Skördare

2 pump LS-system

10 inlägg 5736 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2 pump LS-system

AKKAMAAN  
#45236 Hej!
Finns det några skördare/skotare med 2 pump LS-system idag?
:mrgreen:



   TS
Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45250 har inte ponse skördare och ecolog C serie dubbla arbetspumpar?

Användarvisningsbild

Re: 2 pump LS-system

Thunborg  
#45253 Två pumpar satte SRG i sina Pendomastrar redan 1998, en till kran , en till aggregatet och en till transmission, öh det blir ju tre :surp: Eco-Logen har dubbla pumpar , i alla fall 590 D 8)

Användarvisningsbild

Re: 2 pump LS-system

Knegarn  
#45255 jag sitter och ritar på en 8 hjulig 911-a med dubbla pumpar och 13 meters kran! hoppas jag får en sån konstruerat nångång i framtiden!
som sagt, ergon har ju och dom större ecologarna, faktiskt har jag ingen aning om hur det är med 941-an.

Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

AKKAMAAN  
#45256 Tack för alla svar, Jag uttrycke mig inte tillräckligt tydligt, men jag undrar om det finns nån maskin med 2 st separata lastkännande system för kranen. Ett system för höga lasttryck och ett för låga lasttryck. Typ ett system för lyft-vipp, och ett system för det övriga. Aggregatet körs ju inte lastkännade vad jag känner till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2 pump LS-system

Thunborg  
#45257 Jag förstår inte varför man skulle vilja ha det så 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

AKKAMAAN  
#45259
Thunborg skrev:Jag förstår inte varför man skulle vilja ha det så 🤷‍♂️

Här är ett exempel, last trycken i olika cylindrar på kranen är OLIKA.
exempel
Lyft upp 15MPa
vipp ut 18Mpa
Sväng 6MPa
Grip ihop 8MPa
Rotator 5MPa
Utskjut in 11 MPa
I ett lastkännande system är systemtrycket bestämt av det högsta last trycket i den av av de cylindrar föraren för närvarande använder. Låt säga han använder all ovanstående samtidigt för ett kort moment. Systemtrycket blir då lasttrycket plus standby trycket (3MPA) = 18+3=21MPa
Tryckförlusterna i riktningsventilen blir
Lyft upp 21-15MPa=6MPa x aktuellt flöde
vipp ut 21-18Mpa=3MPa x aktuellt flöde
Sväng 21-6MPa=15MPa x aktuellt flöde
Grip ihop 21-8MPa=13MPa x aktuellt flöde
Rotator 21-5MPa=16MPa x aktuellt flöde
Utskjut in 21-11 MPa= 10MPa x aktuellt flöde
totala förluster "63MPa"


Med 2 LS system
system1 18+3=21MPa systemtryck
Tryckförlusterna i riktningsventilen blir
Lyft upp 21-15MPa=6MPa x aktuellt flöde
vipp ut 21-18Mpa=3MPa x aktuellt flöde

system2 11+3=14MPa systemtryck
Tryckförlusterna i riktningsventilen blir
Sväng 14-6MPa=8MPa x aktuellt flöde
Grip ihop 14-8MPa=5MPa x aktuellt flöde
Rotator 14-5MPa=9MPa x aktuellt flöde
Utskjut in 14-11 MPa= 3MPa x aktuellt flöde
total förluster båda systemen "34MPa"

Nu är flödena säkert lägre på system2, så vi får inte nästan hälften av förlusterna, men säkert 15-35% kan sparas.
I ett system med konstant tryck, även LS system, så måste tryck "strypas" bort i riktningsventilen, och det är 100% värmeförluster= Dieselförbrukning. Anledningen till att LS system finns idag på nästan alla maskiner är att extrakostnaden för LS jämfört med avlastat konstant tryck system är en "spottstyver". Men vi sparar bara en "spottstyver" oxo....Det finns mer att utveckla på maskinerna. Inom industrin kör man en stor dubbelverkande cylinder med en dubbelverkande "hydrostatpump" och ingen riktningsventil. INGA STRYPFÖRLUSTER!!

