Skördare

dual

7 inlägg 8701 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dual

Tobbe  
#1734 go dag!
det där med ponsse dual låter väldigt intressant, och ja har studerat dem lite nu och börjar bli mer o mer intresserad.

Men e där någon som vet ett utgångs pris på en wisent dual, och om de går att hitta begagnade sådanna!

Finns det någon bra begagnat hemsida med stort utbud!

mvh Tobbe



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1735 Hej Tobbe och välkommen!

Sidor för begmaskiner som jag vet så här på rak arm är:

http://www.mascus.com
http://www.maskinmarknaden.se
http://www.ponsse.com

Men det finns fler, kommer inte på nån direkt nu men hoppas fler kan hjälpa dig!
Dual tycker jag också är intressant!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Neeo  
#4008 Det finns en uppsjö beg Ponsse dual och övriga Ponsse. Varför säljer man relativt nya maskiner som enbart har rullat 2000 - 4000 timmar.
Man måste vara otroligt missnöjd med maskinen eller måste man kommit på att maskinen inte presterar ,byte av maskin efter dom här timmarna
är en stor ekonomisk förlust. Ponsse höll hyffsad kvalliet fram till 2002.
En kolega bytte i våras till en Wisent dual.först och främst blev maskinen
levererad 2 månader för sent .När maskinen väl anlände med trailer.
Så orkade maskinen inte ta sig av trailern ens, vi fick bogsera av maskinen från trailern ! Chockerna löste ut på Transsmissonen,AC blev defekt efter en vecka ,vatten trängde in i hytten när det rengnade,det kunde vara en pöl på golvet efter en skur+ att mycket små grejor var kvar att göra på maskinen.det tog 2 månader till innan maskinen var i skogen och producerade.
Nu använder han den som skotare pga låg prestation som skördare.
Det har gått för fort hos Ponsse, kvalliteten har sjunkit Men det är väl så med börsnoterade företag, Det viktigaste är att spotta ut maskiner och fakturan kommer före maskinen till kund.
Ponsse har varit bra maskiner men jag har ändrat uppfattning senaste åren.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4012
Neeo skrev:Det finns en uppsjö beg Ponsse dual och övriga Ponsse. Varför säljer man relativt nya maskiner som enbart har rullat 2000 - 4000 timmar.
Man måste vara otroligt missnöjd med maskinen eller måste man kommit på att maskinen inte presterar ,byte av maskin efter dom här timmarna
är en stor ekonomisk förlust. Ponsse höll hyffsad kvalliet fram till 2002.
En kolega bytte i våras till en Wisent dual.först och främst blev maskinen
levererad 2 månader för sent .När maskinen väl anlände med trailer.
Så orkade maskinen inte ta sig av trailern ens, vi fick bogsera av maskinen från trailern ! Chockerna löste ut på Transsmissonen,AC blev defekt efter en vecka ,vatten trängde in i hytten när det rengnade,det kunde vara en pöl på golvet efter en skur+ att mycket små grejor var kvar att göra på maskinen.det tog 2 månader till innan maskinen var i skogen och producerade.
Nu använder han den som skotare pga låg prestation som skördare.
Det har gått för fort hos Ponsse, kvalliteten har sjunkit Men det är väl så med börsnoterade företag, Det viktigaste är att spotta ut maskiner och fakturan kommer före maskinen till kund.
Ponsse har varit bra maskiner men jag har ändrat uppfattning senaste åren.


Hur var viljan från Ponsse att åtgärda felen?.
2 mån för att få fix på maskinen är ganska lång tid.
Kan/vet egentligen inte så mycket om Ponsse, men det verkar ju ligga "en hund begraven" om man avyttrar maskinen efter 2-4000 h.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4026
Neeo skrev:Det finns en uppsjö beg Ponsse dual och övriga Ponsse.


Var hittar du dom?? tycker konceptet kombimaskin är intressant! har fått en del förfrågningar från vissa håll om jag vill skaffa en sådan för mindre objekt,fröträd,vindfällen mm!! i dagsläget tycker jag att valmets 801 kombi verkar mest intressant!! men dom kostar ju som sat.n! jobb finns det hur mycket som helst,men frågan är om det går att få nån lönsamhet på det hela!! tanken med 801an skulle vara att förutom vanlig avverkning även använda "klipp"av träddelar utmed vägar mm! men jag undrar jag.......... tror faktiskt att jag har bättre "netto" som manuell skogsarbetare! nån som har erfarenhet av valmets 801 kombi?

Avatar Fallback
Ponsse dual  
#4097 Hej.. jag har kört en ponsse dual i drygt två månader nu på kvällar o helger och kan säga att jag tycker att det är en fyllt godkänd maskin. Än så länge har jag bara kört den som skotare men han som äger maskinen är väldigt nöjd med den.

Avatar Fallback
Marcus  
#4840 Min ponsse wisent dual ha jag kört i 4300tim, nu jag tycker det är en kanaonmaskin å köra. Det som jag tycker är dåligt med den är midjelåset,ha fått byta det 2 gånger.Den dra 10-12 liter i timmen som kördare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).