Skördare

Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

25 inlägg 9925 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#483810 Hej,

Enligt ämnet, Maxi tror högväxeln är i och därav går det inte att köra aggregatet, kran mm fungerar och högväxeln är inte i.


Har varit samma problem senaste tre vändorna men kranknapp på/av starta om Maxi/dator så har det släppt. Lite som att när värmen i hytten gått upp så släppte de, men nu får jag inte bort den där haren va jag än gör:(.


Maxi dator med XP från runt 2004.

Spontant då högväxeln inte ligger i mekaniskt känns det som att datorn får "fel" signal in.

Någon som har nått bra tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

skogsjan695xl  
#483829 Trasig knapp kanske?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#483831 Provade shifta mellan knappen från 6hjulsdriften men de var samma resultat. Knappen fungerar på så sätt att hög/låg går i som vanligt och när hög är på stängs kranfunktionen av helt enligt boken.
Problemet är när man aktiverar kranfunktionerna och får välja förare och område så lyser först sköldpaddan på skärmen men sen växlar den till haren och kommer inte in i aggregat drift läget i Maxi/terman. Övriga kranfunktionerna fungerar ändå som det ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#484009 F*n, nu går det inte ens att gasa när man startat maskin. Indikerings lamporna för arb och park broms lyser inte. Har hänt en gång tidigare i höstas men då fungera det efter en omstart tänkte inte mer på det då.. Måst va nå kabelknas :@.

Någon med tips om känsliga punkter?

Hitta en kontakt som var sprucken som ser ut att gå in i magnet ventilen på hydraulpumpen, får bli nästa moment att syna annars.

Funderar nästan om det kan det vara transmissions datorn som sitter i motorumslådan som knasar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#486104 Har konstaterat att inga lampor på VBUn lyser, av dem tre grön,gul röd.
Men tittar jag på värden i maxi ser den tex temperatur och värden på in och utgångar. Dock ingen volt på gas ingång enligt Maxi.

Kan det vara så att lamporna på VBUn inte lyser men VBUn fungerar likväl?

Eller har jag en kass VBU alternativt kass spänning/jord till den, kommer inte ihåg om dessa lampor har lyst tidigare när allt fungerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Tosca  
#486117 @JoTh har förmodligen något förslag att ge?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

JoTh  
#486283 Det var minst sagt lite spridda skurar på olika fel samtidigt.
Det första att kolla är att X6 och X7 kablarna undertill på motorumslådan sitter riktigt fast,
därefter kontrollerar samtliga säkringar.
X6 och X7 är två mångledade kablar som går mellan hytt och motorumslådan.
(Motorumslådan=elcentralen på höger sida i motorrummet.)
I hytten är dessa kablar uppdelade på ett stort antal 9-poliga don ,
men i motorrummet är det bara två stora runda kontaktstycken med bajonettfattning.
Angående Power dioden på VBU ska den lysa med tändningen påslagen.
Har dock aldrig varit med om att någon sådan diod har varit trasig, men visst kan så vara fallet.
Så troligen saknas det spänning!
Men det märks om förarvalet går att göra.
Kommer förarnamnet upp och det går att logga in på förare finns kontakt med VBU.

Indikering för lägväxel krävs för att möjliggöra driftsläge, och beror inte på växelväljarens strömbrytare utan på växelgivarens läge. Det gick på maskinen av din årgång att lura systemet vid vägtransport, genom att växla i farten så länge man lät transmissionen ligga i och dra.
Dock inget att rekommendera, då du får fart på grejerna!

Två något udda frågor från min sida är om klockan i parkeringsvärmaren lyser och fungerar, samt om du har något varvtal in i maxiskärmen?!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#486297 Tack JoTh, märks att du har koll.
Ska kontrollera kablarna runt och speciellt under motorumslådan än en gång.

Ang VBU så går förare att välja i Maxi samt att jag kommer in läget för att kontrollera in/ut gångarna på VBUn.

Parkeringsvärmaren fick vi inte fart på så har bytt ut webaston mot en eldriven slangvärmare med cirkpump, därav lite svårt att svara på den delen. Men allt har fungerat bra även efter byte till el slangvärmaren.

Ang varv mätaren i Maxi/datorn så har den aldrig heller fungerat men åter igen så har maskinen fungerat fint även utan den, den analoga varvräknaren fungerar som vanligt.

