Skördare

Köra äldre skördare inom företag

6 inlägg 4811 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra äldre skördare inom företag

Wenjad  
#404214 Gokväll, har en liten fundering, det är såhär att jag har gått och funderat ett tag på om man inte skulle starta eget inom en snar framtid bara man jobbat ihop lite kapital, och då faller det ju så klart på skogen. Från början tänkte jag om man skulle skaffat sig en gammal skotare av lagom årgång (80-90tal) och sedan köpa en klipp till den att ha i kranspetsen, då hade man kunnat klippt fram diken, åkrar å allt möjligt och samtidigt ha den till att hjälpskota med. Nu för ett tag sen fick jag nys om en rapid engreppare med lite småfix som var till salu, och då tänkte jag om man inte skulle skaffat sig både skördare och skotare, har man båda kan man ju ta på sig mer jobb som t.ex gallringar, mindre slutavverkningar, vindfällen osv. En till grej man kan göra är ju att bygga ihop sig ett motorpaket med hydraulpump som man kan montera på vagnen på skördarn alternativt skotarn och sedan driva en kätting slaga så kan man ju även dikesröjja. Så min fråga är som så, går det att få nått dylikt att gå runt eller är förtjänsten för liten gentemot vad man riskerar att få reparera för? Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Köra äldre skördare inom företag

Tosca  
#404222 Skördaren har nog olja att driva ett slagaggregat utan problem skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Köra äldre skördare inom företag

Lolich  
#404266 Tjena! Själv startade jag eget för några månader sedan och skaffade en gammal ponsse hs15. Dock så kör jag bara lite extra som då jag är anställd som skotarförare. Men jag är tveksam till att köra gamla grejjor på heltid, sålänge du inte är riktigt duktig på att hålla igång grejjorna! [WHITE SMILING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Köra äldre skördare inom företag

Rasken  
#404274 Alla företag är olika.... Och personerna som sköter de lika så. Men rätt person på rätt plats så kanske!

Sedan är ju frågan, vilken är och blir din kund?

Jag tror att det är den frågan som bestämmer vad du får köra för maskiner.

Och skall du ha någon anställd eller extra hjälp när det blir mycket att göra. Har ju svårt att tro att du får någon att köra dina gamla maskiner.

Du tänker säkert dig, att du skall köra själv nu. Men när det kör ihop sig och alla villa ha körning nu.....eller efter ett störra haveri, och du behöver köra ifatt. Då kan det vara nödvändigt att ta hjälp för att få behålla kunderna.

Klipp tror jag är ute just nu, finns inga pengar där, inte ens till bränsle... Skotare kan fungera.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köra äldre skördare inom företag

Wenjad  
#404397
Rasken skrev:Alla företag är olika.... Och personerna som sköter de lika så. Men rätt person på rätt plats så kanske!

Sedan är ju frågan, vilken är och blir din kund?

Jag tror att det är den frågan som bestämmer vad du får köra för maskiner.

Och skall du ha någon anställd eller extra hjälp när det blir mycket att göra. Har ju svårt att tro att du får någon att köra dina gamla maskiner.

Du tänker säkert dig, att du skall köra själv nu. Men när det kör ihop sig och alla villa ha körning nu.....eller efter ett störra haveri, och du behöver köra ifatt. Då kan det vara nödvändigt att ta hjälp för att få behålla kunderna.

Klipp tror jag är ute just nu, finns inga pengar där, inte ens till bränsle... Skotare kan fungera.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Kanske vore bättre att satsa på en lite större skotare då och köra markberedning och hjälpskotning med? Passar på att ställe en till fråga här istället för att starta en ny tråd, vi har ca 53 hektar skog med varierade bestånd och varierad terräng, från lätt kuperat upp till ett mindre område med en rejäl brant, ett par mindre blöta områden finns även. Sedan får vi då och då något mindre område skog i byn som folk vill ha ner mot att vi får ta veden, ibland får vi även vindfällen. Just nu har vi en 868a att köra med men vi vill uppgradera oss, och vi har funderat uti traktor med vagn, fyrhjulingsvagn med hydraul kran, vimek minimaster och lite sådant, är det nån här som skulle kunna komma på en maskin som skulle kunna passa våra behov? Det är nämligen dax för länge sen att gallra ur ett bestånd i vår skog och då 868an är opålitlig, seg att hjula långt ( skogen ligger 2 mil från byn och det är brant uppförsbacke halva sträckan ) och för tung, området som ska gallras ligger i en svacka och är lite blött. Sedan som ren nyfikenhet då jag är väldigt förtjust i maskiner, skulle det vara värt att skaffa sig en liten skördare att hugga med? Hade tänkt med något i klass med en lillebror men dessa är ju svåra att få tag på reservdelar till, så kanske en rottne 2002? Men dessa kostar ju istället mer.. Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra äldre skördare inom företag

tallen100  
#404491 Med gamla maskiner blir det ju en hel del skruvande, så frågan är ju hur mycket fritid du vill lägga på att reparera.
Samtidigt är det ju inte hela värden om en gammal maskin blir stående ett tag om körningar inte finns, den kostar ju inte så mycket där den står. så det är som vanligt både för och nackdelar :wink: .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).