Skördare

Ponsses Ladies - tar järngrepp om maskinbytet

1 inlägg 3821 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsses Ladies - tar järngrepp om maskinbytet

Torbjörn Johnsen  
#382972 Ska du byta maskinleverantör får du byta fru!
Det är visserligen med glimten i ögat som Jenny Savilahti gör denna tydliga markering mot sin man Niklas men det visar sig finnas viss substans i hennes skämt. Skälet till att Jenny är så tydlig i valet av maskinleverantör stavas Ponsse Ladies. Ett nätverk av tjejer som äger eller jobbar i företag som arbetar med skogsentreprenad eller maskinservice där Ponsses skogsmaskiner är den gemensamma nämnaren.

1458766512_img_0031.jpg


Ponsse Ladies startades i Finland 2004 och den svenska avdelningen startades 2012. Ponsses återförsäljare och dotterbolag i fler länder har hakat på, bl a i Tyskland, USA och Storbritannien. Syftet är att erbjuda en gemenskap för alla de tjejer och kvinnor som på olika sätt deltar i skogsentreprenadens vardag. Några kör maskin själva, de flesta är delägare i familjeföretag med avverkningsentreprenad där de även arbetar med företagens ekonomi och administration. Samtliga har ett stort inflytande i entreprenadföretagens verksamhet och beslut, vilket man kan misstänka att Ponsse har tagit fasta på. Några medlemmar i Ponsse Ladies representerar också företag som ingår i Ponsses nätverk av serviceverkstäder.

Skogsforum besökte Jenny för att få lite inblick i familjeföretagandets vardag och för att få veta mer om Ponsse Ladies verksamhet. Jenny och Niklas Savilahti bor med sina tre döttrar och två hundar strax utanför Värnamo. De driver det egna bolaget Savilahti Skog AB med Niklas som kör skördare och Jenny som ansvarar för bokföring och administration. Utöver arbetet i den egna firman så jobbar Jenny deltid som undersköterska på sjukhuset i Värnamo.

Familjens linslus
- Jag gillar egentligen inte att stå i rampljuset, säger Jenny. Det är Niklas som är linslusen i den här familjen skrattar hon och syftar på ett antal videoklipp som maken laddat upp på Youtube och som fått stor spridning. Däremot gillar hon att vara med i Ponsse Ladies.
-Fast första träffen var jag jättenervös! Jag kände inte någon, säger Jenny. Men alla Ponsse Ladies-vardinnorna gör att man trivs och vi gör alltid mycket trevligt tillsammans på våra träffar. Sanna Fast på Ponsse är spindeln i nätet för det svenska nätverket. Det bästa är att man träffar andra tjejer som man har mycket gemensamt med och att man blir sedd och uppmärksammad! Om man t ex fyller jämt eller gifter sig så uppvaktar Ponsse med ett skogsinspirerat smycke.
-Den här fick jag när jag fyllde 40, säger Jenny och visar upp en glänsande kotte som hänger runt halsen. Jenny beskriver andan både i Ponsse Ladies men även när man kommer till fabriken i Finland på besök som väldigt familjär och trevlig.

1458766608_img_0037.jpg


-Man blir sedd och uppmärksammad oavsett vem man träffar och alla är trevliga vem man än möter, säger Jenny. Det känns verkligen att man är delaktig i något större och det ger energi att driva den egna verksamheten vidare.

Att vara med i Ponsse Ladies innebär att man träffas minst en gång per år. Nu är det så många medlemmar i Sverige så att man delat upp träffarna med en i norr och en i söder.
-Tjejerna i norr har redan haft sin träff på Pite Havsbad och vi i söder ska träffas i Fjällbacka 7-8 april. Varje år gör vi också en studieresa någonstans. I fjol var vi t ex i Tjeckien och vi har även besökt fabriken i Vieremä i Finland. I år planeras för en stor internationell träff där Ponsse Ladies från flera länder ska träffas. Det är något jag verkligen ser fram emot, säger Jenny.

