Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

Logmax bild
 Svara  7 inlägg  3773 visningar  3 följer
Avatar Fallback

Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#339430 Ja, som jag skrev i tråden 'Vad var det senaste ni köpte?' http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=109&t=6185&start=3270, så skaffades rubrikens tvågreppare i våras.

Fakta, vad jag klurat ut så här långt.

Basmaskin valmet CK 870 med Valmet DS 411 A motor f.d. skotare. Avlägsnats tak-kran, bakre boggiaxel och lastrede. Det här är en senare version av modellen som har navreduktioner i fram-axeln och därmed 34 tums hjul. Bakhjulen är lite udda storlek: 26 tum. Tidigare modeller hade ingen navreduktion och därmed 26 tums hjul också på framaxeln. Den har en 'hård' växellåda med mekanisk koppling, men det finns också en vätskekoppling inbakad som ska spara på drivlinan.

Valmet CK 870 var en mycket populär skotare i Finland på 1970 talet. Enligt källa ska marknadsandelen t.o.m. ha överstigit 50% i något skede.

Hiab-kran med fällhuvud har monterats framför bak-axeln.

Pika 36 processor har monterats i ändan på bakramen.

Betalde 6000 e, moms 0% för den, inklusive piggkedjor till framhjulen.

Fel som säljaren meddelat om: Bromsar finns ej, Pikamat 45 datorn är död och "läckage finns".
Säljarn ska utvidgat sin strötorvstäckt och huggit brännved i en mosse, så det förklarar att han inte behövt bromsar :wink:

IMG_5927_w.jpg

IMG_5926_w.jpg


Har funderat på att förbättra maskin enligt följande.
- Att skapa fullständig bakåtmanövrering, nu finns broms, gas och terrängstyrning, men kopplingen fattas. Gäller att konstruera en anslutning till befintliga kopplingspedalen.
- Bygga midjelås med hjälp av hydraulcylinder.

Målsättingen är inte lacka, eller på annat ytligt sätt restaurera maskin, men befintliga tekniska felen ska åtgärdas.

Började i våras med att samla ihop dokumentation. Fick via Alex skogsservice tag på en tidigare Pinomäkianställd, som tydligen haft en viktig position i produktutvecklingen. Han har försett mig med information angående Pika 36 & Pikamat 45.

Basmaskinens reservdels- och användarhandbok levererades av Komatsu Forest.

Började undersöka maskin under semestern. Konstaterade att datorn fick 24 volt in, men att jordsidan felade. Det går en 25 polig 'ut'-kabel från Pikamat 45:an och där den ansluts till en kopplingsbox i hytten med ett D-typs kontaktdon hade jordledaren brunnit. Skaffade ett nytt kontaktdon och lödde fast kablarna i kontaktdonet. Nu ficka jag liv i Pikamaten och den verkar vara hel! :smile:

Foto0232.jpg


Däremot vägrar den starta upp om den 15-poliga 'in' kabeln från aggregatet är kopplad. Har antagligen en kortslutning någonstans i eller på väg till aggregatet.

Tog till följande en titt på fällhuvudet. Tryckslangen till sågen måste bytas pga läckage och även sågmotorns axeltätning läckte. Demonterade motorn och bytte packboxen, eller 'stefan' som man ofta kallar den här. Packboxen kan bytas från utsidan: borrade några hål och drog ut den med skruvar. Fick rådet att testa motorns skick genom att sätta dräneringsslangen i en hink och såga. Kommer oljan med tryck ur dräneringen så är motorn slut, men så vart inte fallet här.

Månne någon på forumet har en aning om vad sågmotorn är för fabrikat och modell? Axeln är 25 mm tjock.
Foto0256.jpg

Foto0258.jpg


Vad är funkionen med tryckkärlet här, ovanför tryckluftsröret?
Foto0255.jpg

Dit går dräneringen från sågmotorn och en anslutning till ventilen som delar oljan mellan cylindern för svärd ut och sågmotorn.


Hur månne kedoljan doseras? Det går en slang från oljebehållaren till någonslags doserare/ventil och därifrån ner till svärdet. Tror doseraren är ansluten till ventilen som delar oljan mellan cylindern för svärd ut och sågmotorn.

Foto0254.jpg


Undrar till sist om någon på forumet har fullständiga manualer för Pika 36 aggregatet och Pikamat 45 datorn?

Fick kopierade manualer av säljaren. Låter kanske konstigt, men kopiorna för Pika 36 innehåller endast jämna sidonummer, medan kopiorna för Pikamat endast innehåller udda sidonummer. :???:

   TS
LM Banner
Användarvisningsbild

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#339526 Hej,
Tack för berättelsen @granqvist den är både lärorik och kul!
Det vore riktigt intressant om du uppdateras oss i tråden allt eftersom du renoverar och förbättrar. Jag har inga belägg för det men det känns som att CK870 inte var lika poppis i Sverige?

