Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 142602 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281204 Har man en så bred maskin som 2.7 meter på sina ägor att göra en gallring så har man garanterat en massa okmullblåsta träd efter första bästa storm, det är min erfarenhet.
Jag skulle inte vilja ha en större maskin än Malwa eller liknande i en gallring.
Va det gäller vikten så är de väl så att för tillverkaren kostar det ganska lite att addera några mm här och några mm där på godstjockleken och tillsammans blir det flera ton.
Egentligen så borde en större maskin ha bättre förhållande mellan vikt och lastkapacitet men nu är det typ tvärt om.

Vi har mycket mera höghållfasta stål idag än för 25 år sedan men det verkar inte som om dom större maskintillverkarna har dragit nytta av det.
En del maskiner har navmotorer och i mitt tycke ger det ganska mycket extra vikt. Enkelt men tungt.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Anders Hansson  
#281466 Jag tror att den största anledningen till ökad maskinvikt är tillverkningstekniken och modulanpassningen. Förr hade de mindre maskinerna mindre komponenter. T.ex. boggilådor diffar, midja och kran, var mindre och anpassade för den faktiska maskinen. För att minska tillverkningskostnaderna har maskintillverkarna samma komponenter i hela serien. Därför blir de små maskinerna tunga men väldigt överdimensionerade.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#331187 Hej,
Kör en recap på denna spännande tråd.
Vad har hänt i ämnet på ett år?

Fakta är ju att tillverkarna av mindre skogsmaskiner så som Malwa och Vimek har bråda dagar och fulla orderböcker, det talas om ett nytt segment "professionella miniskotare".

Trend mot mindre maskiner i gallring

Det verkar alltså som att vissa kunder (skogsägare) nu väljer att betala mer för att få en gallring utförd med mindre skogsmaskiner (eftersom dessa har lägre produktivitet blir de dyrare).

Men vänta nu, blandar jag äpplen och päron?
Ja, till viss del kanske jag gör det.
Malwa och Vimek är sprungna ur konceptet "stickvägsfri gallring". Med detta menas att både skördare och skotare slingar sig fram i smala vägar som knappt syns efter gallringen.

När Nutte startade tråden avsåg han (tror jag) konventionell stickvägsgallring med beståndsgående skördare vs stickvägsgående skördare. Bakom dessa en konventionell gallringsskotare, oftast med en lastkapacitet mellan 10-14 ton.

Här finns alltså en skillnad som är bra om så många som möjligt har vetskap om, dock med något undantag.
Man kan teoretiskt använda en beståndsgående skördare ihop med en "professionell miniskotare", men det fungerar inte så bra med en stickvägsgående skördare ihop med en "professionell miniskotare".

Hur ser det då ut i dagens gallringsskogar i Sverige, håller beståndsgående skördare på att dö ut?
Frågan är ställd till dig som läser detta, vad tycker du?
Jag har försökt luska lite i detta och har bl a pratat med Rottne som tillverkar en beståndsgående skördare - H8.
Enligt Rottne håller inte beståndsgående skördare på att dö ut. Det är snarare så att H8:an toppar försäljningen hos Rottne, tillsammans med H11. Rottne tycker sig inte heller se någon trend att den skulle tappa, dock så går försäljningen som med nästan alla maskiner i vågor.

Knappt 50 H8:or går idag dagligen på kontrakt hos Södra enligt Rottne. Enligt utsago har det funnits krafter som velat ha bort H8:orna på vissa VO. Men de har kommit tillbaka, mycket pga krav från kunden, alltså skogsägaren.

Hur ser det ut hos dig?
Och hur tror du gallringskoncepten ser ut om några år, har alla tre system lika stora delar av kakan? Har något system övertaget? Eller har något system dött ut?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Hema  
#331210 Jag tycker bara det är mycket roligt att höra (läsa) att det är så många skogsägare som verkar vara mån om sin skog att de väljer mindre maskiner. Kul!

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Gazelle  
#331266 Tjenare kommer in som ny här på forumet och tänkte fråga om H8 har så dålig produktion i skogen?
Kör nämligen efter en h8 själv, pratade med ena chauffören idag som höll 105 stammar i timmen idag och det är mycket sällan han är under 70 stammar/h. Rekordet som han huggt är 230fub på 14h visserligen mycket fin 1/2 gallring. Och vi jobbar efter kubik pris så det blir väl inte dyrare för markägaren om det nu istället hade varit stikvägsgående?
Jag har kört på stickvägar som andra maskiner gjort som sedan h8 har gallrat ifrån utan att använt beståndsvägar säger bara ush så små högar det blir då jämfört när h8 går sina beståndsvägar och har 25-30m mellan vägarna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Hugin  
#331484 ... verkar väl inte som att de är på väg att dö ut! Inte om man tar del av internationell efterfrågan i alla fall;

http://www.atl.nu/entreprenad/vitrysk-i ... a-maskiner

Visserligen är inte Vitryssland något bra exempel på föregångsland, i något som helst avseende, men signalerna tyder väl på att mindre beståndsgående maskiner har en ökande efterfrågan! - Dessutom, glädjande, att det rör sig om svenskproducerade maskiner!

