Sida 1 av 1

vikarmskran och teleskopkran.

Postat: mån 25 dec 2017, 21:07
av rikard_e
Kanske en enkel och dum fråga.
Men vad är fördelarna och nackdelarna med vikarmskran jämfört med teleskopkran på skördare?

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: tis 26 dec 2017, 16:18
av Seb macahan
Menar du paralelförd och vikarmskran? En vikarmskran brukar vara teleskop.

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: tis 26 dec 2017, 16:37
av källefall8
rickard_e kanske menar en ren teleskopkran likt se som finns på 901 or och Hypro

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: tis 26 dec 2017, 17:05
av Valmet 890
Teleskopkran för mig är det Valmet hade förut och Ponsse har kvar dom än idag om man vill...
Parallelförd vikarmskran med teleskop är det komatsu, jd mfl har idag.

Båda har sina för och nackdelar såklart, har kört Teleskopkran på Valmet 921 och 911.1, tyckte det var trevliga kranar i slutavv, otroligt lättkörda, bara in och ut och lyft och sänk att hålla koll på, låg tyngdpunkt.
Nackdelen en dyr komplicerad konstruktion, fanns inbyggda slangar som var mindre kul att byta.
Tillv kostnaden jag fick höra när Valmet slutade med Teleskopkran var ca 400 000 för Teleskopkran och 150 000 för Vikarmskran.
Vikarmskran är väl framförallt smidigare i gallring, kanske lite snabbare i vissa lägen, den kräver mindre bränsle, i princip underhållsfri.

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: tis 26 dec 2017, 17:44
av Seb macahan
Jag missade det sista ordet i frågan "på skördare". Givetvis är frågan ställd så som Valmet 890 svarade.

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: tis 26 dec 2017, 21:52
av rikard_e
Jag var inte så tydlig.

menar kranarna som sitter på Ponsse, dom äldre valmet och vissa utav Nokka harvester.

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Postat: sön 31 dec 2017, 04:42
av AKKAMAAN
Uppfattningen har väl alltid varit att vikarmskranen är smidigare och har bättre "åtkomst" i närområdet. Valmets gamla teleskopkran var ju enkel att köra jämfört med den äldre typen av vikarmskran typ gamla 250 Super-Eva'n. Nu kom ju parallellkranen och tog "det bästa fördelarna" från både teleskopkran och vikarmskranen, speciellt när parallellkranen fick ett utskjut. Sen har ju JD tagit ytterligare ett steg i och med sin IBC, Intelligent Boom Control, eller "kranspetsstyrning"... Kan inte tänka mig att någon Valmetförare saknar den gamla teleskopkranen idag....
Ponsse verkar nöjda med att ha 3 olika skördare med tre olika typer av kranar...