Att du bara fått jämna/udda sidor kopierade tror jag beror på att originalet hade tryck på båda sidor. Har man inte kopieringsmaskin modell värsting så är det mer jobb att kopiera en sådan (en "värsting" gör det idag automatiskt).

Avatar Fallback

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#340584 Dags för en uppdatering. Hittade kortslutningen i kablaget i processorn. Ersatte söndersmälta kablar med nya och nu fungerar pikamaten även med in-kablarna kopplade. Vet att såggivarna (såg hemma och såg max ute) är ok, liksom stavpotentiometern som sitter ihop med matarvalsarnas stängcylinder.

Pika processorn funkar så att när man lägger stammen i aggregatet så startar inte längdmätningen förrän en fotocell strax efter sågen ger impuls att stammen är i 'synfältet'. Nu verkar fotocellen inte att reagera på om man sätter något framför dess öga. Ska undersöka detta närmare. Måste få koll på fotocellen innan jag testar längdmätningen.

Det är ganska enkla grejer på den här tidens processor. Fem givare: två för sågläget, fotocellen plus diameter och längd. Alla utom längdgivaren har tre ledare: +, - samt signalen till datorn. Längdgivaren är annors lika men den har två signalledare till datorn.

Så var det då bromsarna. Demonterade bägge framaxelns bromsar. Valmeten har portalaxlar med torra lamellbromsar i ändan på primära drivaxeln.

IMG_5934_w.jpg


IMG_5933_w.jpg


Bromshuset var 'aningen' rostigt. Demonteringen lyckades trots allt utan oreparerbara skador. Några bultar skars av, men annors gick det smärtfritt.

Foto0271.jpg


När skyddsbrickan för övre öppningen till bromshuset är borta blir det en effektiv vatten och smutssamlare. Meningen är att väggarna och expanderingsskivorna ska sandblästras och målas. Måste också se till att bromshuset är isolerat från fukt så bra som möjligt i fortsättningen.

Foto0272.jpg

Foto0273.jpg


Och bromscylindern har fått lida.

Foto0274.jpg


Delar till bromsmekanismen finns att få. Det är samma bromsar som i Valmet 1102 lantbrukstraktor. Dvs allt utom bromscylindern. Har skummat igenom diverse forum och alla klagar över att den är svår att få tag på. Har några ledtrådar på G. Få se om det nappar.

Vad jag kollade (utan att demontera) så finns det inga bromsskivor överhuvudtaget på bakaxeln. Någon tidigare ägare har alltså velat halvera problemet med bromsarna.

Min plan är trots allt att ha fyrhjulsbroms när maskinen går i drift. Med konstant fyrhjulsdrift så kunde det räcka med broms på en axel. Tycker i varje fall att det är bättre att dela bromsbelastningen på flere punkter än två.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#375788 Förskrift: Det här blir ett tungt inlägg. Läs igenom, den som orkar ;-)

Det här projektet är fortfarande i liv ;-) Är totalt usel på att ta bilder när man håller på och fixar så jag får ursäkta mig om bildurvalet är klent.

Under hösten fixades bromsarna på maskin. Fick ganska snart pruta på målet att renovera bakaxelns bromsar. Återvunna delar finns att få, men jag tyckte det var jobbigt nog med framaxeln.

Bromshusen blästrades och målades. Hittade nya bromscylindrar på e-bay. Genom en överslagstabell träffade reservdelsnumret på en cylinder för en Magirus-Deuz lastbil. Dom passade inte som sådana, utan det krävdes en 10 mm tjock distansplatta för att få dom i rätt position gentemot expanderingsskivornas armar. Nya expanderingskulor och fjädrar skaffades med.
1456130732_20150912_111642.jpg
1456130825_20150919_094828.jpg
1456130825_20150919_094325.jpg
1456130826_20151017_131058.jpg


Det är tryckluftsassisterade vätskebromsar det är frågan om. Tryckluften jobbar mot en grov kolv som i sin tur pressar mot två vätskekolvar i huvudcylindern. Alltså en kolv för fram- och en för bakaxeln. Nu var den grova tryckluftscylindern korroderad och gummipackningen till kolven i bitar. Naturligtvis så hittade jag inte någon motsvarande packning, men på Tiivistekeskus (direkt översatt: Tätningscentralen) sa dom: "ingen fara, vi svarvar en ny åt dig". Cylindern rengjordes genom sodatvättning.

1456130825_20151011_150417.jpg


En av vätskekolvarna hade fått en törn. Fick aluminiumet svetsat hos en bekant och en annan svarvade ytan jämn. Packningarna/manschetterna till vätskekolvarna hittade jag hos en tysk reservdelsfirma.

1456130825_20150928_191454.jpg
1456130825_20150928_190528.jpg


Efter montering uppdagades att bromsrören till främre axeln måste förnyas. Det blev slangar i stället för rör. Det vart lite problem att få handbromsen rätt inställd, men efter lite kluras kom vi på hur justeringen fungerar.