En god internationell marknadsefterfrågan bidrar till effektiv produktion och sänkta produktionspriser. - Bara att hoppas på att detta leder till kontrakt, och därmed prissänkning på maskinerna .Behovet av mindre maskiner finns i Sverige, förhoppningsvis medför exportmöjligheterna att maskinkostnader och därmed kostnader för gallringsentreprenad kommer att minska!

Detta skulle bidra till mer välskött, värdeväxande och vistandetrevlig skogsmark.

Önskar Vimek och Malva LYCKA TILL!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

blixxxt  
#333006 Mycket intressant tråd som jag sträckläst idag.
Själv kör jag h8 och har kört beståndsgående i snart 18 år nu varav Rottnes i 16.
Dom flesta av markägarna jag pratar med ser ju med ett gott öga jämfört med en stor maskin som exempelvis en 560. Tror att bara synintrycket gör ganska mycket.
I området jag bor har det funnits gott om 2004or o h8or men tycker väl det känns som trenden går mer åt långkranar bland entreprenörerna.
Framförallt bolagen verkar "putta undan" beståndsgående o jag vet faktiskt inte varför exakt, eftersom precis som sagts tidigare i tråden, så gäller exakt samma kubikpris för beståndsgående som för långkran. Åtminstone så vet jag ingen som för högre ersättning bara för att dom kör t.ex h8. Nu menar jag just den storleken och inte vimek, terri m.fl vilket är ytterligare en storlek mindre.
Antar att en bidragande orsak till att inköpare o annat gärna ser en större maskin är att dom kan ta med allt från förstagallring till slutavverkning o frötallar med samma maskin vilket förenklar för deras del. Annars, som sagt, i ren gallringsskog kör ju dom allra flesta på kubikpris o då "kvittar" det ju för bolagets del vilken maskin som avverkar det kan man ju tycka.

Intressant med Nutte som varit inbiten förare av beståndsgående men nu brinner varmare för stickvägsgående.
Jag har många ggr önskat att man satt i en större maskin men valt efter min kundkrets önskemål samt att jag undrat mycket över hur det skulle bli o byta till långkran ekonomiskt osv.
Eftersom en stor maskin kostar såpass mycket mer samt drar mer soppa så MÅSTE väl en sån producera betydligt mer i en förstagallring bara för att gå runt? Eller?
Tjänar man verkligen som entreprenör mer pengar eller blir det "bara" ett större flöde på virke med samma resultat i kassan? Dessutom borde det ju slå ännu hårdare OM det blir stopp av olika anledningar iom att stoppen blir såpass mycket dyrare pga högre timkostnad på maskin.
Det får man väl väga mot det att man kan fylla ut sin körning med lite slutavverkning o sånt för o slippa stå i dessa dåliga massavedstider. Det är ju ett argument som väger tungt för entreprenörens del.
Absolut behagligare att sitta i en större maskin förstås.
Mer omväxlande arbete.

Har ju hört en del som kör långkran som måste köra på timme under 0.07 skog för annars får dom inte ihop det ekonomiskt? Kan det verkligen stämma? Förutsätter att dom har ungefär samma prislista på ackordet...
H8an trivs som allra bäst där nere. Det som försvårar är väldigt brant eller stenig terräng. Har just avslutat ett område på 45 ha nu med MASSVIS sten o block. Krävdes sjukt mycket planering för att hitta vägar där skotaren kunde ta sig fram och sen ska man ju in och hämta träden i mellanzonen där skotaren INTE kan ta sig fram... Då önskade man många ggr att man hade en stor maskin med lång kran som bara behövde köra hälften av gångerna bland alla stenar men tror oxå att jag många ggr kommer åt där en långkran hade fått lämna pga att jag kan köra mellan stenar o block med min lilla. Fick bl.a "rätta till" och komplettera gallringar där en långkran gått för några år sedan och det var inte första ggn jag blivit ombedd att göra det...
Förstår helt klart varför dom lämnat en del i eländet men ändå.
Självklart hänger mycket på gubben bakom spakarna men överlag känns det som att det blir jämnare gallrat med beståndsgående. Oavsett vad som sagts om tillväxt o annat tidigare i tråden är det ju oftast ett jämnt gallrat bestånd markägaren vill ha.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Algiz  
#333698 Varför skogsbolagen inte vill ha små maskiner i gallring beror nog sannorlikt på att det faktiskt lämnas mer virke kvar vid en "rätt" utförd gallring.. om man blir "tvungen" att ta ut
5-10m3/ha extra i gallringen för att en långkranskördare ska komma fram så ser ju kvartalsrapporterna bättre ut än om kvalitetsvirket stått kvar hos markägaren och vuxit till timmerträd vid nästa gallring/slutavverkning.. Stöld och rovdrift är det om du skulle fråga mig..
sen kommer det forskning som pekar på att markägaren inte förlorar något på att få riksvägar genom gallringen för att "det växer bättre närmare vägen".. självklart växer det bäst där.. det är ju där det gallras hårdast och kommer ner mest ljus.. men att det skulle öka boniteten med 5-10m3/ha/år synar jag faktiskt..
räknar man sedan in stormar och snöbrott i ekvationen så inser man nog fort att små skonsamma masiner är att föredra om man är MARKÄGARE och inte ett toppstyrt skogsbolag som fullständigt skiter i framtiden..

