Valmet 901 - inget hydraultryck

Logmax bild
 Svara  22 inlägg  6128 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442218 Jag kan bara hålla med om att ta bort hyd tanken har jag aldrig gjort för att byta pump. Lite längre bultar så man får pumpen att bli kvar först , sen den styrt i så tar man ordinarie bultar. Har fått tagit av tanken en gång , men det var för att ta ur hela pump lådan . Var tvungen att lagra om och packa om den delen mot motorn. Ta ur pumpen och sätta i tar inte så många timmar. Har nog haft ur ca 7 pumpar totalt.

LM Banner
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442219
JoTh skrev:Hoppas inte du Anders tar illa upp, för det är absolut inte meningen med mitt inlägg.
Utan vill enbart bidra med lite egen förvärvad erfarenhet, för att underlätta för r,vidarsson i sitt kommande arbete.


Självklart inte, hela poängen med skogsforum är ju att vi ska dela med oss av våra erfarenheter, ju fler desto bättre! :-)

Brorsan har lyckats få tillbaks pumpen på min maskin en gång på det sätt du beskriver, men efter det läckte den olja.
Jag har för mig att tätningen runt pumpen var rätt ful när jag tog loss den och att jag hade svårt att få tillbaks pumpen utan att skada tätningen med hydraultanken på plats (med reservation för att jag minns fel, gjorde detta 2008).
Som tur var kanske i mitt fall, för det var när jag höll på att krångla med det som jag förstod att splinsen inuti kugghjulet i växellådan var tokslut :shock:

I mitt fall slutade det med att jag bytte axeltätningar på båda pumparna (då jag inte visste vilken som läckte in hydraulolja i pumpväxellådan), samt plockade isär pumpväxellådan, bytte nåt taskigt lager och fixade en ny splines-hylsa.
Passade på att byta filtret på pumpen till framdrivningen också, det sitter rätt dumt till och hade blivit så fullt med skit att det var söndersprängt inuti :shock:

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442281 Det skall absolut bytas tätningar och packboxar på de ställen som är möjligt vid ett pumpbyte,
eller annan rivning i dessa regioner.
Som Anders skriver så är det även god ide att samtidigt demontera transmissionspumpen.
För att i alla fall byta axeltätningen.
En maskin av denna årgång, går förmodligen inte så mycket timmar årligen, så då finns det ju tid att lämna iväg pumparna för genomgång.
Skulle jag ha lagt ned arbetet att plockat ur den felande pumpen naturligtvis,
men även transmissionspumpen i det här fallet, då man ändock håller på.
Man har ju automatiskt skapat sig mer utrymme, då den ena i alla fall redan är demonterad.
Förhoppningsvis står man också lite bättre till, så länge man i alla fall har drivning som fungerar på maskinen.
Kan det vara en god ide att överväga en genomgång och eventuell renovering av bägge pumparna.
Ring och kolla med någon som renoverar pumpar och se hur kostnadsbilden på en renovering passar in i din maskinkalkyl, om inget är gjort på länge.
Vilket oftast inte kostar en bråkdel av ett senare haveri under drift, om man räknar att ha maskinen kvar.

Man skall samtidigt välja packboxar till axeltätningarna med omsorg. Det är inte alltid original packboxar och o-ringar är i Viton utförande, eller tvärt om att det bara finns original som är just i Viton.
Anledningen till att man skall kosta på axeltätningar och o-ringar av Viton är att de bla tål mycket högre värme belastning.
Det samma gäller att o-ringar mot pumplådor skall vara i Viton.
När det i en pumpfördelningslåda utvecklas höga temperatur.
Vid byte av olja i pumplådan bör man också kosta på syntetisk växellådsolja av högre kvalité.
Det går inte i många liter, men den mår inte heller bra av att gå med för mycket olja, pga ökad risk för varmgång!

Angående transmissionsfilter som också är omnämnt tidigare.
Är det oftast en tråkig upplevelse på äldre maskiner.
Transmissionsfilter SKA bytas med det dubbla intervallet i jämförelse med det vanliga returfiltret i hydraultanken, vilket oftast inte är fallet på äldre maskiner.
Transmissionskretsen arbetar med högre trycknivåer och därmed högre belastning i en mer sluten krets.
Utbytet av oljan i transmissionskretsen sker endast i normalfallet genom spolning av kretsen för kylningens funktion.
Så fast det oftast har samma hydraultank så ses det som en mer egen del av systemet.
Byts retur hydraulfilter på 1000h ska transmissionsfilter bytas på 500h som exempel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442429 Tack för alla bra tips. Har konstaterat att pumpen står still så nu är det bara att skruva. Tänkte nog försöka utan att ta bort tanken för det ser ut att vara mycket jobb om det inte är nödvändigt. Avvaktar lite bättre väderlek och återkommer när demonteringen är gjord. MVH Roland

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442436 Du ska absolut inte ta bort oljetanken,onödigt arbete,längsta tiden tar det att tömma oljetanken,sen att skruva bort h-pumpen går rätt så fort förutsatt att man har rätt verktyg, Ex u-ringnyckel stubb med spärrskaft funktion till M12 bultarna som håller pumpen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442438 Det vanligaste verktygen jag varit med om att tillverka för att demontera hydraulpumpar över lag som sitter som på denna, är att kapa av en vanlig PU nyckel näst intill på mitten. På ringdelens bakre ände svetsas en avkapad 1/2" hylsfattning och i värsta fall 3/4". Då kan du lirka dit nyckel och få fram dragskaftet så du kan få på en rejäl förlängare, för lossning och sista åtdragning. Behövs en extra lång förlängare kapas och skarvas en vanlig förlängare med ett rör. Vitsen med att skarva med ett rör är att du tar ett liten grövre dimension pga torisionen. Skarvar man på förlängaren enbart med en rund axel brukar det svikta och blir svårare att lossa skruvarna. Den kvarvarande U-nyckel slipas käftarna ned på, så de inte är lika breda, då kan man få något längre mellan omtagen, då det är lösa skruvar så håller de i alla fall, utan att käfta isär. Brukar väldigt sällan gå med en ring och ännu mindre ringspärr, då den gjutna pumpflänsen brukar vara trång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

 
#442447 Ska man tro mina bilder så gick det att bygga ihop ett pumpdemonteringsverktyg om man kombinerade alla tillgängliga förlängare:
1488627120_dsc01495.jpg

:grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
valmet 901 -90 dåligt hydraultryck av per901 - lör 08 apr 2017, 17:41
i Skördare
1 svar
3167 läst
av skogsjan695xl     
lör 08 apr 2017, 20:20
Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem av mimeck - fre 28 feb 2014, 19:07
i Skördare
2 svar
4615 läst
av mimeck     
ons 05 mar 2014, 18:21
Valmet 701 av patruna - tis 04 nov 2014, 16:39
i Skördare
8 svar
4093 läst
av ulfgustav     
sön 16 nov 2014, 20:28
Valmet 901 -86 av LynxGLX - mån 29 mar 2010, 21:39
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
1 svar
1032 läst
av Martin_D     
tis 30 mar 2010, 09:27
Valmet 840 av timis - tor 21 feb 2013, 22:15
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
1 svar
1743 läst
av ollonet     
tor 21 feb 2013, 22:43
Annonser