Påstod tidigare att det finns en broms för dubbelkommande. Det stämmer inte utan pedalen i fråga är en tryckluftsventil för att manövrera kopplingen. Det är frågan om ett kit som man installerade på 870:ans efterträdare 872:an och somliga 870-ägare valde att eftermontera det även på sina maskiner, vilket uppenbarligen är fallet också på min maskin.

Men nu fungerade inte ovannämnda kopplingsreglage och dessutom var det problem också med den främre kopplingspedalen (halvvägs kopplade den fritt, men i botten ej). Den främre pedalen funkar genom en huvud- och en arbetscylinder via vätska. På ett finurligt sätt påverkar både arbetscylindern och en tryckluftscylinder via en kolring (inte alltså ett trycklager) kopplingen. Vid mätning konstaterades ett 10-faldigt glapp mellan kolringen och dess motpart. Tyvärr hade någon varit framme och svetsat fast justertappen.

1456130827_20151213_111149.jpg


Fick en ny tapp tillverkad av en bekant och med rätt spel vid kolringen så fungerar bägge kopplingsreglage som dom ska. Så nu har jag dubbelkommando på maskin. Någon fotbroms bakåt finns ej, men bromsa kan man med handmanövrerade lastbromsen. I samma veva renoverades kopplingens arbetscylinder.

Sen kom januarikölden och maskin blev och stå ute. Nu har jag emellertid fått in maskin under tak och börjat klura närmare på pikamat datorn och styrningen av pika aggregatet. Min pika36/pikamat är lite special eftersom det är 24 volt och fast monterat på en basmaskin, medan dom flesta pika 36:or var 3-punktsinstallerade traktorprosessorer. Har i varje fall fått tag på ett elschema som exakt motsvarar systemet på min maskin.

I princip sker all styrning av aggregatet via datorn. Manöverknapparna vid spakarna ger spänning till releär inne i datorn som drar och skickar ut spänning till ventilspolerna vid aggregatet. Har jag förstått det rätt så kan datorn också styra releärna på basen av information som kommer in från längd-/diametergivarna och förarens val på datorn.

Men nu har man ju kört aggregatet utan dator. Och för att få det att fungera har åtminstone höger spaks 5 knappar förbikopplats så att dom påverkar ventilpaketet direkt. Vänstra spakens 3 knappar ser inte ut att vara förbikopplade, hur det kan ha fungerat vet jag ej.

1456130827_20160221_160736.jpg


Ska i varje fall försöka återställa styrningen till det ursprungliga. Hur det lyckar återstår att se.

Fick ingen skrivarkabel med vid köpet och har inte kommit över något schema hur kabeln ska byggas. Har någon vetskap om det så tar jag emot informationen med öppen famn. Utgången från pikamaten är en 5-polig (270 grader) DIN kontakt som använts bl. a. i c-kasettspelare. Ingången i printern är en 25 polig parallelport alternativt en 36-polig centronics kontakt.
1456130827_20151106_200816.jpg
Senast redigerad av granqvist mån 22 feb 2016, 13:47, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#375827 Bra jobbat! Kräver påhittighet, envishet och goda kontakter för att klara av att renovera gamla grejor, där delarna inte finns att hitta på normalt sätt.

Avatar Fallback

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#376049
totte skrev:Bra jobbat! Kräver påhittighet, envishet och goda kontakter för att klara av att renovera gamla grejor, där delarna inte finns att hitta på normalt sätt.


Jo, så är det Totte. Har haft tur med att man lyckats knyta dom rätta kontakterna före och under projektet. Och Internet som informationskälla kan man inte underskatta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet CK 870 + Pika 36 med Pikamat 45

 
#431619 Roligt att se att det är fler som håller igång Pika 36. Tror inte vi är så många kvar som kör med dom, blev vad jag förstått inte så många sålda heller...

Har du projektet färdigt och är ute i skogarna nu?

Miste längdpulsen igår och håller på att leta reda på en passande pulsgivare...,men det verkar inte vara allför lätt att i dagsläget hitta en modell med samma specifikationer...

Har nog en del dokumentation över processorn ifall du fortfarande behöver, men det är till kubler systemet, så elsidan är inte samma, men hydraliken är nog helt identisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Pika 828 combi av Duccen - ons 28 dec 2011, 23:03
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
0 svar
1936 läst
av Duccen     
ons 28 dec 2011, 23:03
Telakarhu Multiworker 2000 - Pika 36 av Fredrik Reuter - tis 24 jan 2017, 14:50
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
13 svar
5475 läst
av Cederblad     
tor 30 mar 2017, 18:25
Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem av mimeck - fre 28 feb 2014, 19:07
i Skördare
2 svar
4617 läst
av mimeck     
ons 05 mar 2014, 18:21
Valmet 890.3 av fredde87 - ons 12 maj 2010, 21:12
i Skotare

12
17 svar
5913 läst
av Valmet 890     
tor 26 aug 2010, 17:47
Valmet 360.1 av valmet123 - fre 28 feb 2014, 15:16
i Skördare
1 svar
1736 läst
av Smålandshuggarn     
fre 28 feb 2014, 20:51
Annonser