observera att detta är mina egna åsikter och funderingar och inget som SFO eller någon annan bör få ovett för..

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333705 Hej,
Jag tycker det är riktigt kul att diskussionerna sparkat igång igen i denna tråd.
Och ingen fara Algiz, alla har rätt att uttrycka sina synpunkter i skogsfrågor på skogsforum, det hade varit samma lika om du satt kvar i stickvägsskördaren.

Själv är jag omåttligt intresserad av gallring, måste därav länka till den andra tråden om gallringsuttag för er som missat den: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Anton k  
#333710 Känner ni till Entracon? Inte för jag kommer köpa någon maskin nu men jag tycker deras maskiner ser riktigt fina ut. Finns både skördare o skotare samt en kombimaskin på sex ton. Det ser ut att vara mer proffsmaskiner än Malwa o Wimek. Åttahjuliga o bra lastindex. Jag hoppas det konceptet slår igenom med mindre maskiner i gallring.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

sputtnick85  
#333726 Han jag jobbar åt nu säljer entracon.han har beställt den store gallringsskotaren ef75 tror jag den heter. Ska bli spännande när den kommer nu i slutet på juli.den ska gå efter mig i gallringarna.kör förresten en logset 5h med logmax 4000 nu.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Axl  
#333758
Algiz skrev:Varför skogsbolagen inte vill ha små maskiner i gallring beror nog sannorlikt på att det faktiskt lämnas mer virke kvar vid en "rätt" utförd gallring.. om man blir "tvungen" att ta ut
5-10m3/ha extra i gallringen för att en långkranskördare ska komma fram så ser ju kvartalsrapporterna bättre ut än om kvalitetsvirket stått kvar hos markägaren och vuxit till timmerträd vid nästa gallring/slutavverkning.. Stöld och rovdrift är det om du skulle fråga mig..
sen kommer det forskning som pekar på att markägaren inte förlorar något på att få riksvägar genom gallringen för att "det växer bättre närmare vägen".. självklart växer det bäst där.. det är ju där det gallras hårdast och kommer ner mest ljus.. men att det skulle öka boniteten med 5-10m3/ha/år synar jag faktiskt..
räknar man sedan in stormar och snöbrott i ekvationen så inser man nog fort att små skonsamma masiner är att föredra om man är MARKÄGARE och inte ett toppstyrt skogsbolag som fullständigt skiter i framtiden..

observera att detta är mina egna åsikter och funderingar och inget som SFO eller någon annan bör få ovett för..


Gallringsstyrka och maskinval är väl 2 olika saker? Att man skulle ha mera virke kvar för att man kört med mindre maskiner är ju skitsnack. Det är mer kvar för att huggit mindre. Jag kan hålla med om att risken att gallra för hårt är större med en stor maskin men det måste inte bli så. bolagen gör det kunderna efterfrågar och det är oftast ett så högt netto som möjligt.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Hema  
#333759 Här är deras sida: http://www.entracon.eu/sv/

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Algiz  
#333776 axl. när man gallrar med små maskiner med minimala stickvägar/slingervägar så står det kvar 150-200träd/ha mer än med bolagens koncept, detta när båda har gallrat enl mall..
detta pga maskinstorleken.. det blir fler tvingande vägträd med stora grejjor .. inget skitsnack alltså !

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Axl  
#333791 Hur kan det vara fler träd kvar om man tagit bort lika mycket? gallringskvoten borde bli lägre med mindre maskin och då borde det bli färre träd kvar vid samma uttag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).