Skördare

20 års utveckling av skördare

10 inlägg 5579 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

20 års utveckling av skördare

schough  
#397410 Sitter å funderar lite vad som hänt med utvecklingen av skördare på de 20 åren som jag snart varit verksam inom maskinföraryrket. Hur står sig tex en 1270 96-98 imot dagens 1070 som är deras minsta idag vad det gäller kw, hydraulkapasitet etc.
visst var 1270 den största timberjack skördaren i slutetet av 90 talet, eller överlappade 1880/1470?



   TS
Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397413 Intressant fundering, jag har funderat i samma banor runt dom skördare jag kört.
Jag började lära mig i en Valmet 921 med 965 agg bland de första som kom, årsmodell -98, det var väl en av de största då... Dom som körde den och även jag förstås tyckte ju den var grym mot allt som funnits tidigare.
Brukar fundera hur den skulle stå sig mot den 911.5 man kör idag. Jag tror inte skillnaden är så stor om jag är ärlig... Aggregaten går ju betydligt bättre och är 10ggr driftsäkrare idag....

Ja när kom den första 1470?

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397445 Jag köpte någon slags vhs-utbildningsfilm på Tradera som handlade om skördare och det runt omkring. Vad jag förstår så borde den vart från slutet av 80-talet. Frånsett diverse förfiningar på alla möjliga områden så åkte man runt i skogen med en maskin uppbyggd som idag, träden fälldes och kapades som idag. Givetvis fattar jag att det hänt mycket, men tänk tillbaka motsvarande tid ytterligare en gång.
Då hamnar man på ca 1960, då åkte man sannerligen inte runt med sexhjuliga engreppsskördare.
....litet sidospår, men men

Användarvisningsbild

Re: 20 års utveckling av skördare

Fredrik Reuter  
#397453 Hej,
Vilken intressant tråd!
Detta tål att fördjupas i. Generellt tror jag TU blivit mycket bättre och det påverkar ju produktionen något hejdlöst.

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397456
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vilken intressant tråd!
Detta tål att fördjupas i. Generellt tror jag TU blivit mycket bättre och det påverkar ju produktionen något hejdlöst.


Jo det är där den största skillnaden är, ska försöka få fram om nån av gubbarna har koll på vad TU kan ha legat på med tex 921an.

Det blev iaf ett oerhört lyft när man köpte 921an -98, skillnaden var visst mer än som natt och dag mellan det dom hade tidigare (Valmet 892 960agg och 902 tvågreppare). Tvågrepparen fungerade väl rätt bra men 892 var visst ett väldigt rackel, och dålig krangeometri, dåligt närområde och svag längre ut.

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397457

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397458 128 kw får jag fram på en gammal 1270 från -96 iaf... Den väger in på ca 15 ton.

Dagens 1070 hade 136 kw och väger även den 15700 med h412

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

schough  
#397459 Någon som vet vad en 1270/921 kostade sent 90 tal ca......

   TS
Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397634 Ca 3,1 miljoner kostade 921an i dec 1998. Hade kvar en gammal offert

Avatar Fallback

Re: 20 års utveckling av skördare

schough  
#397739 Är det ingen som har lite info om de gröna i skarven imellan två o engrepparna?? Trodde det var gott om "FMG" förare här... Eller vad de nu heter... :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).