:43
av betula
tredor skrev:inte lätt att byta heller förmodar jag,inte bra!

Det tar ca 10 timmar för två man att riva kranen. Övning ger färdighet, det tog 13 timmar första gången. Tråkigt värre att det blivit så mycket övning. :cry:

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 08 nov 2009, 10:57
av Knegarn
Ponsse kan verkligen INTE göra pararellkranar! den gamla modellen håller väl hyffsat men alla deras c kranar är riktigt kassa!! En entreprenör i grannbyn här bytte precis bort sin beaver med c33 jyst pga. sprickor och tappar som kryper ut hur mycket man än försöker smörja, han blev helt enkelt trött på att hela tiden oroa sig för att kranjäkeln ska ramla i backen en dag, dessutom är dom gjorda för att täcka så mycket av arbetsområdet som möjligt. det är en 07:a med 5000 timmar ungefär.
Fåse va han tycker om nya maskin då, en 901.4 TX med 350, cranaben lär hålla iaf men vissa andra saker kommer han säkert gnälla över när han går från ponsse till valmet :D

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 22 nov 2009, 22:37
av betula
Den här gången tog det 8,5 timme att riva kranen. Medans inälvorna redan var ute svetsade vi alla sprickorna på kranen och la' i nya förstärkningsplåtar. Nu går eländet igen.Var på Ponsse Road Show i Åsele och förundrades över att det var samma j...a oförstärkta kran på demomaskinen. Ponsse har ju tagit fram förstärkningssats men dom nya kranarna är ändå oförstärkta och kommer tydligen att säljas så och följdaktligen enligt min mening spricka på 3000 h.

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: fre 04 dec 2009, 23:03
av tredor
På tal om annat, hur går H7 i lövhuggning?

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: fre 29 jan 2010, 23:50
av betula
tredor skrev:På tal om annat, hur går H7 i lövhuggning?

Den går rätt så bra men man måste ju ha vassa kvistknivar och rätt tryck. Den är inte bättre eller sämre än övriga på marknaden.

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: lör 26 jun 2010, 18:47
av tredor
Bytt maskin ser ja! går de bättre nu? varför C33?

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 27 jun 2010, 16:21
av betula
Nu går det bättre. C33:an är smidig och lättare att komma åt att skruva själv. Ingenting sitter invändigt. Körs mycket i kraftiga lutningar och den nya står mycket stadigare. Efter 800 timmar har vi bytt en slang, det är allt. Men om den ska jävlas lika mycket som den förra så är det dags att börja nu. Vid dessa arbetstimmar gick svängväxeln och sen fortsatte det bara. Men det känns inte som det ska hända, hoppas!

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 27 jun 2010, 18:13
av tredor
Ja,hoppas det fortsätter i samma bana...........

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: sön 27 jun 2010, 18:43
av tredor
Är inte C33 betydligt svagare än C4? Har ni vätska i?
En C4 med utanpåliggande hydraulik borde väl vara mer lättskruvad än den ni hade på den gamla maskinen?eller.........

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: mån 28 jun 2010, 15:35
av betula
Nej, visst är det en liten skillnad men det är så försumbart. Det enda C4:an var starkare på var att dra åt sig. C4 med utanpåliggande hydralik har du fortfarande läckolja och datakabel invändigt och det var det som krånglade för oss. Vätska 60 % på alla åtta. Maskinen väger totalt 29 860 kg men bär mycket bättre med balanserad boggi än 6 WD.

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: mån 28 jun 2010, 21:41
av tredor
29 ton!! har ni själva vägt den eller är det enligt papper?
Måste vara djävulskt stabil.........

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: tis 29 jun 2010, 19:08
av betula
Den är vägd på Ponsse Västsura. Den är väldigt stadig. Som jag tidigare nämnt så påminner den om Master 280.762184E, den stadigaste och stabilaste engreppsskördaren som byggts.

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: tis 29 jun 2010, 20:26
av tredor
Att den är så jävla tung!gör vätskan så mycket? På pappret har jag för mig det står 20 ton...........

Re: Nya Ergo C4 H7.

Postat: ons 30 jun 2010, 16:39
av betula
På pappret tror jag 20 800 kg. Lite band och diesel gör nog sitt till. Band 4 st, 7200 kg, 8 vätskefyllda däck, 1600 kg. Sedan diesel och oljor för resten.