Sida 1 av 1

El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 15:25
av Torbjörn Johnsen
När jag var på Norrlandsturné förra veckan hann jag inom hos El-Forest i Aranäs utanför Örnsköldsvik. Där fick jag en intressant genomgång om dagsläget när det gäller elhybridteknik för skogsmaskiner som jag tänkte delge er här nedan. Men först en tillbakablick.

Som de flesta kanske minns så låg El-Forest bakom den första elhybridmaskinen inom skogsbruket. Redan på Elmia Wood 2005 visade moderföretaget Thordab upp en grön udda fågel med två leder och sex hjul jämnt utspridda efter maskinens längd. Det mest intressanta var dock att maskinen hade en drivning med elmotorer som satt vid varje hjul. Intresset var stort och 2006 bildade Thordab dotterbolaget EL-Forest. Året efter gick Volvo Group Venture Capital AB in som delägare och så småningom kom Energimyndigheten in som finansiär för att hjälpa till att utveckla en ny generation skotare och det skrevs en del om EL-Forest här på forumet i tråden [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Den första prototypen med den okonventionella hjulkonfigurationen utvecklades vidare, blev Volvogul och kallades El-Forest F14.

1479304850_el-forest_f14.jpg


Skogsföretagen som ville testa elhybridtekniken hade väldigt svårt att acceptera en skotare ”som inte såg ut som en skotare”. Därför ändrades så småningom konceptet till åttahjulingen El-Forest B12 som mer liknade en konventionell maskin.

1479304841_el-forest-8w.jpg


Både Sveaskog och SCA deltog i olika försöksverksamhet men elskotaren hamnade till slut på Skogsmuséet i Lycksele som det skrevs om här på skogsforum i tråden El-Forest på museum på skogsmuseet i Lycksele. Därmed kunde man väl då i ljust och vackert minne begrava elhybridtekniken för skogens vidkommande, eller? Nja, så enkelt är det nog inte.

Det finns enligt El-Forest fortfarande stora möjligheter att effektivisera skogsmaskinerna med hjälp av elhybridteknik. Med facit i hand kanske det inte var helt optimalt att ge sig på skotaren först. Framför allt inte att bygga en helt egen ny maskin från grunden själv. De flesta problem som fanns med de två prototypmaskinerna F14 och B12 var mer kopplade till grundmaskinen i sig än till själva drivlinan (elhybriddriften). Under 2014 testades istället El-Forest egna patenterade ”Elturbo” på en skördare tillsammans med Ponsse. Tekniken är snarlik den lösning som Logset lanserade i mars i år i elhybridskördaren Logset 12H GTE Hybrid).

1479304842_ponsse-ergo-6w-elforest.jpg


-Så fort man pratar om elhybridteknik tror folk att det är väldigt komplicerat och blir skeptiska, säger Gabriel Söderholm på EL-Forest. Men elmotordrift och dess styrning är ju i grunden en teknik som har mer än hundra år på nacken. Eldrift har hög verkningsgrad och är lätt och snabbt att styra och kontrollera. Tekniken med Elturbo passar utmärkt i en skördare som har stora, varierande och korta behov av effektuttag. Tekniken är dessutom relativt lätt att installera i en befintlig maskin utan några större ombyggnader.

1479306024_elturbo_moduler.jpg


Elturbon beskrivs som ett ”elektriskt svänghjul som ökar förbränningmotorns toppeffekt och verkningsgrad”. I skördaren innebär det rent konkret att sensorer känner av när varvtalet på dieselmotorn dippar vid hög belasning. T ex vid trädkap eller tung matning. Tekniken reagerar blixtsnabbt och kör in effekt från elmotorn för att stödja. Upp till 50 kW. Elmotorn sitter direkt mellan dieselmotor och hydraulpump och mätning och styrning sker enbart i Elturboenheten. Inga extra styrningar eller sensorer behöver anslutas eller monteras på dieselmotorn eller hydrauliken.

Elturbon kan antingen användas för att ge samma toppeffekt för arbetshydaruliken vid lägre effektuttag från dieselmotorn och därmed spara bränsle. Eller också kan tekniken användas för att öka toppeffekten (utan att öka bränsleförbrukningen). El-Forest erfarenhet är att de förare som testat tekniken uteslutande valt att öka effekten och därmed också skördarens produktion. Maskinen tappar inte i varv och förarna upplever den som mycket snabbare. I praktiken fungerar det som att köra en skördare med 50 kW större motoreffekt än vad man egentligen har under huven. En Ponsse Ergo får muskler som en Ponsse Bear (eller en Rottne H14 som en H21:a!).

