Skördare

Relä till fram o back 901

19 inlägg 8521 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#487388 Har kommit på att ja har ett trasigt relä på 901an -86 som är till fram o back.
Sitter 3 st genomskinliga relän inne i hytten k23-k25 som är till drivningen. Ett av dessa fungerar inte som de ska.
Texten på relärna är dålig o jag har varit runt på olika ställen men ingen som haft nå sånt. Elfa har några som ser likadanna ut men det finns 2 växlande o 4 växlande me olika ohm.
Nån här som vet va det ska vara?



   TS
Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

scott  
#487526 hej har haft samma fel på min förra skördare 901a ,åk till kjell &company eller komatsu eller så kollar du på nätet.
lycka till :-bd

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Ängagärdet  
#487527 Elfa.se

Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

scott  
#487528 hej var ut å hittade på ett par stycken som jag har spart,var bor du ,om du skickar ditt mobilnr så kan jag skicka bilder
på dom :!:

Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

scott  
#487529 hej industrial relays 24vdc 636 ohm 900mw my 4in-24vdc står det på påsen jag fick dom i från elfa

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#487535 tackar. Sökte på de på elfa o då kom de upp :-bd
Så det blir till o beställa 3 sånna o hoppas på att den går att köra med spaken igen. Har fått kört med väglägesknappen på instrumentbrädan o de är inte så smidigt.

https://m.elfa.se/sv/industrirelae-24-v ... simi=89.29

   TS
Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

scott  
#487536 :-bd

Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

rikard_e  
#487718 köp alltid några extra relän.
Det är oftast dom som ger sig

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#489148 Böt alla 3 reläna. Blev ingen skillnad.
Slår ja över brytarn till fram back läge så börjar den åka framåt om ja drar spaken fram. Men den slutar inte köra förren ja knäpper över till kranläge.
Drar ja spaken bakot så går kran fast brytarn står i körläge :roll:
Felet flyttade sig när ja flyttade runt dom gamla reläna (gick att få den att gå bakot men inte fram) så tycker att det borde blivit bra med dom nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Gustav-vasa  
#489231 Sitter ett fördröjnings relä i närheten av dom där tre genomskinliga reläerna . Har för mig att det ska sitta en lysdiod i det med. Är lite avlångt med en plast skiva framför , dom brukar kunna stöka lite med. Finns uppgifter i boken om hur du mäter så det funkar riktigt om jag inte minns fel. Kan ta en bild på det jag har liggandes om du inte ser vad det är för något relä.

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#524105 Nu har ja börjat skruva me 901an igen.
Har inte mätt upp de men lika bra o byta om man hitttar något.
Någon som vet var man kan hitta ett nytt fördröjningsrelä?
Någon som har tips på nån reservdelssäljare på komatsu som har lite koll på 80 tals valmet?
Dom ja pratat med har aldrig sett en gammal 901a

   TS
Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

skogsjan695xl  
#524112 Anders på reservdelar på Komatsu i Torsby har varit med länge. Ring han och kolla, de har även massor med gamla pärmar om gamla maskiner så nått borde han kunna hitta.

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#524723 Komatsu kunde inte får fram några.
Har slutat tillverkas enligt dom.
Men tycker de borde gå o hitta något liknande på elfa o modda dit.
Vad gör fördröjnings relät för något egentligen?
Kanske kan man koppla bort det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Relä till fram o back 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524878 Det ser ju inte jättekonstigt ut om man kollar på elschemat.
1537043246_foerdroejningsrelae_valmet_901.jpg


ULN2003 kan man sannolikt få tag på fortfarande, det är en vanlig darlingtondrivare, typ ett elektroniskt relä.
Själva fördröjningsdelen torde vara vara någon form av timer, bore gå att ersätta med något motsvarande fördröjnings-relä.

Minns jag rätt så funkar drivningen på Valmet 901 så att pumpen är fullt utvinklad men flödet bara cirkulerar via nån ventil när maskinen står still i arbetsläge.
När man ska köra så måste man ge pumpen lite tid att vinkla tillbaks till nolläget innan ventilen stänger, annars skuttar maskinen iväg.
Nu var det många år sedan jag grejade med detta, så jag kan minnas fel, men något åt det hållet är jag ganska säker på att det var.

Användarvisningsbild

Re: Relä till fram o back 901

Hiab1055  
#527659 https://m.elfa.se/sv/drivkrets-dil-16-s ... gKtWfD_BwE

Hittade en 2003a på elfa. 5kr
Den borde väll vara en sån.
Men tidrelä förstår ja inte riktig va ja ska ha.
Har studerat elcheman nu o ja tror ja har koll på hur allt hänger ihop så ska ut o mäta i maskinen en kväll.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).