Skördare

Instruktionsbok till 942

21 inlägg 10075 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46199 Denna kabeln satt det i min maskin: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 573605.pdf
Hittade två 13-meters stumpar med exakt sån kabel i skroten på jobbet nån månad innan den gick sönder.. lite tur ska man ha 8)

[VAL] 18 använde jag nångång när det trasslade.. Jag har dock för mig att det är nåt lurt med den. Antingen var det så att den fortfarande ger "kap ute", så att man inte kan köra vidare med helt död kapgivare.. Eller så var det tvärt om, och man kör ogärna om man inte kan vara säker på att svärdet är inne när man börjar mata..

[VAL] 10 är annars favoriten, diametergivare kan man ju klara sig utan en stund. Brukar vara det första man tar till när aggregatet inte vill tilta upp. Om aggregatet inte vill tilta upp pga diametermätningen fungerar det även att trycka "grip-stäng" när man tiltar upp. Detta fungerar även på MAXI-datorn, där det inte går att stänga av diametermätningen.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#46270 Har fått dit kabeln nu, vad är det för j***a ingenjör som ritar ett rör som kabeln precis får plats i.
I slangen finns det hur mycket utrymme som helst.
Fick även borra upp en presskoppling.

Hur mycket ska slangarna spännas?

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46335 Hej!

Vet inte riktigt om det står skrivet nånstans hur mycket slangarna ska spännas. De slangar som det blir tryck i blir några procent kortare under tryck, så man ska inte spänna dom överdrivet. Jag spände så att slangarna håller sig raka på slanghyllan, men inte mer än att det gick att lyfta slangarna ca 5-10 cm mitt på slanghyllan med bommen helt inne.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#46646 Det står att "slangarna skall vara spända och vila lätt på slanghyllan"
Vad det nu betyder kan man undra över..

Körde den en bit idag och så börja det på att gå tungt, stannade och såg att bromsindikeringen lyste.
Ventilen har spänning och alla andra hydraulfunktioner som har samma styrtryck fungerar.
Ska ta och mäta trycket imorgon på bromsoljesidan..

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47213 Hej Joe
Vet inte om det är samma fel som jag hadde på min .
Men det hadde kommit in vatten i bromsbehållaren ofrusit vid fotbromsen o låg då o tryckte på bromsventilen lossade slangen o då släppte dom,tog ett tag innan jag hitta det .

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#47332 901'an har "Brake by wire" dvs elektrisk signal från fotbromspedalen till en hydraulventil vid motorn.
Ventilen styr ett "bromsservo", egentligen en cylinder utan kolvstång för att skilja på hydrauloljan och bromsvätskan.
Oket är fjäderbelastat så det krävs tryck för att släppa bromsen = automatisk parkeringsbroms.

Var nog fruset för när det blev mildare så gick den att köra, får ta och byta bromsvätskan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).