Skördare

941 Maxi Explorer?

8 inlägg 4831 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

941 Maxi Explorer?

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48685 Någon som har erfarenhet av hur 941 och Maxi Explorern fungerar?



   TS
Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49175 Hej! Jag har kört 901.4 med Maxixplorer sedan i höstas, så man har väl börjat komma in sig i den nya "datamiljön". 941:an som maskin har jag däremot bara testat ett skift, då företaget också har en sån.
mvh/ Mats

Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49226 Ok, har den fungerat väl eller är det mycket strul med datorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49284 Det tog ganska lång tid att komma sig in i dom nya menyerna. Tyckte faktiskt att det var lite halvflummigt från början. Visste inte var man skulle leta, då inställningar inte alls ligger som tidigare på "rätt plats" i menyerna. Man har väl börjat uppskatta att många saker är förenklade. Lätt att komma åt tryckkurvor och ändra dom. Mycket lättare att börja på ett nytt område. Kalibrering med klave går jätteenkelt. Däremot finns det en del saker man retar upp sig på. Trådlösa tangentbordet är bökigt att plocka fram varje gång det ska användas. Menyknappen på högerspaken är också knölig att använda, då man måste stega sig igenom hela menyerna för att komma dit man vill. Vi skaffade en "musplatta"(heter det så?) som sitter mellan höger armstöd och spak. den är guld värd!
Sen finns det vissa grejor som visst ska ändras på vid nästa uppgradering. En sak är att dataskärmen kan vara väldigt trögstartad när man startar maskin på morron. Skärmen är svart och måste startas om ett antal gånger. En annan grej jag råkade ut för en morgon den här veckan: Höll på att avverka då plötsligt arbetsbelysningen slocknade, plus att aggregat och kranen dog. Tog ett bra stund med felsökning och diskussion med tekniker, då han frågade om det inte var så enkelt att jag hade lagt i högväxeln...Då klack det till i mig! Självklart hade jag tryckt fram snabbmenyn där man bland annat med en knapptryckning lägger i just högväxeln. Det finns två snabbmenyer. Den ena med ett snabbtryck, där bland annat högväxeln kopplas in. Den andra med två snabbtryckningar där man tex lagrar kontrollstam för kalibrering. Dom knapptryckningarna ska visst byta plats. Kanske blir bättre så!? Kommer inte på nåt mer nu, men det kommer säkert mer funderingar.

Du då, har du en 941:a eller funderar du på att investera?
mvh/Mats

Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49385 Nej, vi har ingen valmet just nu men försäljarna vill att vi testar en. Det är ingen på firman som har kört med den datorn och det brukar vara lite start problem med nya datorer. Det skall inte bytas någon maskin i år men kanske nästa. Jag tycker att det är dags att börja testa för att bestämma sig om vad man vill ha. Har idag 1470 och är nöjd men man måste som sagt testa andra saker för att inte bli hemma blind. Valmet talar sig varma för sin tvåväxlade hjulmotordrift. Har ni testat den?

   TS
Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49431
nässjömåla skrev:Nej, vi har ingen valmet just nu men försäljarna vill att vi testar en. Det är ingen på firman som har kört med den datorn och det brukar vara lite start problem med nya datorer. Det skall inte bytas någon maskin i år men kanske nästa. Jag tycker att det är dags att börja testa för att bestämma sig om vad man vill ha. Har idag 1470 och är nöjd men man måste som sagt testa andra saker för att inte bli hemma blind. Valmet talar sig varma för sin tvåväxlade hjulmotordrift. Har ni testat den?


Jag har provkört några 41:or iaf dock inte med nya datorn.
Men angående tvåhastighetsmatningen kan jag då intyga att den matar nånting fruktansvärt då 2a växeln läggs i...
Jämfört emd 360 jag kör normalt så känns det som en enorm skillnad på det klenare. Svårt att köra massaveden manuellt då man kalibrerat tummen för 360, man råkade jämt mata ut 7m typ.
Sen är ju 370 såpass starkt så jag har för mig att den lade i 2a växeln nånstans runt 25 cm i dia så det rä ju itne bara på massaved den kan användas.

Men hur det fungerar i längden kan jag itne uttala mig om då jag bara har erfarenhet av "enväxlat" 360 men fort går det då!

Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49501 Låter onekligen intressant. Får se om vi kan testa en i vår.

   TS
Avatar Fallback

Re: 941 Maxi Explorer?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49568
nässjömåla skrev:Låter onekligen intressant. Får se om vi kan testa en i vår.


Ja det tycker jag ni ska försöka göra, helt klart är det en fin maskin med grym stabilitet och styrka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).