Skördare

valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

11 inlägg 6830 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

per901  
#449577 Hydraultrycket till arbetshydrauliken bara försvann när jag körde. Det försvann inte helt men nu orkar han inte dra fram träd eller köra träd genom matarvalsarna eller lyfta upp kranen när den är nästan fult utkörd.
Jag undrar vad det kan vara för fel på maskinen ?
mvh per



   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

skogsjan695xl  
#449604 Regulatorn på pumpen är kass eller kabelbrott dit är en gissning.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

r.vidarsson  
#643897 Fick du någon ordning på hydraultrycket. Min 901 blev lika dan. Det finns tomgångstryck och servotryck i mätpunkterna men det blir inget högt tryck. Är det pumpen som inte vinklar ut och i så fall varför eller kan det vara något annat fel i någon ventil?

Avatar Fallback

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

AKKAMAAN  
#644048
r.vidarsson skrev:Fick du någon ordning på hydraultrycket. Min 901 blev lika dan. Det finns tomgångstryck och servotryck i mätpunkterna men det blir inget högt tryck. Är det pumpen som inte vinklar ut och i så fall varför eller kan det vara något annat fel i någon ventil?

Symtomet är vanligt förekommende
Inget signaltryck kommer tillbaka till pumpen. Maskinen går på stand-by trycket vad det nu är inställt på...25bar-45bar nånstans
Anslut en tryckmätare på pumpen huvudledning, skruva på tryckkompensatorns (på pumpen där signalledningen ansluter) lilla skruv och se om tryckmätaren "följer"...
Vad som ofta händer är (kvalificerad gissning) att det är en strypning på ca 0.7mm diameter som finns mellan huvudtryckledningen och signalledningen som sätts igen med nåt skräp. Den strypningen kan sitta i nån adapter men också inuti antingen ett ventilpaket eller tom själva pumpen. Hydraulschema för DIN maskin kan hjälpa till i felsökningen

Avatar Fallback

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

AKKAMAAN  
#644050
r.vidarsson skrev:Fick du någon ordning på hydraultrycket. Min 901 blev lika dan. Det finns tomgångstryck och servotryck i mätpunkterna men det blir inget högt tryck. Är det pumpen som inte vinklar ut och i så fall varför eller kan det vara något annat fel i någon ventil?

Symtomet är vanligt förekommende
Inget signaltryck kommer tillbaka till pumpen. Maskinen går på stand-by trycket vad det nu är inställt på...25bar-45bar nånstans
Anslut en tryckmätare på pumpen huvudledning, skruva på tryckkompensatorns (på pumpen där signalledningen ansluter) lilla skruv och se om tryckmätaren "följer"...
Vad som ofta händer är (kvalificerad gissning) att det är en strypning på ca 0.7mm diameter som finns mellan huvudtryckledningen och signalledningen som sätts igen med nåt skräp. Den strypningen kan sitta i nån adapter men också inuti antingen ett ventilpaket eller tom själva pumpen. Hydraulschema för DIN maskin kan hjälpa till i felsökningen

Edit
Är det pumpen som inte vinklar ut och i så fall varför eller kan det vara något annat fel i någon ventil?

Pumpen är utvinklad tills motorn startar då vinklar pumpen in till noll mha mottrycket som då max kan vara samma som stand-by trycket. Om man kör en funktion som kräver mindre tryck än stand-by trycket så kommer funktionen att röra sig. Skulle kunna vara en obelastad kransväng eller obelastad vippfunktion etc

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

r.vidarsson  
#646577 Hej. Tack för svar. Har hittat problemet i ventilpaketet. Det satt lite gängtejp i det lilla hålet i nippeln där slangen går ned till pumpen för att den skall vinkla ut så nu verkar det funka igen.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

r.vidarsson  
#646582
1590425823_img_1865.jpg
Finns det någon som har en fönsterruta till en gammal 901:a ttill salu. Det är rutan i hyttdörren som har kraschat.

Avatar Fallback

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

AKKAMAAN  
#646596
r.vidarsson skrev:Hej. Tack för svar. Har hittat problemet i ventilpaketet. Det satt lite gängtejp i det lilla hålet i nippeln där slangen går ned till pumpen för att den skall vinkla ut så nu verkar det funka igen.

Gängtape tätar bra men bara på rätt ställe....
Att den där strypningen sätter igen är en vanlig "åkomma"...
Vet inte om det finns nån riktad tråd för gängtejp här på forumet så jag lägger till en generell påminnare...

Man ska bara lägga gängtejp på "han-delen" av en adapterkoppling/plugg/nippel/rörände :d
Man lägger gängtejpen ovanpå gängan med tape-änden pekande åt vänster. Sen "skruvar" man på gängtejpen genom att vrida gängan under sträckning så att den tränger ner i gängorna. Om man inte kan vrida runt den gängade delen så linda på gängtejpen medurs (om det är högergängat). Vid fel rotationsriktning på gängtejpen så "lindar den upp sig" när man skruvar in han-delen i hon-delen och bitar av tejp lossnar och hamnar i "någon väsentlig strypning"...

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

machonisti  
#646623 Det enda trevliga med liknande fel är att det är enormt billiga reservdelar men det är hopplöst retsamt.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

fendt311  
#646627 Gängtejp.. nja i all ära. Jag använder bara denna gängtätning medel nu för tiden. Har provat det mesta. Loctite mm. Denna tätning har aldrig svikit. Kan rekommenderas.
PS: Caterpillar har också en gängtätning som är riktigt bra. Som deras service verkstäder använder.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 -90 dåligt hydraultryck

machonisti  
#646656 Den har jag använt och som du skriver, den har fungerat till 100.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).