1479304841_skärmavbild_2016-11-16_kl._14.49.16.png


Elturbo är egentligen namnet på mjukvaran som används för att styra kraftpaketet som monteras på maskinen. Hela elhybridpaketet kostar runt 250 000 kr samt en mindre kostnad för att monteras in. När elhybridtekniken används på skördare där behovet av ökad effekt är kort men intensivt kan man använda tekniken utan att använda batterier. Energin lagras istället med kondensatorteknik. Det innebär att man heller inte tillför så mycket extra vikt som när man måste använda batterier.

Elforest Elturbo forest test 2014.pdf

Det finns uppenbarligen färdig teknik att använda och som skulle hjälpa till att utveckla produktiviteten hos dagens skördare men steget verkar vara långt att få den implementerad. Ponsses tester av elhybridtekniken tillsammans med El-Forest har ännu inte gett några synbara resultat varken hos Ponsse eller El-Forest. Nu finns ju i och för sig motsvarande teknik på gång hos Logset men för elhybridpionjärerna i Örnsköldsvik är det en klen tröst då det är svårt för ett litet företag att skydda innovationer och idéer.

Idag är El-Forest främst en teknikkonsult. Under namnet Elforest Technologies, erbjuder man spetskompetens inom elhybridteknik men man arbetar också med nya maskinprojekt. En elhybriddriven stor vedtruck tillsammans med Engbergs Transportsystem. En stor vedgårdtsruck som med hjälp av elhybriddrift av hjulen får kraft över att både lyfta tungt och förflytta sig samtidigt. Lossningsarbetet blir därmed avsevärt snabbare. Ett annat projekt drivs tillsammans med Husqvarna under stor sekretess.

Här finns ett filmklipp på den första skotarversionen med sex hjul. Bortsett från hybridtekniken så måste man ju säga att maskinens hjul- & ramkonfiguraion är ett intressant nytänkande. Betydligt färre kilo ”ramstål”, bättre spårning, större hjul och ett avsevärt bättre lastindex. Det blir ju intressant att se om det dyker upp något liknande framöver eller om det här bara var ett ”felskott”?


Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 15:38
av Mowi850
Jag har själv kört f14 lite grann när jag gick i skogsbruksskolan i Svenljunga. Ocj det var en mycket märklig maskin att köra. Själva hybrid tekniken har jag för mig att det inte var några problem med. Men övriga maskinen krånglade ganska mycket har jag för mig. Men det är roligt att ha kört nåntig som inte så många kört.

Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 15:42
av Torbjörn Johnsen
Kul att höra @Mowi850!
Killarna på El-Forest sa mycket riktigt att de flesta problem de hade handlade om skotarbygget mer än elhybridtekniken. Det borde ju leda till slutsatsen att det skulle vara vettigt att kombinera förmågan hos ett företag som är bra att bygga maskiner med ett företag som är bra på elhybridtekniken.

Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 16:50
av Mowi850
Ja vet att det bland annat var nåt fäste till en styrkolv som sprak. Och ett av vridlagrerna där det ledar som ochså sprak. Men dom kom ner och lagade och bode med oss elever på internatet. Men som sagt lustigare maskin får jag nog aldrig köra igen.

Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 16:57
av Torbjörn Johnsen
Nu passar jag på att fråga @Mowi850 när jag har chansen att höra från någon som har kört El Forest F14 (det kanske finns fler här på forumet?): Hur fungerade det att köra en maskin med två midjor och hjulen placerade som på F14? Kändes maskinen ranglig? Spårningen och dragkraften? Du får gärna berätta om du kommer ihåg.

Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: ons 16 nov 2016, 20:58
av Mowi850
Vad jag kommer ihåg så var maskinen väldigt smidig och slingrade sig fram rätt så bra. Sen har jag för mig att det var lite svårt att backa innan man fick in det. Sen så var dragkraften bra vad jag mins ioch med stora traktormönstrade däck och induviduell motorer till varje däck. Och sen var det ju nivelering på fram delen typ pendelarmar tror jag det var. Sen vet jag inte om den är kvar på skolan isåna fall så kanske det skulle finnas möjlighet att åka dit och titta och få se den i aktion. Kanske skulle vara intressant för forumet?

Re: El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördaren

Postat: fre 18 nov 2016, 12:00
av Calle.ö
Hej den finns kvar på skolan men är inte i körbart skick håller på att renoveras