Vad hÀnder med Ponsse?

Logmax bild
 Svara  25 inlĂ€gg  7435 visningar  2 följer

ÖSA4ever skrev:verkar vara mĂ„nga som har dĂ„liga erfarenheter av ponsse :o .Är dom verkligen sĂ„ dĂ„liga :?:

Vi Àr inne pÄ vÄr andra ponnse skördare nu,har nu en Ergo 03a med ca 8000h pÄ mÀtaren Ä den gÄr fint,aggregatet(hÄllbart och klarar grovt) och kranen(snabb och stark) Àr vÀl det som Àr bÀst med ponnse. Visst det finns inte nÄn "snurrhytt" och kranen skymmer sikten nÄn gÄng ibland kanske,man Ä andra sidan fÄr man nog in fÀrre vibrationer Ä slag ihytten om man jÀmför med valmet elller eco log,och man slipper Äka karusell nÀr det Àr grovt och man fÄr följa med med kranen,hytten Àr ju iaf rymlig.

Lillebrorsan körde 921a med 360 pÄ praktiken och blev inte sÀrskilt imponerad,jag har Àven kört lite 1270 med 762 och dÄ gÄr ju ponnse bÀttre,har dock inte provkört med tex 758.

vi hade tidigare en hs16 ergo och den hade gÄtt över 16 000h nÀr vi sÄlde den,med orginalaggregat och det aggregatet var absolut inte slutkört(har tex aldrig sett en valmet med dom timmarna och orginalaggreat :?: ) bytte midja vid ca 11 000h och kranfundament (gÄtt mycke stormskog och vindfÀllen)nÄnstans vid 13 000h och kranpump och aggregatpump(pga att dom lÀckte in olja i pumpvxl. lÄdan,packbox?,annars var de inget fel pÄ pumparna) annars tuffade den Ä gick utan större problem,dock nÄgot törstig (cat motor). Ponsse Àr kanske nÄgot dyra pÄ reservdelar iaf jÀmfört med rottne tror jag(jÀmför man dÀremot mot pon/cat grÀvare Àr det jÀttebilliga delar,men det Àr ju en annan historia 8) )

LM Banner

Engstrand skrev:Eco-log har vÀl varslat 19 stycken i söderhamn ÄxÄ om jag inte Àr helt felunderrÀttad.
Jo det stÀmmer att det ska varslas folk dÀr ÄxÄ.

TS

jönsson84 skrev:
ÖSA4ever skrev:verkar vara mĂ„nga som har dĂ„liga erfarenheter av ponsse :o .Är dom verkligen sĂ„ dĂ„liga :?:

Vi Àr inne pÄ vÄr andra ponnse skördare nu,har nu en Ergo 03a med ca 8000h pÄ mÀtaren Ä den gÄr fint,aggregatet(hÄllbart och klarar grovt) och kranen(snabb och stark) Àr vÀl det som Àr bÀst med ponnse. Visst det finns inte nÄn "snurrhytt" och kranen skymmer sikten nÄn gÄng ibland kanske,man Ä andra sidan fÄr man nog in fÀrre vibrationer Ä slag ihytten om man jÀmför med valmet elller eco log,och man slipper Äka karusell nÀr det Àr grovt och man fÄr följa med med kranen,hytten Àr ju iaf rymlig.

Lillebrorsan körde 921a med 360 pÄ praktiken och blev inte sÀrskilt imponerad,jag har Àven kört lite 1270 med 762 och dÄ gÄr ju ponnse bÀttre,har dock inte provkört med tex 758.

vi hade tidigare en hs16 ergo och den hade gÄtt över 16 000h nÀr vi sÄlde den,med orginalaggregat och det aggregatet var absolut inte slutkört(har tex aldrig sett en valmet med dom timmarna och orginalaggreat :?: ) bytte midja vid ca 11 000h och kranfundament (gÄtt mycke stormskog och vindfÀllen)nÄnstans vid 13 000h och kranpump och aggregatpump(pga att dom lÀckte in olja i pumpvxl. lÄdan,packbox?,annars var de inget fel pÄ pumparna) annars tuffade den Ä gick utan större problem,dock nÄgot törstig (cat motor). Ponsse Àr kanske nÄgot dyra pÄ reservdelar iaf jÀmfört med rottne tror jag(jÀmför man dÀremot mot pon/cat grÀvare Àr det jÀttebilliga delar,men det Àr ju en annan historia 8) )

Nog finns vÀl det mÄnga valmetar som kört dom timmarna med originalaggregat och pumpar. VÄran har snart gÄtt 14000 och det har knappt varit nÄnting i aggregatet, bara rullar pÄ.
Förra 921an med 965 gick runt 20000 med originalgrejerna.

AnvÀndarvisningsbild

#40464 ponsse fabriken Àr fö. stÀngd ja, sÄ skriver anstÀllda pÄ en finsk sida! förra veckan var tvÄngsuttag av vintersemester och denhÀr veckan Àr "pekkasviikko" jag vet inte vad det betyder pÄ svenska :lol: sen blir det permiteringar!

#40466 hörde att dom dragit in pÄ personal pÄ john deere fabriken ÄxÄ.Nu kanse försÀljarna mÄste börja jobba lite för pengarna 8)

TS

#40476 ja fy fan! oavsett maskinmÀrke , sÄ Àr den sk. finanskrisen , tydligen mÀrkvÀrd ...det Àr nu det finns lÀge att investera.. :lol: :lol:

#40485 ja mina ponsse aktier ( som jag nÀstan glömt bort att jag köpt ) Àr vÀrda ungefÀr 3 gÄnger mindre idag Àn nÀr jag köpte dom nÀr jag börja kolla!! :cry:

#40635 japp!!! som sagt Àr det lÀge att handla nu ... men tÀnk alla stackare som skrev pÄ avtal "i fel form" för t.e.x 2-3 mÄnader sen :lol: man ska vara iskall , och töja pÄ alla förhandlingar :wink: 8)

#40638 JodÄ ska nog handlas en del aktier igen men Àr vÀldigt svÄrt lÀge och hitta nÄt som kÀnns bra för tillfÀllet bara.

AnvÀndarvisningsbild
 Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#40648 Som jag hörde av en bilhandlare i stan hÀr. De Àr 10 stycken sÀljare just nu,sÄlda 10 bilar under hela förra mÄnaden! Kan ju inte hÄlla lÀnge till!

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
vad hÀnder? av nutte - lör 04 sep 2010, 20:11
i Bioenergi
11 svar
3686 lÀst
av JF     
mÄn 06 sep 2010, 22:51
Vad hÀnder med dubbelstammarna? av Mangan - ons 23 nov 2016, 20:06
i Avverkning (slutavverkning)

12
15 svar
2898 lÀst
av uffejohan     
tor 24 nov 2016, 23:18
Boo Forssjö konkurs - vad hÀnder nu? av Hugin - fre 07 sep 2012, 20:22
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
2 svar
1239 lÀst
av Husqy346     
fre 23 nov 2012, 10:35
Vad hÀnder om all skog kan köpas av bolag (AB)? av Hema - sön 21 feb 2016, 16:00
i Avverkning (slutavverkning)

12
16 svar
3851 lÀst
av Jasi     
lör 27 feb 2016, 21:00
"SkogsÀgarnas öde i mÀtarnas hÀnder" av KOJMANNEN - ons 23 feb 2011, 13:59
i VirkesmÀtning och Matrisfub
1 svar
1612 lÀst
av OAS-forests     
ons 23 feb 2011, 14:17