Skördare

Nedre kvistknivar Rottne EGS-400

19 inlägg 10110 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nedre kvistknivar Rottne EGS-400

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315710 Rottnen är av årsmodell 1997. Mig veterligt så är aggregatet aldrig bytt! Jag har varit ut i mörkret med mobilen och tagit ett par bilder. Blev faktiskt ganska bra.
På bild ett ser man banjon relativt skarpt. Bild två ger en litet mer översiktlig bild med banjon oskarp något till vänster om mitt i bild. Som synes så är det en hel del som sitter i vägen! :???:

DSC_0140.JPG


DSC_0141.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nedre kvistknivar Rottne EGS-400

bodaedet  
#315715 Skruva bort backventilen till kedjesmörjningen och eventuellt rotstoppen om du har. Det borde gå då, annars så lossar du hela cylindern, slangarna räcker så att du får ut den såpass att du kan byta. Lycka till b

Användarvisningsbild

Re: Nedre kvistknivar Rottne EGS-400

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315818 Nu är slangen bytt! Ingreppet gjordes genom nedre luckan. Jag lossade på två slangar som jag tror går till sågen!
DSC_0142.JPG


Dessutom lossade jag en slang som var i vägen från nedre ventilpaket.
DSC_0144.JPG


Här är "boven i dramat"! :smile:
DSC_0145.JPG


Det var precis så mina händer (storlek 10) kunde få plats att skruva fast den nya slangen, och jag fick vända på den öppna nyckeln för att kunna skruva fast banjon på cylindern men 1/12 varv åt gången! Men det var en nöjd "mekaniker" som sent omsider kunde konstatera att problemet var fixat!

Tack alla som bidrog till succén! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nedre kvistknivar Rottne EGS-400

bodaedet  
#315845 Gott det, de slangar som du lossade i botten på aggregatet går till kedjesmörjningen och stubb behandling.
Trångt är bara förnamnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).