Re: Logset 12H GTE Hybrid
Postat: tis 16 maj 2017, 08:17
Jag tror det kan inte svara på det
Skog, Skogsmaskiner och Vänskap med skogsbilder och skogsbloggar allt på Skogsforum - Sveriges största renodlade skogssajt - Välkommen!
https://skogsforum.se/
källshult skrev:På Konecrens så har det byggts tre maskiner som hanterar containrar i Helsingborgs hamn och i Tyskland dom kör tre skift och har en bränsle besparing på upp till 30% .
Torbjörn Johnsen skrev:källshult skrev:På Konecrens så har det byggts tre maskiner som hanterar containrar i Helsingborgs hamn och i Tyskland dom kör tre skift och har en bränsle besparing på upp till 30% .
Har dom elhybridteknik från El-Forest? Vet att dom jobbade med ett projekt som involverade containertruckar...
AKKAMAAN skrev:För övrigt hittade jag en engelsk artikel på Logset Hybriden från en visning i Frankrike, där man nämner mera av energivinsterna i "siffror"....
"0.35-0.50 liter per kubikmeter"...
Krister_81 skrev:Lite off topik men verkar nog som om transport industrin börjar tro på hybridlösningen.
Nu senast har finska SIsu börjat samarbeta med Visedo. De ska ha en motor/drivlina som ger 1140hk och mer än 5000Nm
Får se när Volvo eller Scania presenterar nått dylikt.
https://visedo.com/2017/05/18/finland-d ... do-system/
Krister_81 skrev:Tror det e Visedo som levererar hybrid paketet åt logset. Tror det var Visedo som levererade åt Keslas hybridhack också.
Perfa76 skrev:
Intressant artikel!
Men uppgiften om bränsleförbrukning 0.35-0.50 liter per kubikmeter i genomsnitt (inte besparingen) säger väl egentligen oss inget nyttigt utan uppgift om hur grov medelstammen då är?
Artikeln säger även att uppgiften om 25% lägre förbrukning är jämfört med en motsvarande maskin med dieselmotor på 500 hästkrafter (vilken maskin har det?) och bara 8% lägre än för en mindre Logset 8H. Jag betvivlar faktiskt att det är relevant att jämföra med en maskin med 500 dieselhästar när denna hybrid teoretiskt bara har tillgång till 520 hästar i 4.5 sekunder åt gången och elmotorns främsta uppgift uppenbart är att ta tillfälliga höga laster innan dieselmotorn har hunnit bygga upp samma effekt. Maskinen kan alltså inte ha designats i övrigt för att verkligen behöva en 500 hästars dieselmotor, vilket även det relativt normala hydraulflödet på runt 600 liter/minut bevisar.
Det nämns också att varvtalet på motorn är 1450 varv/min mot normala 1800 varv/min. Oklart för mig vilken maskin de menar som normalt körs på 1800 varv/min, men det framstår som att han snackar i relation till sin tidigare Logset 10H. Trenden går väl dock mot lägre varvtal även på ickehybrider och 1500-1700 varv/min har jag förstått är normalt idag?
Hydraulpumparna uppges av Logset ge flöde om 210+210 liter/min vid 1000 varv/min samt ge totalt hydraulflöde om 630 liter/min, men för det krävs att varvtalet är 1500 varv/min. Så är normalt arbetsvarvtal 1450 eller 1500 varv/min?
Man slänger runt så mycket siffror att man lätt får känslan att de räknar med att de flesta inte reagerar på det orelevanta i att "skryta" om 72% mer effekt (vid 2000 varv/min) och 54% mer vridmoment (vid 1500 varv/min) när hydrauliken ändå bara har 27% högre flöde (än vad?) och därmed bara kan prestera 27% mer arbete. Jämför man med Eco-Log 590E med 592 liter/min i hydraulflöde (vid 1600 varv/min) så blir 27% siffran ännu mer ett luftslott och för det kräver Eco-Log bara 320 hästar.
Hade varit intressant att se ett seriöst jämförelsetest mellan några likvärdiga skördare där Logset 12H är en, men jag vet inte om till exempel Skogforsk har några sådana planer.
Med de bränsleflödesgivare som finns idag så skulle man kunna få ut löpande statistik på bränsleförbrukning relativt driftimmar, m3fub, stam, avverkningsobjekt etc. Går det på personbilar som kostar 300000kr, så borde det väl gå på skogsmaskiner som kostar 6 miljoner också. (kanske det redan finns???)