Sida 1 av 1

1270D hög förbrukning & annat

Postat: sön 31 aug 2014, 11:14
av Jonas_brunström
Har en 1270 D med 414 aggregat som beter sig underligt. Bla drar den osannolika mängder bränsle. har kollat överallt och det läcker inte ut nånstans. Andra symptom man märker är att allt man gör med aggregatet går tungt och anstränger motorn mycket. att öppna / stänga aggregatet på tomgång orsakar en stor rökpuff ur skorstenen och det låter som motorn håller på att stanna. Sen märkte jag det konstigaste av allt när jag aktiverade uppvärmningsprogrammet så snurrade rullarna först normalt i ca 3 sekunder sen pös det till från hydrauliken ( låter som de kommer från under hytten) och det verkar som att rullarna försökte snurra fortare varpå dieselmotorn tvärdör.

Om man gav full gas på fotpedalen så dör inte dieseln men det går tungt något in i helvete och ryker svart ur pipan på den. Samma symptom kommer om man kör på långsamma matningen manuellt. orkar inte på tomgång motorn dör. Med fullgas går den men ryker då också svart

Motorn är körd 13000 timmar eco 2 motor servad med ny turbo och äter inte olja och går annars finfint. hydraulpumppen är körd 3000 timmar och trycken kollade nyligen.

Nån som varit med om nått liknande eller kan ha en aning vad de kunde vara tror inte att de är motorn de måste ju vara ett elektriskt eller hydrauliskt fel.

Mvh jonas

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: sön 31 aug 2014, 21:47
av Fredrik Reuter
Hej,
Går det att köra uteslutningsmetoden?
Alltså bara köra motorn i tomma, vad händer då? Ex med öppen dörr och ej aktiverad hydraulik?

Går den normalt utan aktiverad hydraulik, ja, då borde det vara där. Pilotventil, servotryck?

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: sön 31 aug 2014, 21:51
av Simba
Första tanken är att du har en returledning från aggregatet som är tilltäppt,hade lite liknande på 1470 senaste vinter och skrev ett blogginlägg "Simba har förstoppning" om det.
blog/Simba/simba-har-f%C3%B6rstoppning_b-5260.html

Om du stänger avstängningskranen till aggregatet och bara kör kran,hur beter han sej då :?:

Går han ok då så har du en bit av en innertub sittandes i slangbrottsventilen på 1 tumsreturen från aggregatet där han går in under hytten

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: mån 01 sep 2014, 02:40
av Jonas_brunström
Om man bara kör kranen så reagerar motorn inte nämnvärt på tomgång man hör att varven ändrar lite men inte alls på samma sätt som men aggregatet. med avstängningskranen fast så stannar dieseln inte om man kör bara kranen eller försöker röra aggregatet. skall kolla slangbrottsventilen visste inte att de t fans en sån alltid undrat vad den stora adaptern är för något. tackar för svar!

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: mån 01 sep 2014, 19:09
av glasshultarn
På våran 1270D hade det satt sig en rejäl bit så de blev tvärstopp där. Gick inte göra ett smack med aggregatet.

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: tis 02 sep 2014, 02:59
av Jonas_brunström
kollade ventilen men hittade inget innanför slangmuttern, tryckte på ventilen med fingret för att kontrollera att den rör sig och det gjorde den.blev besviken och tänkte att äsh felet var inte där. men när jag började köra igen så var maskinen mycket piggare och gick lättare antar att skräpet ligger bakom gummikulan vid fjädern eller liknande måste montera isär hela skräpet och kontrollera nogrant

Re: 1270D hög förbrukning & annat

Postat: tis 02 sep 2014, 05:31
av Simba
Kan oxå va så att en innertub är lite loss inne i en slang men inte har lossnat helt och täper lite då och då.Hörde om en 1070 med ett sånt problem.

Testa med en ny entummare,koppla in på returen vid aggregatet och dra provisoriskt,lämna bort backventilen,hur går han då :?: