Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 142702 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277055 Om en förlust beror på för stor kostnad eller för liten intäkt är väl en filosofisk eller semantisk fråga. Priser på saker och ting beror ju i grund och botten på tillgång och efterfrågan. Betalningsvilja.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogstomte  
#277056 Här är det iaf beståndsgående som gäller, i alla gallringar. Fattar inte varför man kör beståndsgående i förstagallring för att sen hugga upp och köra med slutavverkningsmaskiner i andra och ev. tredje gallringen.

De stickvägsgående gallringar jag har sett har ofta varit för hårt gallrade i närheten av stickvägen och ofta en ogallrad remsa mitt mellan vägarna. Dessutom är vägarna inte 4 meter, de är 5 till 6 meter breda. Vid korsningar och kilar blir det stora kalområden med bara några få träd som lätt blir vindens offer.

Svaret på frågan i tråden blir således att på våra marker lever beståndsgående i allra högsta grad.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Axl  
#277059 Där jag bor får man 230 kr för barrmassan då behöver man upp i 0.07 innan gallringen går ihop. Det tar bort mycket 1a gallring. Har man då en större maskin kan man göra annat har man en liten blir man utan jobb.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277073 Om gallringen inte går plus, är det antagligen mer ekonomiskt att inte utföra den alls. Minskar markskador, minskar skador på träd och ger högre volymtillväxt.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#277081 Jag har gjort samma iakttagelse som nutte. Som förare av en beståndsgående Tiger på samma breddgrad som nutte så känns det som den nordligaste utposten för beståndsgående skördare (bgs) vi befinner oss på. Men det finns väl även enstaka bgs längre upp i landet gissar jag, men dom är nog utrotningshotade...
Här i Gästrikland hade nästan alla aktörer en liten gallringsgrupp med bgs för en, ptja ca 5-6 år sedan kanske. Nu tror jag att jag är ensam kvar!

Anledning? Ja säg det. Fördel med större skördare: komfort, flexibilitet - kan gallra å slutavverka, räcker i regel med ett agg som tar ca 50cm för å klara det mesta i slutavverkning här. Högre produktion, ekonomi. Och med detta följer ju skotarstorleken. En 12-tons är minimum, kanske rent utav en på 14-ton, stort i gallring dock. Men ska man hinna med i slutavv så behövs det 12-14 ton. Den typiska "svenne-gruppen" härikring är en eco-log 560 med LM5000 agg och en 12-tons skotare. Då kör dom allt.

Som sagt, nya versioner som kommer av bgs tenderar att växa lite på alla ledder. Dom känns inte så beståndsgående längre. Tigercat H-09 är 210cm, nya versionen 1135 är 222cm, kanske inte låter så mycket men när man ska slingerköra är det en nackdel.
Dom är ju lämpligast i 1:a gallring men går ju även i senare gallring, beror till viss del vilken breddgrad man jobbar på. Den nya Tigern är ju lämpligare i senare gallring än 1:a som beståndsgående. Så det där om att man MÅSTE ta in en stickvägsgående i 2:a gallring och bredda vägar är skitsnack hävdar jag. Det är väl snarare så att bolagen styr dit dom maskinerna för optimalt utnyttjande av resurserna. Men vill man som markägare ha en bgs så kräv det! Ställ krav på bolagen för tusan, får ni inte er vilja igenom försök med annat bolag.

Givetvis handlar det om bolagens intresse i maskintypen också. Har man bgs, då säljer man in det. Har man ingen pluttis-skördare pratar man inte om det. Min virkesköpare gillar konceptet så därför säljer han in det. Men alltför ofta tror jag köparna vill visa ett bra netto på gallringen, det är så dom krigar bolagen, och därför slänger in svennegruppen och gör lite bredare väger å större uttag. BAAAMM! Pengar i näven, tack å bock...

Men det viktigaste är, att den som är näst dummast i hytten (på god 2:a plats bakom apt-datorn alltså) , föraren alltså..., har intresse, driv och kunskap att göra ett bra jobb!

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

loppan  
#277086 Man kan i denna diskussion ana en trend att beståndsgående gallring minskar i intresse i norra sverige med mycket bolagsskog, medans det ökar något i intresse i södra sverige med större andel privatskog.
Är det ett resultat av kvartalraports tänkande?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277088
Mangan skrev:Om gallringen inte går plus, är det antagligen mer ekonomiskt att inte utföra den alls. Minskar markskador, minskar skador på träd och ger högre volymtillväxt.


Det beror på hur man räknar. Tanken med gallring är ju att förebygga självgallring och att få ett betydligt värdefullare bestånd till slutavverkning. Om det viktiga är ekonomin i själva gallringen, varför då trassla med beståndsgående skördare?

Det viktigaste som skogsägare är nog att tänka igenom vad man har för mål med hela sitt skogsbruk, på kort och lång sikt, och inte bara titta på enskilda bestånd.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#277097 Hej,
Som tidigare skrivits: en mycket intressant och givande tråd, tack alla som bidrar och fortsätt driva på frågeställningen!

Nationellt sett så tror jag det är som GremoNiclas skriver att beståndsgående mindre skördare avtar uppåt i landet, kan säkert dra något form av streck i Dalälven. Anledningen är väl boniteten. Flera har skrivit här på skogsforum tidigare om att boniteten högre upp gör det möjligt att köra beståndsgående med större stickvägsgående skördare om man vill ha isär vägarna.

Ang förarmiljön så har jag videomaterial på gång som visar vardagen i beståndsgående. Någon som är intresserad av att kolla?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#277102 Precis. Det är tillgång och efterfrågan som gäller dessutom är betalningsviljan aldrig en krona högre än lägsta möjliga från massaindustrin. Betalningsförmågan däremot är långt högre....

Mangan har rätt i att ett alternativ är att skjuta på gallringen eller köra ogallrat och paradoxen i det hela är att när flera skogsägare tänker så svarar massaindustrin för att styra över mot hårdare gallringar i de bestånd de lyckats köpa som avverkningsrätter. De ökar även uttagen i gallringar i sin egen skog.
Där är det som Loppan skriver att månadsrapporter om inflödet av massaved till industrin är fokus. Man brukar inte skogen för maximal tillväxt utan för maximalt flöde under avverkningsberäkningsperioden.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

T Landström  
#277104 Här omkring verkar bolagen gallra hårdare i sina egna skogar än vad de gör hos de privata skogsägarna...

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hema  
#277129
Admin@skogsforum skrev:Ang förarmiljön så har jag videomaterial på gång som visar vardagen i beståndsgående. Någon som är intresserad av att kolla?


Jag skulle vara intresserad, aldrg fel att få se saker från andra perspekiv.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

halvproffs  
#277135 Dom flesta på forumet är nog intresserade, så kom igen med videon :grin:

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#277153 Ok, laddar upp senare idag (hoppas jag)...

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#277225 Hej igen,
Nu till slut så fick jag ordning på detta. Här finns nu en film om min förarmiljö i en skördare.

Kommentera gärna videon och förarmiljön i tråden ovan, det intressanta ämnet om beståndsgående skördare är på väg att dö ut tar vi i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hema  
#277235 Fredrik, hur går dina tankar angående beståndsgående? Framtiden?

För om inte entrepenadfirmorna vill köpa nya beståndsskördare, så kommer vi skogsägare stå där med kanske skägget i brevlåda. Enda alternativet blir då större skördare, men mindre skotare, då vi är flera som tycker att det är just de med sina stora lass som orsaker störst markskador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).