Skördare

Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

11 inlägg 5651 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

MarkusT  
#484217 Hej,
nåt förslag vad som orsakar ojämnt, svajande eller "hoppande" arbetsvarvtal? Ibland också under körning med gaspedalen börja varvtalet plötslligt svaja snabbt.
Har varit så redan en längre tid. Först idag samma fenomen med arbetsvarvtalet. Var tvungen att hålla varven med fotgasen för att alls kunna hugga nåt.

Prövade med att kalibrera gaspedalen, fick då meddelanden på skärmen "fel på gasreglaget" eller liknande (jo tack det märkte jag men vad kan det vara?) och datorn hängde upp sig efter kalibreringsförsöket. Gick att starta pånyt efter att ha slagit av strömmen.

Går någorlunda att köra med fotgasen, oftast problem då man försöker hålla jämnt varvtal. Och nu alltså genast problem då man kopplar på arbetsvarvtalet. Någon varvtalsgivare kanske?



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484230 Börja med att byta bränslefilter och blås ledningarna.
Om inte redan gjort.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484298 Brorsan hade liknande problem på sin skotare (FMG 810) för några år sedan och då var det själva motorn som drar i gasreglaget på insprutningspumpen som var utsliten.
Ett kugghjul i den saknade några kuggar, så den kuggade över vid vissa gaslägen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

dirtypete  
#484321 Uteslut om det är nått el problem eller nått fel på pumpen först.
Visst har den dära synligt gasstag så du kan spärra upp den mekaniskt?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

MarkusT  
#484505 Tack så mycket för tipsen. Filterbyte och säkran om att bränsletillförseln är tillräcklig skall nog göras. Hoppas ställmotorn i sig är i skick, Bosch BXP verkar var väldigt värdefull, kring 1000EUR för en ny.

Förra ägaren varnade för att röra ställmotorn och sedan inte kalibrerea systemet. Han hade visst förstört nån ställmotor nån gång. Nu misslyckade ju kalibreringen jag försökte göra, i alla fall enligt meddelandet på skärmen, så nånting är ju tydlgen fel.

Märkte att det finns en hel del glapp i reglaget mellan ställmotor och pumpen. Glappet kan kanske bidra med instabilitet i varvtalsregleringen i vissa situationer. Blir väl att be nån sitta i hytten koppla på arbetsvarvtal medan jag kollar hur ställmotorn arbetar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484531 Skulle det vara ställmotorn som är trasig mekaniskt så kan du försöka lura ut om den används i andra applikationer.
När brorsans gick sönder så hade vi sådan tur att samma motor (fast 12V) användes på gamla Mercedes-dieslar till farthållaren.
Så vi köpte en sådan för några hundralappar på skroten och flyttade över dom mekaniska bitarna, det funkade utmärkt :-)

Avatar Fallback

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

JoTh  
#484563 Börja att kontrollera de bägge M6 kullederna på staget mellan insprutningspump och elgasmotorn.
Då dessa med tiden kan vara rejält nötta och orsaka kärvningar.
Dom kostar i princip ingenting och bör troligen bytas i vilket fall som helst, för att allt ska funka perfekt.
Kullederna har oftast stått still och vibrerat i samma läge,
med arbetsvarv aktiverat kan de trots att de är rejält glappa kärva i sin rörelse.
Det kan då leda till att är- och bör- värden inte blir korrekta och i förlängningen bränner sönder elgasmotorn.
Om du har VMM2000 styrsystemsmanualen finns det en bra beskrivning för grundkalibrering av elgasmotor som skall utföras efter förändring av gasreglaget.
Det är sedan lite olika kalibreringsförfaranden i VMM2000/ Maxi beroende på om varvtalet in i styrsystemet avläses via den övre generatorns signal eller via varvtalsgivaren som sitter uppe på svänghjulskåpan.
Det kan vara lite olika inkopplade på maskiner kring just den årgång du har.
Observera att varvtalsgivaren på svänghjulet kan sitta monterad och med anslutna kablar vid givaren men kabeln kan i alla fall vara utan betydelse och sluta vid en plint i motorrumslådan,
där även elgaslådan med sin elektronik sitter.

Är ingående varvtal på kombinstrumentet samt i VMM2000/ Maxi skärmen stabilt hela tiden och följer varandra?

De vanligaste felen man åtgärdade på dessa maskiner var att se till att ovan nämnda stag löpte lätt och inte hade mekaniska kärvningar samt att signalkabeln på övre generatorn satt fast, då den hade en tendens att släppa/glappa med tiden.
Om varvtalsgivaren är via övre generatorn blir det lurigt om det skulle vara fel på den generatorn.
Om kolen som sitter på laddningsregulatorn är rejält slitna men ändock fortfarande har lite kontakt kvar kan det spöka till det, då det är dubbla generatorer, så maskinen i alla fall laddar via den andra generatorn till största delen.
Det har bytts både elgasmotorer och elgaslådor och körpedaler visserligen, men det vanligaste felen satt i de ovan nämnda billiga delarna oftast.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

MarkusT  
#484720 Tack JoTh för dina tips. Skall se över kullederna till följande.
Har Maxi systemet nu, eftermonterat på denna maskin år 2003. Från början har där varit VMM2000.
En generator är nog lite dålig, Måste ge ordentligt gas efter start för att den skall börja ladda. Då vaknar också den analoga varvtalsmäteren. Har inte ännu kollat närmare hur varvatalsindikeringen på datorn beter sig, inte lagt märke till nåt speciellt förut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

BigFarmer  
#707659 Fick ni nån lösning på problemet?
Min står på tomgång nu och trilskas 😛
Mer eller mindre samma symptom, analoga räknaren funkar efter att ha "handgasat" på ställdonet/pumpen, men den digitala räknaren visar bara noll, samt att det inte går att göra någonting med maskinen.
Fotgasen fungerar inte heller.
Provat att kalibrera varvtal men den får inget värde.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

MarkusT  
#708539 Det har i stort sett fungerat med gasregleringen sedan jag monterade nya kulleder på gasreglaget. Visserligen kan varvtalet fortfarande bete sig konstigt i situationer där det en längre tid krävts mycket effekt. Till exempel då man hjular i full fart i en lång uppförsbacke. Men stabiliserar sig igen efter att man minskar gaspådraget en stund. Verkar som det skulle ha nåt att göra med att soppan inte räcker till. Vid huggande är det dock inga problem.
Har skaffar en ny generator men ännu inte monterat den. Så fortfarande måste motorn efter kallstart varvas till ca 1500rpm för att väcka varvtalsmätaren och få den börjar ladda.
BigFarmer: menar du att du vrider för hand på ställdonet, eller kopplar du bort staget mellan pump och ställdon och handgasar på pumpen? Blev varnad av tidigare ägaren att inte röra på ställdonet för hand, det lär kunna ta skada.
Så du kan alltså inte heller välja de förvalda arbetsvarvtalen, då du är i läge för avverkning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911 -98 arbetsvarvtal

Tralsmo  
#708557 Ja har haft en 911 årsmodell 96 som var ombyggd till nyare maxisystem.

Bytte kulleder på gasstaget, då blev det helknas.
Gick inte att få arbetsvarv.
Vi krånglade mycket me det innan det blev ordning på det.

På våran satt det en elgaslåda i motorutrymmet. Varvtalsgivaren på svänghjulet var inte inkopplad utan varvet utgick från generatorn.

För det första så måste max å min på gasstaget justeras så ställdonet inte bottnar.
I såna fall så finns det nån form av överbelastningsskydd som gör att ställdonet tappar spänning en kort stund och sedan kopplas in igen ( kan hänga ihop med instabilt varvtal på motorn)
I elgaslåda sitter det potensiometrar å lysdioder som har med detta å göra. Men det är ändå noga med längden på gasstaget och att det inte är för hård fjäder så ställdonet får dra för mycket.

På våran 911 fick vi alla instruktionböcker med och nånstans i dom fanns beskrivningen på detta.
Är inte säker på att det pappret hörde till böckerna men nån vänlig föregående ägare hadde alla fall satt in det i pärmen.

Dessutom måste det till nån inlärning av varvtalet till datorn.
Finns nog i nån meny och beskrivning i pärmarna om det.

Nu är ju detta så länge sen så mer kommer ja inte ihåg.
Mer än att det var nåt lurt med inlärningen i datorn. Inlärningen skall ske på 2000 varv på motorn och då ska man titta på datorns varvtal ( finns väl där i siffror ochså).
Var det var som var lurt med själva inlärningen kommer ja inte ihåg, bara att instruktionen i boken inte va helt glasklar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).