Skördare

Valmet 901. Problem med matarrullarna

5 inlägg 3279 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901. Problem med matarrullarna

stubbis  
#407027 Hej!
Har fått ett problem med matarrullarna på min 901:a en åttiotalsmaskin. Problemet är att rullarna är kvar i öppnat läge. Tacksam för tips var jag ska börja söka.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901. Problem med matarrullarna

skogsjan695xl  
#407048 Börja med att kolla så magneten till stäng får ström. Har du inget att mäta med så kastar du om kontakterna och ser om felet flyttar sig.
Flyttar sig felet är det kabelbrott.
Är felet kvar är antingen magneten kass eller så har sliden i ventilen fastnat.
Vissa ventiler finns en liten knapp mitt i magneten eller på sidan om för tvångskörning.
Prova att trycka på dom med en liten insex nyckel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901. Problem med matarrullarna

stubbis  
#407093 Tack för snabbt svar skogsjan. Får gå ut tidigt i morgon och börja leta efter dessa grejer som du nämnde och var de finns på maskinenen. Hör av mig på forumet när jag vet mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901. Problem med matarrullarna

stubbis  
#407192 Skickar ett stort tack till dig skogsjan för att du fixade problemet åt mig. Det var sliden som hade fastnat i ventilen. Kan det vara så att maskinen har stått still några månader som kan göra detta. Använde den fram till början på maj månad och allt fungerade då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901. Problem med matarrullarna

skogsjan695xl  
#407214 Så lite så. Alltid kul att hjälpa någon med den begränsade kunskapen man har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).