Startade företaget 2005
Hur ser då familjens entreprenadföretag ut?
Jenny beskriver ett ganska typiskt svensk skogsmaskinentreprenadföretag och dess utveckling. Niklas kommer från Övertorneå i Norrbotten och han hade ett stort maskinintresse vilket ledde honom in i skogsmaskinhytten som anställd maskinförare. Jenny och Niklas träffades när han var på uppdrag i Småland och ganska snart föddes planerna på att både leva ihop och att starta eget avverkningsföretag. I samband med stormen Gudrun gjorde de slag i saken och Jenny tvivlade aldrig på att det skulle gå bra.
-Niklas är väldigt effektiv och driven på att producera virke, säger Jenny. Själv sköter hon bokföringen och har järnkoll på ekonomin. Under hela deras verksamma tid har de haft kontrakt med Ture Johanssons sågverk i Klevshult som varit deras huvudsakliga uppdragsgivare. Ibland blir det även lite körning åt t ex Sveaskog.

Savilahti Skog AB har idag en halvårsgammal Ponsse Bear-skördare med H8-aggrergat.
-Den var med på SkogsElmia 2015 och vi fick den direkt efter mässan. Planen är att det ska bli 60-65 000 m3fub på ett helår och med den nya skördaren hinner Niklas med det utan att vi har någon anställd som kör ett andra skift. En annan entreprenör skotar efter Niklas och de brukar ha två skotare för att hinna med. Vi åker ut till skogen och hälsar på Niklas där han precis håller på och gör klart en grov slutavverkningspost i närheten av småländska Bor.

1458766839_img_0044.jpg


Stor förbättring för både arbetsmiljö och familjen
Niklas tar en paus i avverkningsjobbet och vi pratar ett tag om entreprenörslivet i allmänhet och om hur situationen för Savilahtis företag har utvecklats.
-Med den nya skördaren hinner jag själv köra vår årsproduktion utan att ha en anställd förare, säger Niklas.
Dels så är det stor skillnad på att köra en åttahjuling jämfört med sexhjulingen vi bytte bort. Det blir en helt annan komfort på de här steniga markerna och man blir inte lika trött när maskinen står så här stadigt. Dels är det betydligt bättre kraft och prestanda i den nya maskinen samtidigt som den står stilla färre timmar p g a service och reparationer. Allt sammantaget ger det ett större oberoende för familjeföretaget tycker Jenny och Niklas. Vi är flexiblare idag utan någon anställd och kan anpassa oss efter familjens tider. På frågan om de inte har övervägt att även ta in skotningen i företaget svarar Jenny att de har tittat på olika lösningar men att det fungerar bäst för deras situation att enbart köra skördare som de nu gör.

Hur var det nu då med uttalandet i rubriken om maskinval?
Det är mycket humor och glimten i ögat när Jenny och Niklas pratar med varandra. Det går fort och det är intensivt.
-I och med att Niklas är ganska välkänd i skogsmaskinkretsar så får vi en del bra erbjudande från andra maskintillverkare. När den gamla Bear-skördaren skulle bytas in tittade vi även på en skördare från en annan leverantör men valet landade ändå till slut på en ny Ponsse.
-Det är klart att det påverkar att jag trivs med tjejerna i Ponsse Ladies, säger Jenny men självklart måste ju allt annat i och kring maskinen fungera också om det ska hålla i längden. Innan vi skiljs åt frågar jag Jenny vad som är det allra bästa med Ponsse Ladies.
- Att få komma till Finland och Ponsses anläggning och fabrik i Vieremä, svarar hon snabbt. Niklas var alltid så lycklig när han kom hem från Finland efter att ha varit där och nu förstår jag varför, säger Jenny med ett skratt.

Jag hoppas att jag kan värva Jenny att även hänga på som forummedlem och här dela med sig av skogsentreprenörsfamijens vardagliga vedermödor.

Informaton om Ponsse Ladies i Sverige hittar ni här:
http://www.ponsse.com/se/ponsses-kunder/ponsse-ladies

Vill ni se Savilahtis Bear-skördare i arbete så finns den i en annan tråd som ni hittar här. Video Ponsse Bear 8W & visning 22 mars



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).