Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 141961 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

JoTh  
#442173 Visst är din fråga "clasandre" berättigad i allra högsta grad, även i mitt tycke.
Håller helt med om att det beror mer på metodik och förare, än maskinens något större storlek.
EcoLog 550 med 600hjul är 2,6m och en Rottne H8 med dito hjul 2,2m.
Bägge maskinerna måste då ta ett träd framför sig förutsatt ett normalt röjt produktionsförband.
Tar man även hänsyn till den lättare H8'an och väljer att sko den med 500 hjul får den en bredd på 2m.
Vilket fortfarande är bredare än ett kvarlämnat röjningsförband inför förstagallringen.
Så minst ett vägträd ryker i vilket fall!
Fördelen med en något större 550 eller liknande större maskin, uppvägs att du kan få den med upp till 11,5m kran.
Då vinner den något större maskinen i mitt resonemang, även om vi talar om mer beståndsgående metodik.
Kranzonen för den något större och bredare maskinen har ju samtidigt ökat med 9meter,
vilket lätt kan sträcka ut avståndet mellan stickvägen för skotaren och slingerstråket för skördaren.
Har vi samtidigt problem med lönsamheten vid förstagallring, hanterar en något större maskin avverkningen med flerträdsteknik på ett fördelaktigare sätt och kan bidra till att hålla uppe produktionen.
Har själv erfarenhet av förstagallring med just 550 dock med 11m kran men LM4000 och FT,
och skotning med mellanstor jordbrukare.
Måste då hela tiden tänka på att traktorn ska ta sig fram, då det är traktorn som är begränsningen vad gäller framkomlighet, trots ramstyrd vagn.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

clasandre  
#442179 Håller med dig i allt du skriver JotH :)

Efter att ha jobbat med gallringsuppföljning så har jag åsikten att de handlar betydligt mer om vem som utför jobbet än hur stor maskinen är.

Men sen ska man alltid ha i tanken att som vi nämnt tidigare är de mycket andra aspekter som spelar in bonitet, beståndshistorik, grundförhållanden o.s.v. samt vilka mål skogsägarna har. För kan helt och hållet hålla med om att skogen ser betydligt trevligare ut efter en gallring med småmaskiner/manuellhuggning. Men om de helt och hållet handlar om ekonomi och beståndets fortsatta utveckling (som de handlar om för bolagen) är jag helt övertygad om att lite större maskiner gör jobbet bättre.

/André

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#442199 Hej,
Ang ekonomi så måste jag förtydliga några saker så det inte blir äpplen och päron. De beståndsgående skördare vi primärt diskuterat här är Rottne H8 och Sampo HR46. Båda dessa går enligt mina erfarenheter på exakt samma bortsättningslistor (ackord) som en större maskin, det finns ingen skillnad i detta enligt min syn. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, är det någon som har bevis på annat så vore det intressant att få det vidimerat här.

Det är inte så att ni jämför med ännu mindre skördare? I så fall blir det äpplen och päron!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442212 Den eviga frågan när det diskuteras beståndsgående eller stickväg. Hur sjutton kan någon göra ett vettigt stamval på 11m? Tallskog och andra gallring kan det nog vara realistiskt men i gran och förstagallring?
I gallring är det ju det som står kvar som är intressant och inte vad som är uttaget.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442216 Håller med dig Fredrik och vill även hävda att det gäller Malwa 560H oxå. Vår erfarenhet är att det är inte huggningen som är problemet utan skotningen. Skall vi göra en "riktig" beståndsgående gallring med en skotare som matchar en Sampo, H8 eller Malwa så blir drivningskostnaden högre pga av lastarean på skotaren. Den kostnaden skall motiveras av mervärden såsom, fler huvudstammar kvar, mer slutet bestånd som enligt vissa blir mer stormfast och en nöjd markägare. Folke Petterssons forskning från Kolfallet visar ju på att betydelsen av att fördela grundytan i huvudstammarna balanserar ut en högre gallringskostnad utan större problem. Det funkar inte att ha grundytan i en dåligt genomgallrad mellanzon......Rätt maskin på rätt plats!

Intressant diskussion!!
Magnus Wallin
Malwa Forest AB

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

clasandre  
#442305 Maskiner så som H8 och sampo har jag rätt lite erfaren ifrån men tvivlar inte en sekund på att de är lika lönsamma inom de medelstammar maskinen klarar av.

Min syftning på ekonomin var främst mot mindre maskiner. Sen är nog alla överens om att de framförallt skotaren som väcker de största frågorna runt kvalite (stickvägs bredd) i gallringarna.

Men de jag reagerade mest var att man inte skulle kunna köra beståndsgående med en lite större skördare.

Sen angående stamval på 11 m så blir man förvånad av att gå ingenom en gallring gjord av skickliga förare :)

//andre

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442318
clasandre skrev:
Sen angående stamval på 11 m så blir man förvånad av att gå ingenom en gallring gjord av skickliga förare :)

//andre


Med tanke på orten du har angiven så har vi lite olika förutsättningar, du får väl provköra en 11m kran i en sydsvensk åkerplantering :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

JoTh  
#442319 Det fokuseras nog alldeles för lite kring de varierande förarnas fallenhet och intresse för just den här uppgiften.
Funderar samtidigt varför man så sällan i dag ser en gallringsskotare med vagn.
Om bredden är en viktig parameter som begränsar går det ju alltid att koppla på en vagn.
Förutsatt att maskinen har den stabilitet och hållbarhet som krävs för att bära en combikran med tillräckligt utligg och lyftförmåga för att rationellt lasta och lossa en vagn helst med hydraulisk dragstång.
Min far var med och testade skotning med vagn för säkert 30 år sedan med gott resultat, och det funkade ju redan då.
Trots så mycket mindre kranar vad avser både lyftkraft och räckvidd.
Så i dag borde det ju vara mycket vanligare än vad det är.
Det är även markskonande då man fördelar lastvikten på flera hjul med en extra vagn efter.

Vet att både Malva och även UFO trading har skotarvagnar, ¨
men frågan är hur många som verkligen kör med sådan i dag.
Med lite rakare slingerstråk och dito vägar och inte så mycket backvägar funkar det förvånansvärt bra även i gallring.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#442450 Visst är det dels arbetssättet som kallas beståndsgående (bg) men det är även en egen skördarkategori, typ H8, sampo, H-09. 550 säljs inte som bg. Ska man hårdra det ordentligt så kan man ju köra bg med en 1470 om man vill!

Det stämmer ju även som Fredrik säger att magrare marker funkar bättre till större bg. Där blir det inte lika påtagligt om man kör med en bredare maskin.

I regel när man kör på privata skogar (inte på bolagsskogar heller kke?) går det inte på förhand att säga hur många träd som behöver tas bort i slingervägen för att ta sig fram. Man kan inte förutsätta ett normalt röjt förband. Majoriteten av gallringarna jag kör är försiktigt röjda, vilket innebär fler stam. Då kommer det märkas om man går in med en maskin som är ca 4 dm bredare å slingrar.

Att slingra med en 550 passar sig bättre i 2:a gallring. I 1:a gallring ska skördaren vara mindre. Det är min åsikt.

MEN till sist... som sagt... Det är alltid upp till föraren om det blir bra eller ej!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Banuso  
#442458 Vet inte om nån tagit upp problemet här men, de som kör beståndsgående borde alltid tänka ett steg till ( nästa gallring)!

Senast igår planerade jag en tallgallring för vår ecolog 560 med 11m kran.

Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

bodaedet  
#442482
Banuso skrev:Vet inte om nån tagit upp problemet här men, de som kör beståndsgående borde alltid tänka ett steg till ( nästa gallring)!

Senast igår planerade jag en tallgallring för vår ecolog 560 med 11m kran.

Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Om markägaren begär 30-35 m så blir det de. Ska andragallringen göras med stickvägs gående så är det väl isf markägaren som brister i planering. Tycker största fördelen med bg är just mindre stickvägar.

Sen att mellanskördare får 20-22 m mellan vägarna tycker jag är att ta i, de andragallringar jag kört efter dessa maskiner ligger nog närmare 15-17m mellan vägarna. Ligger de på 20-22 m är det en del i mitten som inte är rört[emoji15]

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Banuso  
#442495
bodaedet skrev:
Banuso skrev:Vet inte om nån tagit upp problemet här men, de som kör beståndsgående borde alltid tänka ett steg till ( nästa gallring)!

Senast igår planerade jag en tallgallring för vår ecolog 560 med 11m kran.

Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Om markägaren begär 30-35 m så blir det de. Ska andragallringen göras med stickvägs gående så är det väl isf markägaren som brister i planering. Tycker största fördelen med bg är just mindre stickvägar.

Sen att mellanskördare får 20-22 m mellan vägarna tycker jag är att ta i, de andragallringar jag kört efter dessa maskiner ligger nog närmare 15-17m mellan vägarna. Ligger de på 20-22 m är det en del i mitten som inte är rört[emoji15]


Jo är ju inte förarnas fel, mer en systemmiss totalt sett å tycker iaf stora skogsägare borde tänka en åtgärd framåt i planeringen.

15-17 m har jag bara sett efter gamla 901:or me korta kranen de hade, vi ligger iaf på runt 22-23 m då vi får göra vägarna själva.
15-17 m med fullbreda vägar kan ju bli uppåt 26-27 % vägyta, inte bra!
Samma problem fanns ju för 10-15 år sen när vi gallra om bestånd som va mellanzonsfällda me motorsåg ( har själv gått å fällt mellanzoner), men me 11 meterskran kunde man få med zonerna genom instick från vägarna, runt 25-27m i våra trakter iaf ( uppland).

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442553
Banuso skrev:
Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Nyfiken fråga, varför inte fortsätta med 30m/1 stråk i alla efterföljande gallringar? Det måste väl rimligen varit avsikten?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Banuso  
#442562
nisse skrev:
Banuso skrev:
Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Nyfiken fråga, varför inte fortsätta med 30m/1 stråk i alla efterföljande gallringar? Det måste väl rimligen varit avsikten?

Jo de kan man ju tycka!

Men nu har vi fått uppdraget å tänker inte byta maskin, då nästa uppdrag säkert passar vår maskin ypperligt:-)

Men samma maskintyp igen hade blivit bättre helt klart!

Om du menar att vi med 560:n skulle köra slingerstråk så håller jag inte med. Vi tar nästan lika stor plats som skotarn å bättre å risa vid rötterna på vägen än å mata till sidovägarna tycker jag.
Senast redigerad av Banuso lör 04 mar 2017, 21:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#442564
Banuso skrev:Vet inte om nån tagit upp problemet här men, de som kör beståndsgående borde alltid tänka ett steg till ( nästa gallring)!

Senast igår planerade jag en tallgallring för vår ecolog 560 med 11m kran.

Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Ptja... Gallra med en bg i 2:a gallringen också!

När jag kommer till en gallring som är stickvägskörd tidigare är det inte heller lysande med en bg. Det kunde dom väl tänkt på tidigare. :roll: :wink: Ofta lite smalt mellan vägarna för att det ska bli nå riktigt bra. Å göra instick från stickvägarna är inte heller så effektivt, men det beror lite på terräng också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).