Skördare

Någon här som testat rottnes "markberedningsspade"

10 inlägg 3883 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon här som testat rottnes "markberedningsspade"

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38375 som rubriken lyder,någon som testat på tex h20 eller h14?



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38379 inte själv testat men har en kamrat som kört en hel del med spaden fast på en H8:a
verkade funka rätt bra.
Kan kolla med han nu så här i efterhand va han tyckte.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38860 jag ska ha en film nån stans när vi kör med spaden på den ena h 8an ska kolla lite o se vilken skiva jag parade den på om det är intresant

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38862
Niklas H20 skrev:jag ska ha en film nån stans när vi kör med spaden på den ena h 8an ska kolla lite o se vilken skiva jag parade den på om det är intresant


Är väl Kalle du tänker på. Glömmde kolla med han sist jag pratade med han.
Jag har ju tom åkt med Kalle då han körde med spaden.

Avatar Fallback
Kalle K  
#39139 Jag har kört spade på H 8 och det var lite klent men tanken var god. Det krävde ganska mycket kraft och räckvidd vilket var en bristvara. Funkade till udda trädslag som krävde stora rena jordytor och sura granmossar som behövde en översyn av diken samtidigt som man skulle markbereda efter stormar. Vill man lära sig att köra kran mjukt och effektivt så är det bra hjälpmedel annar kan man nog satsa pengar på bättre saker.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39164 Jaha,kan tänka mej att h8 inte är riktigt rätt maskin att ha en sån på.är väl lite för dålig räckvidd och stabilitet,fördelen är väl att det är en lägre timpeng man behöver köra in.hur går en h8 på blötare marker förresten? 2004an går ju rätt bra där det är fuktigt men h8an är ju tyngre.

Mina funderingar gäller någon hemmakonstruerad modell av spade som ska vara monterad på slutavverkningsskördare.
Hur är rottnes spade infäst? har för mej jag sett någon bild och om jag inte minns fel satt det en kolv för att kunna tilta "spaden", eller?

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39168 Var en som körde med en H-14 med en sån där "spade" efter Gudrun. vet inte riktigt vart den komifrån ^^ men tycker det är lite för dyr basmaskin och för lite effektivitet ?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39171
970D skrev:Var en som körde med en H-14 med en sån där "spade" efter Gudrun. vet inte riktigt vart den komifrån ^^ men tycker det är lite för dyr basmaskin och för lite effektivitet ?


Körde den på eran mark? Jo det är ju säkert inget man blir rik på,men vi har en hel del markberedning (gamla stormhyggen)till våran grävmaskin och då skulle man ju kunna köra en del av den med slutavverkningsskördaren i stället för ev. stillestånd kasnke. Man får ju ingen kostnad på aggregat för slnag o kjedjor och dyl och man bör kunna ställa ner varvet för att spara bränsle. Sen får man väl räkna högre timkostnad för skördaren än grävaren men man har ju en snabbare kran och tar ju sej fram lite smidigare utan att behöva tänka på att man bryter sönder bandvagnen bland stubbar och stenar.

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39174 Nej men Grannens mark ^^ men menar på inköpet av maskinen är ju inte så billig.. sen så plus alla förbruknings grejor... så måste han ju ta ganska så mycket betalt i timmen ? och avverkar man inte så många hektar på en dag så vet jag ju inte så många som vill ha en sådan maskin körandes? någon som förstår min poäng?

Avatar Fallback

Re: Någon här som testat rottnes "markberedningsspade"

Mahg  
#44456 Jag har gjort en grävskopa till kranen på en Super-Eva där utskjutscylindern används till skopan. Vid markberedning monterar jag en plåt för skopöppningen, dels för att få lite större bredd, dels för att slippa fylla skopan med material som kan fastna där. Plåten har en konkav form så det fungerar bra att "rulla" upp och lägga en omvänd torva. Med en billig basmaskin tycker jag det fungerar bra på små eller besvärliga objekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).