Skördare

DAPT517 Mata fram

36 inlägg 17662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#342354 Pulsgivaren sänder två st fasförskjutna pulsvågor (fyrkantsvåg). Detta för att kunna detekter fram och backmatning. Om en pulsvåg försvinner så borde dina symtom uppstå. Kolla att kablarna/ledninssystemet från pulsgivaren är korrekt anslutna samt att de inte är avbrutna. Om du har tillgång till en pulsgivar som fungerar så kan det underlätta felsökningen om du kopplar in den och testar om det blir nån förändring....

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

AKKAMAAN  
#342355 Pulsgivaren har 4 kablar
Plus
Minus
Pulståg1
Pulståg2

Om du inte har tillgång till en "felfri" givare så kan du koppla bort en pulstågkabel i taget nere vid pulsgivarens anslutningsplint, provkör och se om det blir något avbrott. Den bortkopplade kabel som ger avbrott i längmätningen är den pulskanal som fungerar, och den andra pulskanalen är felande

Om du sedan kastar om de två pulskablarna och testar funktionen så kan du få svar om resten av ledningssystemet är intakt...
Det är ju inte helt omöjligt om ändock ovanligt att det samtidigt finns flera "fel" som var för sig ger samma symptom...

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

RCarlsson  
#344211
bruun280 skrev:Hej igen, fått tag på schema för anslutningar till dapt, enl. ska även svärdhemma-givaren ha konstant 24V..
Vidare har jag kopplat effektmotstånd mot både nolla o 24V för att få säker "nolla" o "etta" vid olika lägen, det har ju inte heller hjälp.
Efter flera tester (o med flera andra fenomen när maskinen stått så länge ute i skogen) är det nog så att "svärd ej hemma" kommer efter ngn minut oavsett om jag gör ngt eller inte.
Rev då bort dapten och tog in den för koll och där signalen kommer in på kortet är åtmistonde 3 dioder brända , tror det är zenerdioder, Z55 o Z62 o en till. Antagligen är ngt mer bränt som jag ej ser med blotta ögat.
Är det ngn som har detaljschema på korten, eller vet var det finns, eller vet ngn som kan hjälpa till o laga den ingångskanalen.
Detta går ju o fixa iallafall, det beror ju på om integrerade kretsar är trasiga eller inte hur krångligt det blir, skönt iallafall att äntligen vara felet på spåret...

mvh bruun280


Hur har det fått för dig? Kommit någon vart?
Själv så är statusen på min "släkting" att två kretsar var brända + processorn [emoji37]. Tekniken undrade om det varit åsknedslag i eller bredvid maskinen..bredvid kanske men ingen aning å hade det varit i maskin skulle det ju märkts. Han sa att det tycks varit en strömpik annars skulle det varit stopp innan processorn.

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

bruun280  
#344213
1443709334_20150819_214248.jpg
Hej, mitt engagemang och tro på att laga Dapten har avstannat lite då jag hittade en gran som blixten slagit ned i ca 10m från aggregaten. I och med detta får det hela nog sin förklaring, eftersom det är spänning ut till aggr till svärdlägesgivaren o längmätn. har sannolikt en spänningsspik gått in den vägen. Min längmätning har jag faktiskt inte kollat då den just inte matar fram. Jag ska kolla vid matning bakåt n.gång.
Kommer det rätt pulser från givaren (säkrast att kolla med oscilloskåp) är det nog i flanktriggningen i datorn som det knasar till sig.
Bifogar en bild på det synliga, tre zenerdioder på den ingångskanalen, rätt duktigt bränt...

//bruun280

   TS
Användarvisningsbild

Re: DAPT517 Mata fram

Jonte12  
#744809 Bra sida🙂

Avatar Fallback

Re: DAPT517 Mata fram

Förare  
#745919 Ja bra sida men hur gick det då? Blev det lagat eller skrotat 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).