Skördare

Lännen gallringsskördare

79 inlägg 29177 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#439777 Hejsan!

Någon här på forum som har eller vet av dem som kör med Lännen ombyggda skogsmaskiner?


typ en sånhär, den här maskinen kommer från sverige och sista uppdraget där var städning efter stormen Gudrun.

1487707220_20140219_171647.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440022 Ovanligt tyst??

Har du hört om dessa på forum? @fredrik_reuter

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

alias  
#440025
Mannfolk skrev:Hejsan!

Någon här på forum som har eller vet av dem som kör med Lännen ombyggda skogsmaskiner?


typ en sånhär, den här maskinen kommer från sverige och sista uppdraget där var städning efter stormen Gudrun.

1487707220_20140219_171647.jpg


Hittade en länk på forumet med lite filmer m.m.:

Lännen skördare

Vet att det var en maskinfirma som hade demovisningar för ett antal år sedan med dessa maskiner öster om Väg 27, mellan Bramstorp och Skyeån.

Undrar om de inte körde någon variant med en Mohedavagn efter till skotningen, kanske någon annan i Växjö-trakten som har bättre koll?

Det ser ut att vara en Movi-kran på maskinen på bilden, är det Keto-aggregat eller vad sitter det på den?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

Fredrik  
#440026 Hej, detta är från höften men är inte Nisula N5 en Lännen i botten?

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440029 Jo! Men det är finskt påbygge. Med betydligt bredare och klumpigare basmaskin. Svenskarna byggde om hytten oxå! Skogssälskapet är klistrad på maskinen som kör i våra trakter här i finland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440030
alias skrev:
Mannfolk skrev:Hejsan!

Någon här på forum som har eller vet av dem som kör med Lännen ombyggda skogsmaskiner?


typ en sånhär, den här maskinen kommer från sverige och sista uppdraget där var städning efter stormen Gudrun.

1487707220_20140219_171647.jpg


Hittade en länk på forumet med lite filmer m.m.:

Lännen skördare

Vet att det var en maskinfirma som hade demovisningar för ett antal år sedan med dessa maskiner öster om Väg 27, mellan Bramstorp och Skyeån.

Undrar om de inte körde någon variant med en Mohedavagn efter till skotningen, kanske någon annan i Växjö-trakten som har bättre koll?

Det ser ut att vara en Movi-kran på maskinen på bilden, är det Keto-aggregat eller vad sitter det på den?

MVH
Alias



Jo det är en mowi 8,7m med keto 55 aggregat. Men från börja var det ett logmax om jag inte minns fel!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

Larsi  
#440033 Mackes Maskinservice utanför Rottne har byggt om sådana
Vet inte om dom gör det fortfarande men kolla med dom

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

alias  
#440036
Larsi skrev:Mackes Maskinservice utanför Rottne har byggt om sådana
Vet inte om dom gör det fortfarande men kolla med dom


Verkar ju fortfarande hålla på med Lännen i alla fall, av blocketannonsen att döma:

https://www.blocket.se/mackes-maskinservice

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440102 Finns en en halvmil härifrån på en större skogsfastighet men jag har inte tittat närmare på den direkt

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440104 Enligt mina erfarenheter då jag anlitar och känner han som äger maskinen så skulle jag säga det är den mest optimala skördaren far att klara allt från första till sista gallring. Har ni andra olikare synpunkter på detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

alias  
#440135
Mannfolk skrev:Enligt mina erfarenheter då jag anlitar och känner han som äger maskinen så skulle jag säga det är den mest optimala skördaren far att klara allt från första till sista gallring. Har ni andra olikare synpunkter på detta?


Baserat på vad?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440144 Smal beståndsgående 2,2m lång stark kran (8,7m) och aggregat som klarar närmare 40cm. Man klarar av att göra 37-40m mellan skotarspåren. Så speciellt i första gallringen är det ju väldigt lite körvägar. Stor rymlig hytt med stora glasytor och bekväm stol med valmet spakar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

alias  
#440149
Mannfolk skrev:Smal beståndsgående 2,2m lång stark kran (8,7m) och aggregat som klarar närmare 40cm. Man klarar av att göra 37-40m mellan skotarspåren. Så speciellt i första gallringen är det ju väldigt lite körvägar. Stor rymlig hytt med stora glasytor och bekväm stol med valmet spakar.


OK, den är så pass smal - jag blev lurad av bilden och trodde den var bredare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

hfab  
#440151 Vill du vara snäll och förklara hur man hugger för att få upp till 40m mellan vägarna? Med nämnda Lännen
@ Mannfolk

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#440155 Trodde också att den var bredare vad är det för storlek på däcken och totalvikt på maskin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar