Skördare

Ponsse Ergo - Elhybrid med Elforest-teknik kör Örnsköldsvik

3 inlägg 3686 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse Ergo - Elhybrid med Elforest-teknik kör Örnsköldsvik

Baggböla  
#312716 Detta har gått mig helt förbi, pressen verkar inte ha skrivit något om det. Skulle vara kul om någon pressen kunde gjort ett reportage om maskinen och gärna med lite filmklipp. Finska ProSilva gjorde ju en elhybridskördare med teknik från Elforest för några år sedan, också där med teknik från Elforest. Det krävs nog att en större tillverkare (som t.ex Ponsse) anammar tekniken (om den är något att ha) istället för att göra maskiner i egen regi för att nya koncept skall få en ärlig chans att introduceras.

Under 2014 har Elforest Technologies och Ponsse, en av världens största tillverkare av skogsmaskiner, byggt en elhybridprototyp med Elforest Technologies Elturbo. Elforest Elturbo är installerad på en begagnad Ponsse-skördare av modellen Ergo, och har under hösten 2014 körts av testförare i skogarna utanför Örnsköldsvik.

- Med Elturbon kan jag producera mer, säger Tord Ödmark som kört elhybridskördaren. Tord fortsätter: Elturbon ger en mycket snabbare och smidigare maskin att jobba med. Det lägre motorvarvtalet gör också att jag inte blir lika trött i slutet av arbetspassen.

Elforest Technologies Elturbo är ingen traditionell turbo med kompressor/laddtryck. Elturbon hjälper istället dieselmotorn och hydraulpumpen att mycket snabbt ge extra effekt vid stora effektbehov. Elturbon gör helt enkelt att dieselmotorns arbetsvarvtal återställs mycket snabbt då extra effekt, för t.ex hydrauliken som behövs vid sågning och matning på skördarhuvudet.

Elhybridprototypen kommer att fortsätta köras under 2015.


http://www.elforest.se/sv/aktuellt
viewtopic.php?f=10&t=14522



   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo - Elhybrid med Elforest-teknik kör Örnsköld

wrytter  
#313049 Vad jag hört så var det inte allt för lyckat att ha den ute på prov, som jag förstod vad det en hel del stillestånd. Men det är klart att när en prototyp skall testas så får man räkna med en del stillestånd och justeringar.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Ergo - Elhybrid med Elforest-teknik kör Örnsköld

Baggböla  
#314920 Maskinen ska enligt Skogsland nu gå i Finland.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).