Skördare

Nya Ergo C4 H7.

84 inlägg 29154 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#53768 Nån här som kör eller äger nya ergon? Vill veta allt om denna maskin! :ugeek: :ugeek:



   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#55131 Detta är premiär för mig att överhuvudtaget registrera mig på ett forum men i detta ämne känner jag att jag kan tillföra en hel del information. Men. Det är min sambo som äger och kör maskinen och det finns mycket att berätta. Så mycket att jag skulle behöva påskhelgen på mig. Därför återkommer jag i ämnet. MVH.

Användarvisningsbild

Re: Nya Ergo C4 H7.

Thunborg  
#55173
betula skrev:Detta är premiär för mig att överhuvudtaget registrera mig på ett forum men i detta ämne känner jag att jag kan tillföra en hel del information. Men. Det är min sambo som äger och kör maskinen och det finns mycket att berätta. Så mycket att jag skulle behöva påskhelgen på mig. Därför återkommer jag i ämnet. MVH.


Detta låter spännande :grin: Men påsk är ju inte förens nästa vecka :surp: Välkomen föresten 8)

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#55230 Tack. Jag började hänga med lite i detta forum som skogsägare för att se saker från ert håll. Maskiner är inte mitt specialområde direkt så jag får vänta tills min lumberjack kommer hem med kunskapen.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#56009 Ja då är påsken så gott som över men jag har ju en grej kvar att göra förutom att byta däck och det är ju att berätta om Ergon.
Ponsse Ergo C4 H7 levererad påskafton 2008. Kör enbart slutavverkning, enkelskift.
* Pulsgivaren mäthjul slutar fungera efter 700 m3.
* Bägge kolvarna till främre kvistknivarna sprack efter en månad och 4000 m3.
* Kapsensorer slutar fungera efter 2 månader. Begär ombyggnad från start! Highflexkabel fästad i norderna och skruvfästet till sensorerna (samma som John Deere). Original ska man stifta om kablar och jävlas själv.
* AC:n läckt ut efter 3 månader. Tom nu igen efter 2000 timmar.
* Stoppklossarna aggregatet tilt upp och ned gjord i gummi. Ramlar sönder stup i kvarten. Håller max 2-3 månader.
* Främre cylindrar till kvistknivar spräckta igen efter 4 månader. Fått nya förstärkta som håller än.
* Kabelbyte kran, av invändigt efter 5 månader.
* Svängväxeln exploderar efter sex månader, har läckt olja från dag 1).
* Ser dagen efter att svängplattan är dåligt fräst och har varit vind från start och troligtvis orsakat att svängväxeln small.
* 1200-timmar service. Punktering på alla sex hjul pga miljövänlig vätska frös sönder slangarna. Bägge bromsklockorna bak på vagnen byttes då tätningarna har vänt ur. Bockhornet (hydrualrör) uti kranspetsen spräckt. Bukplåtar gick ej att fälla ordentligt då de hade fel bultar så skallarna tog i. Blocket till bromsarna under dieseltanken spräckt för tredje gången. Har fått nytt i stål. Magneterna låg och drog till terrängstyrningen, bytt både magneter och block. Nippel till aggregatpump spricker, bytt 3 ggr. Har nu gjorts en egen ombyggnad som håller.
* Hann köra 3 dagar i skogen efter service så rök klubban på tryckledningen pga dåligt svetsad. Hann köra 2 dagar då rök axeltätningen på sågmotorn. Efter ytterligare 10 dagar rök datakabeln i kran igen. Bytte och körde 3 skift då gick läckoljeledningen som går i samma hölje som datakabeln. Dom var ut från servicelämnare och stoppade i en grannare kabel som gick i 6 timmar. Tog ur Ureaslangen (Ureaslang, läckoljeledning och datakabel går i samma hölje) för att få mer plats till en ny normal datakabel. Gick 1500 m3 tills den gick av igen. Bytte läckoljeledning och datakabel och ett nytt nylonomspunnet hölje. Fungerar än. Problemet var att höljet invändigt släppte bitar av gummi som nöp och drog isär datakabeln.
* Sågmotorn rasar efter 1800 timmar.
* Hydrualrör på trycksidan utvändigt kran sprack pga kallbockade dåliga rör (för lite gods i rören).
* Länkarmstag matarvalsarna smäller av ganska prick 2000 timmar.

