JPS ökade kaphastigheten - med hjälp av sänkt fart

Logmax bild
 Svara  4 inlägg  3281 visningar  3 följer
Användarvisningsbild

JPS ökade kaphastigheten - med hjälp av sänkt fart

 
#419355 Här kommer ett reportage och en videofilm från mitt besök hos JPS-Teknik i Färila.



Ett modernt skördaraggregat är en helt fantastisk produkt! Ett under av komplex teknik där kraftfull hydraulik och elektronik utför lika mycket huggningsarbete på en dag som en motorsågsgubbe hinner med på en hel månad. Mängder med komponenter som ska samverka med hjälp av sensorer och ventiler för att fällning, kvistning och kapning ska ske snabbt, och effektivt samtidigt som det är skonsamt mot virket. Grejerna ska dessutom hålla för en minst sagt omild behandling året runt i alla väder samtidigt som de ska vara lättservade. I fält.

Aggregaten har utvecklats otroligt mycket sedan de lanserades i början av 80-talet men själva kapenheten med hydraulmotorn som driver sågkedjan har länge varit relativt likt ursprungslösningen. Under senare år har sågenheterna dock börjat utvecklats allt mer och en av pionjärerna bakom detta arbete är JPS Teknik i Färila. Skogsforum besökte dem en solig men snöig novemberdag och fick en inblick i vad de håller på med på Skrytvägen i Färila.

JPS Tekniks grundare och nuvarande vd Peter Sörell började jobba med sågar till skördaraggregat redan 1991 åt Sandvik Windsor. Sandvik Windsor sålde sin sågsvärdsverksamhet till Oregon i början av 2000-talet och samtidigt tog Peter över sågenheterna som företaget också hade i produktsortimentet. Några anställda följde med och man fortsatte att tillverka sågenheter för skördaraggregat.

Kapsågarna pressas maximalt
Någon gång i slutet av 2010 konstaterade Peter och hans medarbetare att det inte hänt speciellt mycket på sågfronten när det gällde skördaraggregat. Problemen med kapsprickor hade uppmärksammats och lösningen var att trycka på med mer kraft och fart för att kapa snabbare. Samtidigt som aggregatens matningskapacitet ökade krävdes det också att kaphastigheten hängde med. Allt eftersom kapsågarna pressades maximalt så uppstod nya problem med övervarvning, stark värmeutveckling och ett ökande effektbehov. Kedjor och svärd tog allt mer stryk.

Sänkt motorvarv, stort drev och ny svärdlayout
JPS påbörjade utvecklingsarbetet mot en bättre sågmotor och de tog fasta på att kapeffekten ökar upp till 40 m/s kedjehastighet men sen händer inte så mycket mer med dagens kedjor. JPS lösning på problemen blev att med hjälp av en större hydraulmotor med högre vridmoment och ett större drev (utväxling) kunna gå ner i hastighet på sågmotorn. Med det större drevet kunde kedjehastigheten behållas runt 40 m/s. För att kunna använda ett större drev fick man göra om layouten på kapsvärdet så att det blev bredare och här fick JPS fantastiskt bra hjälp av Iggesund som kunde hjälpa till med den delen av utvecklingsarbetet. På motorsidan jobbade man med Sunfab och det innebar att man hade alla kompetenser och komponenter som krävdes i utvecklingsarbetet inom bekvämt geografiskt räckhåll. JPS jobbade i sin lösning med en sågmotor på 34 cm3 jämfört med 20 cm3 som då var vanligt i befintliga sågenheter (Ponsse jobbar dock med större motorer sedan ganska länge).

Den nya sågenheten kunde nu jobba med ett varvtal runt 5000 varv minut jämfört med de vanliga sågmotorerna som låg upp mot 10 000 varv per minut. Resultatet blev lägre oljetemperaturer och mindre effektåtgång för kapcykeln. Tack vare vridmomentet och uppväxlingen gick kapningen snabbare.

Nytt vriddon utan hydraulkolv
Parallellt med att man utvecklade sågenhetens drivning inkl. svärd och drev så tog man även fram ett nytt vriddon, d v s den del av sågenheten som gör att svärdet matas ner under kapcykeln. Istället för att använda en hydraulkolv för att åstadkomma vridrörelsen byggde man ett vriddon som blev en helt integrerad del av sågenheten. Vriddonet har bara tre delar och vridrörelsen skapas genom att det sätts ett oljetryck på olika sidor om en inre hålighet i ”svängkransen”. Delarna i vridhuset är hydrostatiskt lagrade i oljefilm och rörelsen dämpas i ändlägena.

Den 30 november 2011 hade man en första prototyp monterad på en skördare för praktiska tester och efter lite justeringsarbete så smygvisades sågenhet (som nu fått namnet JPS R5500) på SMF-stämman i november 2012. Det går att läsa mer här på skogsforum om de första ryktena i tråden om JPS teknik ny sågmotor som startades i november 2013.

Den stora lanseringen skedde på Elmia Wood 2013 där man hade satt upp sågenheten bakom en stor glasskärm så att man kunde se kapningen på nära håll. Sedan lanseringen har mer än 250 enheter nu nått ut på marknaden varav 150 finns i Sverige. Tillverkningstakten har ökat hela tiden och JPS Teknik har expanderat sin verksamhet de senaste åren. Idag har man tio anställda men man letar med ljus och lykta efter ytterligare några bra medarbetare. Att hitta bra personal är tyvärr ett problem idag säger PeterSörell. Efter nästa expansion klarar man av att göra 250 sågenheter per år.

