Skördare

skördare tips & trix

74 inlägg 515255 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65647 Ja nog fan ere nån i kedjan som ska gnälla för gnällandets skull :lol:

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Sedvall  
#66392 När man grotanpassar, tänk på att topparna ska ligga rakt i högarna, vekar vara lätt att glömma bort att nån ska ta reda på groten. Om du behöver göra instick så lägg riset i vägen, inge kul att backa med ett rislass. Groten måste vara 100% fri från sten och jord så inga upprivna rötter får finnas i högarna, inte heller mossa.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dexter  
#67626 nybörjare? tänk inte på produktion. tänk på att få in alla funktioner osv i ryggen. "En hel maskin är en glad maskin" sen kan man njuta av dagen efter utan att ringa repgubben :P

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dexter  
#76081 en fråga för er som är lite mer erfaren, vilket sätt är bäst att lägga virke. längs med eller så man har kapet mot sig? och riset ska ut efteråt.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76084 längs med alltså du fäller rakt fram

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dexter  
#76099
ume skrev:längs med alltså du fäller rakt fram


okej, tack!

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#101278 Hej, jag är novis på gallring med skördare, är på väg att investera inom en snar framtid. ´Det jag har i tankarna är 1070 eller 2004. Jag skulle vilja höra med er som har erfarenhet. Det jag vill veta är i stort sett så mycket som möjligt, men det jag är mest fundersam över är planeringen, hur lägger ni upp jobbet var börjar ni, vilka träd tar ni först. Och vilken maskin ska jag satsa på? :?:
Har en Hypro 755 nu och där är planeringen 70% av arbetet. Tacksam för hjälp.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#101302
bodaedet skrev:Hej, jag är novis på gallring med skördare, är på väg att investera inom en snar framtid. ´Det jag har i tankarna är 1070 eller 2004. Jag skulle vilja höra med er som har erfarenhet. Det jag vill veta är i stort sett så mycket som möjligt, men det jag är mest fundersam över är planeringen, hur lägger ni upp jobbet var börjar ni, vilka träd tar ni först. Och vilken maskin ska jag satsa på? :?:
Har en Hypro 755 nu och där är planeringen 70% av arbetet. Tacksam för hjälp.


Hej.
Jag har kört 2004 sedan 1999 och skaffar du en sån se till att det är med RK50 kranen!
Till viss del kan jag tycka att valet av maskin beror på vem du ska köra åt. Är det bolagsskog med 20 meter mellan stickvägarna, eller privata markägare som ibland ska skota själv med sina jordbrukstraktorer och vill ha så lite stickvägsareal som möjligt och kanske smala vägar?
Har själv ingen efarenhet av långkran, men inbillar mig att man gärna drar ihop stickvägarna om man vill få det ordentligt genomgallrat i mittzonen. Beror givetvis på gubben bakom spakarna och hur mycket instick han vill göra, men med en beståndsgående skördare kan du utan problem ha 25 meter mellan stickvägarna och ännu längre. Idag körde jag en mellanzon på 35 meter mellan en befintlig basväg och en stickväg som markägaren hade snitslat ut.
En annan sak att tänka på är hur terrängen du ska köra i ser ut. Att köra beståndsgående i väldigt stenig och brant terräng är ingen höjdare. (Att köra brant utför med 2004 är särskilt spännande)

Planerar jag ett område själv brukar jag börja med att "ringa in det" alltså hugga en väg runt hela beståndet om det inte är alltför stort för att få en uppfattning om hur det ser ut med surhål, lutningar o.s.v och sen dra stickvägar utifrån det.
Får jag ett färdigplanerat områder brukar jag hugga upp basvägen först och sedan "beta av" stickväg för stickväg.
Ligger skotaren nära får man försöka få en del av området klart så att den/jag kan jobba i lugn och ro.

Försök att jobba från sida till sida med aggregatet när du hugger stickväg för att vara så effektiv som möjligt - Ta ett träd på höger sida av stickvägen och arbeta upp det åt vänster, ta sedan med dig ett nytt träd från vänster och arbeta upp åt höger o.s.v. Försök dock att inte fälla på dina högar utan fäll snarare lite snett framåt, så att säga.
Har du något udda trädslag inom räckhåll (t.ex 3 björkar i ett grandominerat område) hugg dom först/sist och se till att dom hamnar i en egen hög gärna annorlunda vinklat än övriga högar så kanske skotarföraren bjuder på glass :P

I övrigt finns ju en massa bra tips om körtekniker ovan i tråden och ta fasta på som nån skrev att börja stilla så kommer produktionen sen. Bättre att lära sig ordentligt från början.
Senast redigerad av blixxxt tis 21 sep 2010, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#101396 Tackar för svaret. Terrängen här i v:a Värmland är mycket spännande. 1070 är väl mer flexibel, kanske blir lite slutavv oxå,
funkar det med 2004. På egen skog kan jag ju fälla lite, men det blir väl för dyrt på andras skog. Får skrapa triss och köpa två :grin: Framkomligheten på 2004 verkar ju inte vara några problem har förröjt en del före både H8och 2004 och de verkar ju gå överallt. Vad är det för mysko med RK42?

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

masterchief  
#101402 paralellföringen är minst sagt speciell på RK42 :???:
Får köra spakarna mot varandra för att få den dit du vill...

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#101406
bodaedet skrev:Tackar för svaret. Terrängen här i v:a Värmland är mycket spännande. 1070 är väl mer flexibel, kanske blir lite slutavv oxå,
funkar det med 2004. På egen skog kan jag ju fälla lite, men det blir väl för dyrt på andras skog. Får skrapa triss och köpa två :grin: Framkomligheten på 2004 verkar ju inte vara några problem har förröjt en del före både H8och 2004 och de verkar ju gå överallt. Vad är det för mysko med RK42?



Jo ska man köra slutavverkning får man ta fram motorsågen :wink: Även om den klarar ganska stora träd är den ju inte byggd för det... Har huggt en del slutavverkning i egen skog men det är ju inte något man vill göra kontinuerlig med en 2004.

Den går fram bra ,särskilt med kedjor runt om såklart, och jag har kört i väldigt tuff terräng, men det gäller att vara på helspänn då du kör utför. Är det riktigt brant får man spara ett rejält träd att hålla emot med när du ska köra fram till nästa upparbetningsplats. Har du låst hjulen och pendelarmarna står du dock stadigt.
Personligen tycker jag dock inte om att köra slingerstråk med kedjor på även om maskinen blir betydligt behagligare att köra så frestar man rothalsar i beståndet än mer med kedjor på + att det är hemskt lätt att skava bark om du råkar stöta emot en stam med slirskyddet.

RK42 kranen är mycket mer svårkörd än RK50. 50 har bättre "ergonomi". 42an är nåt påfund med att du måste dra i två spakar för att lyfta rakt upp ochför att sänka rakt ner kan man säga. Istället för att ha en huvudbomslyft i höger spak måste du dra (om jag minns rätt) höger spak mot dig och vänster spak framåt för att lyfta bommen. Kort sagt så funkar RK50 som alla andra paralellkranar gör :P Det gör inte 42an. RK 50 är dessutom starkare.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#101408
masterchief skrev:paralellföringen är minst sagt speciell på RK42 :???:
Får köra spakarna mot varandra för att få den dit du vill...


Bra beskrivning :grin:

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#101536 tackar igen. vad ska jag titta efter på en beg. 2004. Aggregatet har jag förstått här på forumet. vad är största problemen med 2004. Från vilken års modell kom RK50

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Skovbryn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101571 Hej bodaedet.
Hvorfor har du ikke Sampo med i tankerne? Jeg har den eneste i Danmark og er meget nöjd. http://www.skovbryn.com/

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#101612
bodaedet skrev:tackar igen. vad ska jag titta efter på en beg. 2004. Aggregatet har jag förstått här på forumet. vad är största problemen med 2004. Från vilken års modell kom RK50


Sprickor i aggregat, kran (bör t.ex vara förstärkt på ovansidan av vipparmen. Ingen stor grej att göra själv iofs), kranpelare och ramen framför främre hjularmarna. Dyr och omständig reparation.

En tråkig grej med aggregatet är att ventilerna till sågen är HELT felplacerade... Behöver små kineshänder, starka nypor och ett rejält tålamod när man skruvar med dom. Tyvärr är dom ganska känsliga också.

Osäker på årtalet när RK50 kom, men skulle gissa på 2001 eller så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).