Tyvärr har det blivit lite mystik över detta kranspetsstyrning och så även John Deeres variant IBC. Anledningen är troligtvis att det är svårt att förklara kort och enkelt men jag ska göra ett försök. Mer information IBC för skotare finns i tråden Kranspetsstyrning John Deere IBC
Grundfunktionen för alla hydrauliska kranar är att man genom en spak påverkar en hydraulisk ventil som skickar olja till en cylinder som i sin tur påverkar kranens position. Enkelt, och så fungerar det även i dag utan kranspetsstyrning, enda skillnaden är att spaken påverkar en potentiometer som via en dator skickar ut en elektrisk signal till en elventil i ventilpaketet som i sin tur öppnar sin slid (ventil) precis så mycket som behövs.
Kranspetsstyrning tar datorns kraft till hjälp och genom en förprogrammering kan en spakrörelse påverka flera slider på en gång - man får ett fördefinierat rörelsemönster som konstruktörer noga programmerat för att passa den stora massan av maskinförare.
IBC kan man säga är kranspetsstyrning version 1. All heder åt JD som sjösatt systemet, men jag skriver version 1 eftersom kranspetsstyrning som definition mer kanske menar till att man bara har en enda spak i hytten som man styr kranen med, alt ingen spak utan bara en laserpekare som man pekar på ett träd eller en hög och kranen går dit, gör det den ska och sedan är det automatiserat moment efter det (lastning för skotning och aptering i högar för skördning).
Men John Deere tog alltså för några år sedan steget till version 1 av kranspetsstyrning och med detta menas att spakar och hytt ser precis likadant ut som förr (man kan till och med koppla ur systemet om man vill).
Grundfunktionen i IBC är att utskjutet automatiskt åker ut när man kör “vippa ut” (vänster spak dras framåt). Man behöver alltså inte använda sig av utskjutsvippan utan det sköter datorn. Till IBC har man också lägesgivare i varje hydraulcylinder på kranen. Det är ett måste för att få ett användarvänligt och säkert system. Ex är om bommen är i sitt nedre läge så skickar bomcylindern en signal om sin placering till datorn och om vippan påverkas så påverkas inte utskjutet (som då skulle skicka aggregatet i backen).
Men ändlägesgivare i varje cylinder får man också en positiv bieffekt - ändlägesdämpning i varje funktion. Detta är mycket bra egenskap som både sparar maskin och förare, det blir inga slag eller kraftiga stopp.
Förutom att vipparmen delautomatiserats med utskjutet finns några andra funktioner i skördarversionen av IBC.
Fäller man på lång arm så påverkas utskjutet allra först som funktion, något som gör att man enklare “rycker” trädet åt sig precis efter fällning.
På full arm så går kransväng automatiskt långsammare. JD framhåller detta bra i gallring, men det är generellt en god funktion.
Vid uppmatning anpassas kranhastigheten och är träddiametern över 20 cm så går funktionerna långsammare. Detta för att kunna sortera främst timmersortiment på ett enklare och mindre stressfullt sätt.
Efter fällning så går utskjutet in som sagt först, men sedan ställer det sig i en förprogrammerad position för att få en så optimalt apteringshöjd som möjligt.
IBC har troligtvis kommit för att stanna, rapporter gör också gällande att konkurrenterna till JD (i alla fall några) har liknande system igång på test. Det som är spännande är att systemet redan nu är anpassat för kranspetsstyrning version 2. Det skulle förvåna mig mycket om inte tillverkarna redan är igång i sina prototypverkstäder och går “bananas” på detta redan nu.
Det jag tänker på för skördare är kanske främst upparbetningsmomentet som redan nu skulle kunna automatiseras. Tala bara om hur många meter ifrån skördaren som första sortimentets hög ska vara så är resten enkel programmering. Auto kap vid aptering är standard i alla skördare sedan länge. Då är det bara att positionera aggregatet vid första högen och sedan övervakar bara skördarföraren kvaliteten på trädet och att aggregatet apterar rätt, varje sortiment hamnar i egen hög.
För skotare är automatlastning i slutavverkning något som också borde fungera.
När vi kommer till sådana lösningar tror jag kranspetsstyrning slår stort. Det är otroligt viktigt med mikropaus när man kör kran, får man dessa pausar så ökar troligtvis prestationen och förare får även en drägligare vardag i hytten.
Video med testkörning
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto