Skördare

Indisputable key - Märkning av stockar

15 inlägg 8622 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Indisputable key - Märkning av stockar

FreeKey  
#21258 Hej!
Freekey är namnet på en projektgrupp som har i uppdrag att skapa en prototyp, som ska sitta på en skördare, för märkning av timmerstockar. Freekey är en liten del av EU projektet Indisputable Key som handlar om spårbarhet inom virkesindustrin. Vi som jobbar med projektet är sista års studenter på kth och heter Joav, Maria, Gunne, Miranda, Erik och Markus.
Vi har förhoppningar att genom detta forum kunna få större förståelse för hur skördarförare arbetar och information om hur delar och maskiner egentligen fungerar. Några frågor vi skulle vilja har svar på just idag är:

Hur ofta byter ni svärd och av vilken anledning?

Ni som märker stockarna med färg genom svärdet vilket är det vanligast problemet med detta och hur ofta inträffar det?

Vad är det största irritationsmomentet som skördarförare?

Finns det något ting som absolut inte får försämras eller ändras?

Tacksam för alla svar
/Joav



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21274 Hej Joav,
Det är kul att ni hittat till forumet!
Jag har läst (i någon av skogstidningarn) om Indisputable Key och även besökt projektets hemsida.
Tyvärr är det lite svårt att bilda sig en uppfattning om projektet och dess olika delar. Kommer ihåg att i tidningsreportaget var det med något om GPS på maskinen och UV-färg/ljus(?).

Det vore mycket intressant att vet mer, får man därav föreslå lite informationsutbyte? Det vore kanon om ni kunde starta en tråd under kategorin "Timmer" och berätta på grundlig nivå mer om projektet!

Vi hörs vidare!

Användarvisningsbild

Re: Indisputable key - Märkning av stockar

masterchief  
#21324
FreeKey skrev:Hej!
Freekey är namnet på en projektgrupp som har i uppdrag att skapa en prototyp, som ska sitta på en skördare, för märkning av timmerstockar. Freekey är en liten del av EU projektet Indisputable Key som handlar om spårbarhet inom virkesindustrin. Vi som jobbar med projektet är sista års studenter på kth och heter Joav, Maria, Gunne, Miranda, Erik och Markus.
Vi har förhoppningar att genom detta forum kunna få större förståelse för hur skördarförare arbetar och information om hur delar och maskiner egentligen fungerar. Några frågor vi skulle vilja har svar på just idag är:

Hur ofta byter ni svärd och av vilken anledning?

Ni som märker stockarna med färg genom svärdet vilket är det vanligast problemet med detta och hur ofta inträffar det?

Vad är det största irritationsmomentet som skördarförare?

Finns det något ting som absolut inte får försämras eller ändras?

Tacksam för alla svar
/Joav

Intressant att ni hittade hit 8)
Jag byter svärd allt mellan 1 och 1500m3fub. på 5005an.
Vanligaste orsaken till svärdsbyte är att man kröker det, dvs går galet när man fäller.. Annars håller de omkring 1500m3fub, beroende på hur grovt man kör.
Kör inte med färgmärkning genom svärdet utan det studsar på svärdet, glömt bort namnet på anordningen.
Kör sällan med det. Det som krånglar är nog munstycken där, sågkedjan går hårt vid dem om man kröker svärdet.
Det man irriteras mest av är stensågning :lol:
Annars är det någ pergamentsvampen som irriterar mest, ett blandande och baltande som man har svårt att få fullt betalt för. Struligt med pumpar som fryser kalla frostnätter etc.
Det jag känner inte får försämras är att saker och ting blir omständigare så nyttjandegraden av maskinen blir lidande.
Hur har ni tänkt det här ska fungera, nu har jag inte läst en rad om projektet, men misstänker det blir någon form av applicering genom färgmärkning.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21339 Det är Hultins färgmärkning som sprutar på svärdet va? Tycker den funkar bra,den märker lite mindre än förut när man hade munstyckena i hållarmen. Men å andra sidan träffar den nästan jämt. Kunde man inte påstå att märkningen i hållarmen gjorde.
Problemet är väl som ovanstående skribent,man sågar i munstycken i tid och otid. Dock tror jag vi har en lösning som jag såg på en maskin förra veckan på det problemet.

Avatar Fallback
FreeKey  
#21386 Hejsan,
kul att ni ville hjälpa oss med lite info om livet som skördarförare. Nu är ju som sagt vår märkningsutrustning bara en prototyp men så småningom är väl tanken att det skall bli verklighet och det är ju viktigt att det hela inte resulterar i någon skrivbordsprodukt som ingen av er orkar använda. Så därför vill vi bli så insatta som möjligt i er arbetsmiljö helt enkelt.

Jag har ju förstått att ni är ett stressat släkte som jagar m3fub och att fler avbrott i arbetet inte skulle vara vidare populärt. Vidare är ju skördarhuvudet ingen jättevänlig miljö för teknisk utrustning. Så vi har lite att bita i för att få fram en prototyp.

Den lösning vi tittar på mest just nu är nån form av uppgradering av Hultdins färgmärkning i svärdet. Fördelen med denna borde vara att man kan märka under sågning, utan att fördröja denna. Vissa frågetecken finns dock om hur många kanaler man kan dra i svärdet inan det tappar hållfasthet.

En annan, kanske lite mer inovativ lösning vore att fästa ett buntband runt stocken. Genom att låta en hållare, som tar tag i bandet, löpa i en skåra på bladet kan man få till en rund rörelse som omfamnar stocken. Sen bräns bandet fast och hållaren fångar upp ett nytt band.
Förstår att det kanske är lite svårt att se framför sig hur dett skulle gå till men bifogar skiss.

Känns det överhuvudtaget rimligt att använda sig av buntband? Risken är väl att de kanske åker av om barken skavs av under hanteringen.

Brukar Hultdins färgmärkning fungera svärdets livslängd ut?

Hur ofta måste man fylla på färg till färgmärkningen?

Har förstått att maskinerna blivit bättre på att skona svärden, men skulle det vara möjligt att skona i princip alla svärd?

Är det så att man vänder på svärden efter halva tiden för att slita på andra sidan?

Är det överhuvdtaget någon ide att sätta elektronik i bladet?, tex ventiler för märkning.

Tacksam för alla svar och synpunkter
/Erik

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21407 Det med banden tror jag tyvärr inte kommer att funka. Stor risk att de faller av vid skotningen. När man ändslår en knippa på backen så ramlar nog vartenda ett av skulle ja tippa.
Det ni har ritat att märke med svärdet är väl från Ureabehandling inte färgmärkningen väl? Färgmärkningen sitter väl munstycken i såglådan å sprutar på svärdet.
Hur är det tänkt om man märker på det viset. Kommer det att sprutas på nån form av uv färg på nåt vis är det tänkt? Isåfall är de väl bara att använda sig
av ett befintligt system. Finns ju färgmärkning för 3 färger,men man klarar sig i regel med 2. Då är det väl bara att köra med "uv-färg" i den 3e färgtanken?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21412 En fråga VARFÖR ska man kunna spåra virket??
Kontroll behoven i dagens samhälle är redan tillräckliga och för många redan.
Ser ingen annledning till å kunna spåra en stock.

Användarvisningsbild
masterchief  
#21456 Rätta mig om jag har fel, men jag misstänker det är för att det är mycket virke på vift.
Virkesstölder mm, har sjäv varit med om det, inte roligt när avräkningen kommer från uppdraget.
Läste i tidningen skogen får några år sedan om att man slog in ett chip i stockändan, inte varje stock, dock, men då skull man kunna spåra partierna iallafall.
Märkning av varje stock kan nog funka med om man sprayar med ett system liknande freekey, gäller bara att entrepenörerna är noga med att byta färg/vätska mellan objekten...
Ta det här med en nypa salt då jag bara spekulerar varför och hur det ska gå tillväga.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#21458 Detta hör väl inte till exakt samma ämne men,har ni tänkt på nåt system för att man ska slippa märka stockarna med siffror som man gör på avläggen eller lappar,det vore ju helt underbart om man slapp göra det i framtiden

Avatar Fallback
FreeKey  
#21930
Henrik K skrev:En fråga VARFÖR ska man kunna spåra virket??
Kontroll behoven i dagens samhälle är redan tillräckliga och för många redan.
Ser ingen annledning till å kunna spåra en stock.