Om dieselpriset är 10SEK per liter och vi kan spara 1 liter per timme, under 15000 timmar.......

2 st separata LS system innebär en extra pumpkostnad på kanske 50k-100kSEK. Men om energi kan sparas så finns det en brytpunkt när det är lönsamt. Den brytpunkten bestäms till största delen av Dieselpriset.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45331 Hej!

Frågan är väl om krankörningen är en så stor energiförbrukare? Det är ju förhållandevis låga flöden där. Jag tror att man skulle kunna vinna mer på att se över aggregat-hydrauliken.
Gamla tvågrepparen Valmet 902 hade förresten lastkännande till aggregatet och konstanttryck till kranen.

Den största anledningen till att man använder lastkännande system är väl att de fungerar bättre vid precisionskörning? Jag tycker då att LS går mycket mjukare vid precisionskörning.

Det skulle vara kul att se en kurva på hur trycket varierar under körning på en skördare. Det känns som att trycken till de olika funktionerna varierar väldigt mycket från situation till situation och att man med jämna mellanrum använder maxtrycket för varje funktion. Om det är nån funktion där man av nån anledning ställt ner maxtrycket eller aldrig använder maxtrycket så borde man ju istället byta till en klenare cylinder på den funktionen.

Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

AKKAMAAN  
#45339 Aggregathydrauliken är svår. Men det finns säkert att göra därr oxo. Men det är bara matning och kapsåg som ger något att hämta. Gjorde en studie på 90-talet, jag kommer inte ihåg alla detaljer men vi fick ut hur tiden fördelade sig på olika funktioner. Och krankörningen dominerar klart. Man matar 4.5m/s. en 20 meters stam tar låt säga 5 secunder att mata. sen har vi kap sågen, ytterligare typ låt säga 8 sec. Resten är ju mer eller mindre låg energi förbrukning. en träd "cykel" tar ca 30 sekunder. Så halva trädcykeln är kran körning halva kran+aggregat. Kranen går ju mer eller mindre hela tiden, även under matning av stammen. Endast under kapning får kranen vila. Det här är enkelt att testa ut. Filma en skördare i ca 10 minuter, ca 20 träd. Stoppa filmen i en film editor i laptopen. På "timelinen" går det se exakt hur stor del av tiden som kranen används. Hur många sekunder kapen används osv.

Att det finns energi att spara på hydrauliken är klart, hydraultanken är ju alltid det första som värms upp en kalll morgon.
God Fortsättning!

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 pump LS-system

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45358 Hej!

Det skulle vara intressant med en logg på tryck och flöde under arbetets gång, har du tillgång till någon sådan?
Det enda gångerna motorn går tungt på de maskiner jag kört är vid kapning och vid matning, annars känns det som att maskinen går på tomgång, men det är ju svårt att veta. Man utför ju egentligen inte så mycket arbete när aggregatet bara flyttas runt nån meter över marken så jag skulle gissa på att trycket är ganska lågt då, det är därför jag gärna skulle se en logg.

Egentligen skulle jag vilja se en lösning där man hade en mycket mindre dieselmotor och en el-generator/motor som jämnade ut belastningen på dieselmotorn. Detta tror jag hade kunnat spara en hel del soppa. Då hade man också enkelt kunnat ersätta transmissionen med elektriska hjulmotorer.
Att slippa hydrostatpump, hydrostatmotor, hög/låg-växel, fördelningslåda, kardanaxlar, diffklumpar, axlar, boggilådor och reduktionsväxlar skulle kunna göra maskinen både enklare, driftsärkare och billigare. Sedan skulle ha mycket större frihet vid designen att placera hjulen där dom behövs bäst. Hela AC-anläggningen skulle kunna vara monterad på hytten om den var elektriskt driven, den borde kunna bli mycket enklare, mer driftsäker och mer effektiv då. Man skulle även kunna fördela vikten på maskinen bättre samt ha funktioner som ställbar spårvidd, mm.

Det ska helst vara både enklare och bättre om jag får välja :) Ursäkta att jag lämnade ämnet lite..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).