Skördare

optimalisering(rød type) valmet aggregat

4 inlägg 5356 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

optimalisering(rød type) valmet aggregat

jskatil  
#472471 945 97-mod
Er det noen mulighet for å justere opp hastighet på sagkjede?
Hvordan bør kvist kniver slipes på dette aggregatet?
Noen teknikk for å unngå at treet klemmer fast sverd ved felling?



   TS
Användarvisningsbild

Re: optimalisering(rød type) valmet aggregat

Fredrik Reuter  
#472495 Hej,
Justera hastigheten på sågkedjan hydrauliskt kan vara svårt, det som kan göras är att justera matningstrycket på svärdet (upp eller ner beroende på förutsättningar), alt byta till ett större drev på sågmotorn. Välslipade kedjor och svärd utan grader är också viktigt.

Generellt så bör kvistknivar slipas ofta och med motegg. Gör man inte motegg så hugger det gärna in i virket. Vet inte om det finns någon speciellt instruktion till 945.

En teknik för att få en smidig fällning är att ligga an med vipparmen om du fäller framåt. Annars att lyfta med bommen.

Det skulle kunna vara så också att sågmotorn om är dålig och levererar vad den ska. Har du kollat upp den?

Användarvisningsbild

Re: optimalisering(rød type) valmet aggregat

jskatil  
#472504 Veldig gode tips hær. Har ikke sjekket sagmotor ennå. Den fungerer utmerket når en kapper etter kvisting. Syns bare den blir litt tam ved felling

   TS
Avatar Fallback

Re: optimalisering(rød type) valmet aggregat

SkogsKuben  
#477181 Hej!

Jag är ingen proffshuggare men ja brukar mata ner aggregatet mot marken för att ta lite mothåll.
Sedan har ja upptäckt att om svärdet är Krökt/krokigt/böjt så kan de vara trixigt att få de att komma tillbaka.
Om det är just större träd som kranen inte riktigt orkar lyfta så skulle ja rekommendera ett riktskär/fällskär där riktskäret är lite under fällskäret/kapskäret... har lite hjärnsläpp just nu om vad de heter, är no för trött för att sitta på forumet nu :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).