Stillestånd totalt ca sex veckor de första nio månaderna på bara onödigt. Ponsses slangsatser har dålig kvalitét. Smäller efter 14 dagar utan skada på slangen. Minns inte alla men vi har 7 fakturor på service- och resekostnader gällande datakablar. Gamla modellen på midjan blir glapp och måste justeras efter 2000 timmar. På dom senare sitter det ny midja. Aggregatskropparna spricker men Ponsse har en kampanj där de förstärks och man får ett låneaggregat under tiden.
C4-kranen är stark, smidig och överlägsen vid risanpassning. H7-aggregatet har han inte varit med om något som går bättre, när det går. Det bara rasar igenom virke.
Längd och diameter är det bästa han kört med under 27 år. Det sitter diameter både i kvistknivar och matarvalsar. 98,3%-ig modulträff. Uppdragsgivaren väldigt nöjd med mätning. Kan vara lite svår om man kör med dubbla prislistor för då lär man hålla isär sortimenten så att inte diametern går i varann.
Bränslesnål, drar ca 14,5-15 l/h vid medelstam 0,35. Går väldigt bra i motor ocm med pumpväxellåda blir du aldig utan olja varken till kran, aggregat eller transmission. Smidig, stadig och stark, JD 1470 hinner inte med. Datorn, Opti 4G är lätthanterlig och väldigt logisk. Komfortmässigt väldigt bra. Bra serviceställen med kunnig personal.
Maskinen har nu gått bra sedan årsskiftet, hoppas det fortsätter så. När alla barnsjukdomar är borta så är det en ''jävla'' bra maskin. Vad som orsakat alla problem kan man bara spekulera om (monteringsmissar från fabrik eller? osv)

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56040 oj då, det var lite mera barnsjukdommar än man trodde. :shock: :???:

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#56054 Tack för dina detaljerade beskrivningar!Sicket jävla klabb ni måste ha haft med detta! Hur blir ni bemötta av Ponsse?
Ska nog vänta som du säger tills barnsjukdomarna är åtgärdade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56059 Var i hälsingland går maskin? skulle vara kul att åka å kolla..

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#56079
tredor skrev:Tack för dina detaljerade beskrivningar!Sicket jävla klabb ni måste ha haft med detta! Hur blir ni bemötta av Ponsse?
Ska nog vänta som du säger tills barnsjukdomarna är åtgärdade.

Bemötandet bra ibland och tungrott ibland. Tur att man får god hjälp av servicelämnarna.
ume skrev:Var i hälsingland går maskin? skulle vara kul att åka å kolla..

Den går inte i Hälsingland utan i Umeåtrakten. Du kanske har vägarna förbi där någon gång, Ume.

Användarvisningsbild

Re: Nya Ergo C4 H7.

Torparn79  
#56080 det lät inte som nå bra reklam det du beskrev, "betula".
men allt nytt "ska" visst krångla säger dom.

btw, välkommen hit till Skogsforum.se...

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#56081
Torparn79 skrev:det lät inte som nå bra reklam det du beskrev, "betula".
men allt nytt "ska" visst krångla säger dom.

btw, välkommen hit till Skogsforum.se...

Tack. Får väl hoppas att vi har börjat komma till rätta med det mesta. Man får inte glömma att när den går, går den som bara den.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

mrlynx  
#56120 Jag såg en ponsse i morse på väg till jobbet så var det den jag såg?
I vilken by går den just nu?

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#56141
mrlynx skrev:Jag såg en ponsse i morse på väg till jobbet så var det den jag såg?
I vilken by går den just nu?

Det var inte den. Står tillfälligt i Nordmaling.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56178
betula skrev:
ume skrev:Var i hälsingland går maskin? skulle vara kul att åka å kolla..

Den går inte i Hälsingland utan i Umeåtrakten. Du kanske har vägarna förbi där någon gång, Ume.

hehe ok. får skuta på det tills nästa gång man ska hälsa på mor&far 8)

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56394 Herregud vilket rackel, skulle ju bli galen av att behöva jobba med en sån maskin.
DOm flesta ponnsar härikring verkar ha ungefär lika mycket problem som den där tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).