Märkning/spårning av vikte har flera olika anledningar. När det gäller spårning handlar det ganska mycket om forskning. Ett konkret exempel är en svensk fönstertillverkare som har kvistfritt i karmarna de har upptäckt att det finns skillnader på ca 5cm på avståndet mellan kvistarna mellan olika tråd. Skulle de få reda på varför vissa träd har längre mellan kvistarna och vart de växer skulle de kunna öka sin vinst med över 10%. Om man skulle kunna plantera rätt träd på rätt plats så att man t.ex slipper vridna plankor på brädgården skulle mycket pengar tjänas. För detta måste man kunna spåra tillbaka plankan till trädet till växtplatsen.
Med märkning kommer antagligen skördarens ID finnas inbakad i koden på något sätt så stöld av virket skulle bli jobbigare då det måste märkas om eller gå till en oseriös såg.


acke skrev:Detta hör väl inte till exakt samma ämne men,har ni tänkt på nåt system för att man ska slippa märka stockarna med siffror som man gör på avläggen eller lappar,det vore ju helt underbart om man slapp göra det i framtiden


Märket kommer med stor sannolikhet inte märkas med siffror men tanken är att det enkelt ska kunna läsas av, kanske t.o.m. med kameramobil eller handdator. Detta skulle eventuellt kunna ersätta märkningen på avläggen.

   TS
Avatar Fallback

Lappar

FreeKey  
#21933 Tanken är ju den att vi skall lyckas printa en kod på stockändan i form av en punktmatris, streckkod eller liknande. Lyckas vi få till en kod med tillräckligt många kombinationer så antar jag väl att häftandet av lappar skulle vara över för er del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lappar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21938
FreeKey skrev:Tanken är ju den att vi skall lyckas printa en kod på stockändan i form av en punktmatris, streckkod eller liknande. Lyckas vi få till en kod med tillräckligt många kombinationer så antar jag väl att häftandet av lappar skulle vara över för er del.

Det blir nog inte lätt! Gör en microprocessor som ni skjuter in i
stocken med hjälp av tryckluft.

Avatar Fallback

Re: Lappar

FreeKey  
#21941
Röjkvist skrev:
FreeKey skrev:Tanken är ju den att vi skall lyckas printa en kod på stockändan i form av en punktmatris, streckkod eller liknande. Lyckas vi få till en kod med tillräckligt många kombinationer så antar jag väl att häftandet av lappar skulle vara över för er del.

Det blir nog inte lätt! Gör en microprocessor som ni skjuter in i
stocken med hjälp av tryckluft.

Iden med att använda sig av RFID, dvs att man skjuter in en passiv transponder som reagerar på radiovågor utvecklas parallellt. Problemet man haft hittills med RFID är att transpondrarna varit alldelese för dyra, nästan 10 kr styck. Får man dem billigare är det förstås en överlägsen teknik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Indisputable key - Märkning av stockar

Fredrik Reuter  
#500627 #tb10

Tio år har gått sedan tråden startades, är det någon som vet om Indisputable Key fortfarande utvecklas?

Användarvisningsbild

Re: Indisputable key - Märkning av stockar

Temlav  
#500743 Har ingen aning om det finns nån koppling, men det finns ett företag i Åsele som pysslar med märkning av stockar.
Det startade iaf som ett examensarbete.
Här en intervju med ägaren:

http://inlandetsteknikpark.nu/intervju- ... ogscom-ab/

Företagets hemsida
http://www.logscom.com/sme/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).