Sida 1 av 1

Volvo Sågmotor

Postat: tis 18 nov 2008, 23:07
av Tobias
Jag tror jag har en volvo fl11 sågmotor eller vad dom nu heter, vad kräver den för oljeflöde? någon som vet?

Postat: tis 18 nov 2008, 23:48
av Henrik K
F11 är modellen. Säger inget om storleken.

Du borde ha en beteckning i stil med F11 10MBCHK

10 = 10cc per varv.

Postat: tis 18 nov 2008, 23:50
av Tobias
Okej. ska gå ut och kolla :)

Postat: tis 18 nov 2008, 23:53
av Tobias
stog samma som du sa. vad kan den tänkas behöva för flöde?

Postat: ons 19 nov 2008, 00:20
av Henrik K
Tobias skrev:stog samma som du sa. vad kan den tänkas behöva för flöde?


Är på ett skördar aggregat den sitter å ska kapa spjälknings fritt osv eller är det något annat anvädnings område du ska ha den till?

Skulle jag gissa om den sitter på ett skördaraggregat så borde den nog ha uppåt en 120 L/min.

Postat: ons 19 nov 2008, 00:30
av Tobias
Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/

Postat: ons 19 nov 2008, 00:45
av Henrik K
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.

Postat: ons 19 nov 2008, 00:50
av Tobias
tackar det vore snällt.

Postat: ons 19 nov 2008, 08:44
av Bajlon
Henrik K skrev:
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.
Är pumpen för stor så arbetar diselmotorn väldigt hårt. (hög bränsleförbrukning).
100 till 120 minutliter till 10cc sågmotor och 190 till 210 minutliter till 19cc.

Postat: ons 19 nov 2008, 17:26
av Henrik K
Bajlon skrev:
Henrik K skrev:
Tobias skrev:Det är ett skördaraggregat. tack då vet jag. den kommer alltså att varva 11400 varv. kan det stämma?

Har en bra sida här där man kan beräkna olika hydraul flöden på motorer och cylindrar http://www.terling.se/


Kan kolla lite exaktare i morrn men skulle gissa runt en 120 l/min i alla fall.
Det försvinner ju alltid en del på vägen av flödet genom strypningar mm.
Har inte någon info på F11 motorerna där jag är.
Hellre för stor pump än för liten.
Är pumpen för stor så arbetar diselmotorn väldigt hårt. (hög bränsleförbrukning).
100 till 120 minutliter till 10cc sågmotor och 190 till 210 minutliter till 19cc.


Så sannt så. Aldeless för stor pump är så klart onödigt.
Men sen måste det ändå finnas visst överskott av flöde.
Rottne skördaren jag själv kör har 19cc sågmotor men en pump på 265 minutliter.
Vill ju inte att sågmotorn tappar i varv så fort en annan funktion körs samtidigt.

Postat: ons 19 nov 2008, 23:55
av Tobias
har nu köpt en pump till en komatsu hjullastare som ger ca 150 liter vid 1600-1800 varv. om jag köar den på 1000 varvs kraftutaget så borde jag få ut kring 80 liter så det bästa vore igentligen att växla upp den så att vid 1000 varv på kraftuttaget går den ca 1500 - 1600 varv då behöver jag inte tokvarva traktorn hela tiden utan borde kunna gå ner på 700-800 varv på kraftuttaget så motorn på traktorn kan ligga kring 1400 varv eller nåt sånt. borde funka va? eller nån som ser nåt problem med detta?

Postat: tor 20 nov 2008, 19:48
av orre
Räcker bara traktorns efekt till vid det varvtalet och du bygger en bra "växel" borde det inte vara några problem. (se dock till att inte överskrida pumpens max arb.varvtal.