Peter upplever trots framgångarna att det nästan är lättare att sälja JPS sågenheter utomlands än i Sverige.
-Tyskarna har t ex varit snabba att ta till sig fördelarna med vår teknik och de är bra på att förstå det tekniska.

Både fabriks- och eftermonterat
Idag monteras JPS sågenheter på fabrik på Keslas aggregat samt på många av LogMax-aggregaten som hängs på EcoLog-maskiner. Därutöver fabriksmonteras JPS-enheter på flera andra tillverkares aggregat när kunder har tagit med det i maskinspecen, bl a på SP-aggregat. Annars är det vanligaste att JPS sågenheter eftermonteras på maskiner som går hos kunder. En typisk kund har en skördare med ca 2000 timmar på nacken (normalt när garantin går ut) men det händer att JPS även monterar på nya maskiner också. Sågenheten går att montera på de flesta aggregat utan ombyggnad och det tar två dagar. En dag för själva monteringen och en dag som ägnas åt utbildning och intrimning. Kostnaden är ca 75 000 kr monterat och klart. Pengarna är i de flesta fall intjänade på ett år, säger Peter. Framför allt genom minskad bränsleförbrukning.

JPS har lagt upp ett kalkylverktyg på sin sajt där användare snabbt kan räkna ut hur mycket man tjänar på att byta sågenhet. Förtjänsten ligger i minskad bränsleförbrukning, minskad förbrukning av svärd och drivhjul samt minskad kostnad för kedjeavhopp. Priser och värden baseras enligt Peter på kostnads- och effektivitetsanalyser som de jobbat fram tillsammans med kunder och aggregattillverkare. Kostnaden för ett kedjeavhopp har JPS tillsammans med kunder beräknat till 200 kr per avhoppad kedja. Stilleståndstid och skador på kedjor och svärd ingår i den kalkylen. JPS hävdar också att svärd och drivhjul håller bättre. Svärdet p g a sin bredare utformning och stabilare infästning som ger mindre ”fladder”. Drivhjulen har 20-22 länkar, två spår och de är vändbara. JPS ger 5000 timmars garanti på drivhjulen. Det finns drivhjul som gått 10 000 timmar och ännu har inget kommit tillbaka enligt Peter Sörell.

En sak som inte finns med i kalkylverktyget är kostnaden för kapsprickor. Här har Setra gjort jämförelser med virke från skördare med JPS kapsåg och annat virke och de hävdar att kapsprickorna minskat. I uppmätning som gjorts har volymen kasserat virke (efter sågning) minskat från 12% till 2-3% för virke som kapats med JPS-såg.

Efter besöket i fabriken åkte vi ut till Hans Bruun (jodå, dom är släkt!) som körde gallring med en Samposkördare med Keslaaggregat. Hans har kört JPS-sågen ett år nu och han var väldigt nöjd över hur det har fungerat. Han bekräftar bilden av få kedjeavhopp, okänslighet för störningar som t ex snöpackning och bra ekonomi när det gäller svärd och kedjor.

Under senare år har utvecklingen tagit ordentlig fart när det gäller effektivare sågmotorer och sågenheter och det finns mer att läsa om detta på forumet bl a i de här i trådarna om:
[MA] Parker F11-iP sågmotor – Constant Cut
Log Max 3000T

Lite bilder från besöket:
1479672810_p1000102.jpg

1479672810_p1000101.jpg

1479672809_fullsizeoutput_180c.jpeg

1479672912_p1000126.jpg

1479672908_p1000136.jpg

   TS
LM Banner
Avatar Fallback

Re: JPS ökade kaphastigheten - med hjälp av sänkt fart

 
#421662 Häftigt. Hoppas dom hittar mer personal och att marknaden hittar dem, för det är ingen dum produkt dom har!

Bra rapporterat som vanligt Torbjörn! :-BD

Avatar Fallback

Re: JPS ökade kaphastigheten - med hjälp av sänkt fart

 
#429345 Detta låter ju som ett stort steg framåt i utvecklingen.
Nu gäller det väl som sagt att fler får upp ögonen för produkten, det verkar ju finnas pengar att tjäna på den för alla led.

Avatar Fallback

Re: JPS ökade kaphastigheten - med hjälp av sänkt fart

 
#430097 Skogforsk har gjort en utvärdering på R5500
http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... rgiatgang/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Dålig fart supercut av skogsjan695xl - tis 22 maj 2012, 22:47
i Skördare
9 svar
3200 läst
av pasvik     
tor 07 jun 2012, 17:34
Film på 931:a med lite fart? av zeaflower - tis 14 feb 2012, 18:12
i Skördare
6 svar
1668 läst
av Engstrand     
tis 14 feb 2012, 21:33
Dårlig fart på kvist mating och såg TJ1070 av Morten Erik - mån 13 feb 2017, 12:40
i Skördare
12 svar
3938 läst
av skogsjan695xl     
sön 19 feb 2017, 13:26
Kostnaden för röjning ökade under 2014 av Niking - fre 10 jul 2015, 03:52
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
0 svar
473 läst
av Niking     
fre 10 jul 2015, 03:52
Minskade lager av timmer, ökade massalager i söder av Torbjörn Johnsen - fre 19 maj 2017, 07:20
i Rundvirke
3 svar
2205 läst
av Mowi850     
fre 19 maj 2017, 14:39
Annonser