Allt började egentligen med att vi inte fick i högväxeln, direkt efter val av förare och område så lyste haren. Efter några försök så hoppas det igång och därefter kunde jag köra i ett par timmar utan problem. Nästa dag vid kallstart samma problem med haren, ett par försök senare och lågväxeln går i och maskinen fungerar så länge jag körde.
Tror det var fjärde dagen efter att högväxeln började spöka den inte alls gick i.

Då gick jag igenom knappen för hög/låg, synade igenom anslutningar runt VBUn och Maxi datorn och motorumslådan startade inte maskinen mer efter det. Nästa gång den ska startas så funkar inte gasen samt att indikeringslamporna för park broms och arbets broms inte lyser. Lät maskin stå på tomgång ett tag och plötsligt började vartalet ändras lite, väl inne i hytten så blinkar lampan för arb broms och park broms, plötsligt lyste dom och då fungerade gasen. Behövde sova på saken så stängde av maskin och nästa dag ingen gas och ingen bromslampa lyser.

Det sitter en kontakt för kablar på hydrostatpumpen eller växellådan som man ser när man lyfter luckan i midjan, den luckan som går neråt. Den kontakten var lite sprucken i gängorna, borde syna den lite bättre också.

Kanske var jag inte nog försiktig när jag synade kablarna runt motorumslådan om jag kom åt något, för efter den så kallade syningen slutade gasen fungera. Nog för att vi har vikt ut motorumslådan förut utan problem när vi repat förvärmningen till insuget men ja det är ju rätt gamla stela kablar iofs..

Det var långa versionen, kanske framgår något mer efter detta :) åter igen stort tack för din feedback det är guld värt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

alfha  
#489866 Hej
Ursäkta att ja lägger mig i tråden.
Har ett problem med en 911.3 där lågväxel inte vill gå i. Maskinen tror att lågväxel är i, sköldpaddan lyser och det går att köra agg som vanligt.
Förra gången ja använde högväxel gick den inte häller i, förrän efter någon dag.
Det var inga problem att få i högväxeln.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

JoTh  
#489895 Angående växlingsproblem på 911.3

Det kanske är tätningarna i hydraulcylindern för hög/låg- växelväljaren på växellådan som har givit upp,
och då får du internläckage, så den därför inte rår växla som den ska.
Har inte tätningar på växlingscylindern bytts nyligen,
vore det ide att kolla upp hur dess kondition är och packa om cylindern.
Det var då inte ett helt ovanligt fel som uppstod.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#489934 Att vara redo att skruva inför skördarköp ska då inte underskattas.. ingen fara alfha hoppas du får till det har dock inget bra tips utan att röra till det då jag inte fått kläm på hur alla flöden och el/hydraul system hänger ihop ännu.

Om det saknas bromstryck, vet någon om det påverkar elgas? Kabeln för bromstrycksgivaren satt nämligen lös och när den nu är inkopplad igen kurser vsrningslampan för lågt bromstryck.
Nästa steg när influensa och vargavinter ger med sig blir att mäta upp spänningen till magnetventilen på P och arb broms samt manometa bromstryck.
Men vet någon om det kan hänga ihop med symptom:
1. lågväxel strular att gå i vid kallstart följt av att totalvägra lågväxel
2.följt av att Indikeringslamporna för P och arb broms vägrar tändas (blinkar dock till fram och tillbaks en gång efter ett par minuters tomgång)
3. Ingen reaktion från pedalgasen (fel kom samtidigt som punkt 2)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#489936 Kurser= lyser (autokorrekt)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

alfha  
#490138 Tack för tipsen :-bd
Vet ej när kolven packades om. maskinen har gått 16000 tim
Det står något när man startar om bromstryck men det försvinner fort från datorn så man hinner knappt läsa.
Komatsu kollade trycken när det gjordes 1000 tim service för ca 100 tim sedan o då var allt ok sa de.
Den förra föraren sa de att den varit lite tjurig att få i innan med.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#490266 Ingen som har någon idé om bromstryck saknas hänger ihop med pedal/elgas inte fungerar och att ingen växel går i? Förhoppningsvis felsökning imorgon iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490479 Jag tycker du mäter upp dom olika trycken så du har koll att dom är rätt.
Sedan så kan du kolla kabeln mellan motorrumslåda och hytt är två grova.
Har själv bytt pga skav under hytt.ligger i slinga där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).