Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Logmax bild
 Svara  37 inlägg  14466 visningar  7 följer
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468653 Jag tycker vikten är mera till fördel vid gallring då man skall arbeta på lång räckvidd. Det är ju hur man ser på saken. Visserligen finns det t.ex Sampo Rosenlew som har en egenvikt på 8-9 ton. Maskinen skall föreställa vara beståndsgående och har väl typ 6,7 meters kran? eller minns jag helt fel. MEN. Den är ju inte längre helt beståndsgående heller. Med rejäla däck som flyter så blir ju även Sampon 2,50m bred. Då ligger skillnaden på 45 cm mot 911:an som jag kör gallringar med. "ja men 911:an är ju dubbelt tyngre" -Jo men med den kör man bara igenom stämplingen en gång. Medan med sampo måste man köra allting dubbelt med dessa såkallade "blindstråk" som numera är lika breda som vanliga körstråk. Man kan ju ändå inte överdriva körstråksavstånden heller med tanke på att det kan komma en helt annorlunda maskin för att göra följande gallringsingrepp. Jag har sett ställen där beståndsgående maskinen lämnat 30meter mellan körstråken. Då blir det fort knepigt med en annan maskin med t.ex 10 meter kran då man i princip borde utnyttja de gamla körstråken. Men visst, jag håller med om att vikterna nog skenat iväg under de senaste åren. 901:an kanske vägde 10-11 ton på 90-talet, men då var det också en 4-hjulad maskin med dålig stabilitet. Det fanns inte heller AdBlue och kanske i vissa fall heller ingen stubbehandling. Det är ju så många grejer som ändrat längs vägen. Maskinerna blir tyngre då dom byggs grövre för att hålla påfrestningarna. Tuff terräng, lång räckvidd och allround-aggregat kräver mer av basmaskinen. Det är klar, om jag endast skulle avverka felfri klen tallskog på platt mark så kanske jag också kunde sitta i en liten maskin. Men när vi har steniga sluttningar som kan luta upp till 30 grader, och allting från klen första gallring till slutavverkning, eller tomtaverkningar så landar man på en maskin som skall klara av relativt stora träd men ändå kunna gallra också. En allroundmaskin. Så därför kör jag med 911.5/C93.

LM Banner
Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468923 Tänker på risken för spår och markpackning.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468924 Garanterat så är det mindre smår och markpackning med nya 901an med 8 hjul än en med 4 hjul även om den 4hjuliga är lättare.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468938
skogsjan695xl skrev:Garanterat så är det mindre smår och markpackning med nya 901an med 8 hjul än en med 4 hjul även om den 4hjuliga är lättare.

Så generellt kan man inte säga, beror på hjulstorlek och vikter.
X är antal hjul av samma storlek, Y är 10ton
Formel för marktryck, 4hjuling kontra 8-hjuling
Y/4X = 2Y/8X

En nackdel med boggimaskin är skjuvningseffekter, där ytskicktet vrids sönder vid svängning. Detta blir ollika illa beroende på vilken teknik mskinen är utrustad med. Fiberdriven som ändrade hastighet på driften för respektive boggi (utsida/innersida), sedan så har vi de maskinerna där även boggin svänger lite även den.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468939 Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468940
skogsjan695xl skrev:Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Det är sant, men om hjulen på respektive maskin är olika, så kan trycket per kvadratcentimeter jämna ut sig om skillnaden i storlek och bredd är stor.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

 
#468945
Hema skrev:
skogsjan695xl skrev:Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Det är sant, men om hjulen på respektive maskin är olika, så kan trycket per kvadratcentimeter jämna ut sig om skillnaden i storlek och bredd är stor.

Förvisso. Men band runt om så är ju marktrycket ännu lägre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Reserv hjul av strombom2 - tor 31 jan 2013, 21:29
i Skotare
0 svar
1523 läst
av strombom2     
tor 31 jan 2013, 21:29
Hjul i skogen av Mangan - fre 28 mar 2014, 08:48
i Logistik, Transport
0 svar
3590 läst
av Mangan     
fre 28 mar 2014, 08:48
vätska i hjul på TX av skogsjan695xl - lör 03 mar 2012, 13:02
i Skördare
11 svar
2923 läst
av johaniskogen     
sön 04 mar 2012, 09:17
Timberjack 810 med 500 hjul av Oscar Waara - tis 22 dec 2015, 12:14
i Skotare
11 svar
2888 läst
av Skogsola     
tis 22 dec 2015, 17:38
alstor hjul gamla vs nya av ord bind - ons 22 feb 2012, 16:49
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
6 svar
2384 läst
av borrsväng     
mån 29 okt 2012, 10:30
Annonser