Skördare

valmet 921

27 inlägg 16925 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: valmet 921

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274078 Teoretiskt kan du göra på det sättet men det är inte rätt.Då är det du som också bestämmer värdet på trädet o inte datorn.Datorn jobbar mot prismatriser o det innebär att tex kubb/klentimmer/grovtimmer ligger inom samma kvalite o helt plötslig är kubb bäst betalt inom en diameter o då vet datorn detta o du kör klentimmer istället.
Så du måste pussla ihop dom olika sortimenten med kvaliteerna som ska jobba mot varandra.Lump betyder att ingen prismatris mot den kvaliten finns,du måste alltså pricka i det så den även räknar på den.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#274081 Okej tack. Då går det alternativet bort, låter det ligga kvar som de gör att alla är endast i kvalitet 1.
Men varför står/växlar den inte till massa på skärmen när jag trycker på k-knapparna?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#274082 Kan det vara att jag måste börja matningen för att det ska ändras på skärmen?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

kelas  
#274083
baste82 skrev:Kan det vara att jag måste börja matningen för att det ska ändras på skärmen?

Ja den måste börja mata ut innan den ändrar sig

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#274087 Aha då har det varit därför inget hänt när jag tryckt..
Ska testa på måndag.. återkommer med rapport.

Tack så länge

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

i skogen  
#274106 kolla i prislistan vilken kvalitesiffra som de olika virkeskvalitena har.
Massa brukar ha siffran 6
röta/energived siffran 8 osv
sen sätter du den siffra det ska vara ex massa 6 på alla de ställena där det står kryss nu från 1a krysset till och med det 6, då är det tillåtet att göra massa av de alla andra olika kvalitéerna.

Massa kvalité 666666xx
röta kvalité 88888888

lycka till

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#275612 Hej igen alla skogsmullar, här kommer min uppdatering. Jag läste igenom bruksanvisningen för datorn en gång till. Slutade med att jag la in det så här:

Timmer 12XXXXXX
Kubb 12XXXXXX
Massa 12XXX6XX
Energi XXXXXX7X

Lade sedan in att knapp T1 är kvalitet 6 och att T2 ska vara kvalitet 7

Alltså låter jag datorn prisbestämma mellan timmer, kubb och massa men att jag ska kunna klassa ner till massa eller energi med T1 och T2. Där det behövs pga skador osv.

Detta funkar kanon, trycker jag T1 växlar den till massa i angivna längder: Men (alltid detta men) trycker jag T2 för att klassa ner till energi så står det lump (250cm) på skärmen??? Energi är inställd att vara 300 (föredragen längd)

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#276268 Ingen gammal skogsräv som har koll på detta??

Jag vet, ni tycker jag ska ha en instruktör. Men det är så mycket roligare att tillsammans med andra lösa problemen efter hand. Istället för att få allt serverat.

Ni ska veta att jag är otroligt tacksam för svar..

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276269 Prova att trycka in 12xxx67x iraden för energi så den har någon matris att jobba emot.
Ska kolla i maskin imorgon hur det är ikryssat.egentligen så är energi kvalite 8 massa 6 o sen har du timmer 1,2 gran o tall 1,2,3,4 däremmellan kan du ha stockmattor eller något annat.Har du MAXI A i maskin eller något annat.Lump betyder att den inte har någon matris att jobba emot.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#277190 Hej igen,
Har nu kört färdig ett skifte till. Det går över all förväntan.
Ändrade ett par inställningar och fick maskinen att sluta tveka vid massa kap, samma med kap av kubb.
Frågade även skotar föraren om konstruktiv kritik så jag kunde bli bättre. Först svarade han att det inte fanns något alls att anmärka på, han sa att det är minsann inte alla som kan sätta sig i en skördare som aldrig gjort det innan och få dessa resultat. Men jag trugade på och sa att nånting måste det finnas. Så tillslut sa han att jag kunde försöka lägga stockarna lite mer jämnt i änden som låg mot vägen.


Ändrade, som du sa skogogräv, så att energi finns som flera kvaliteter men den vill absolut inte.
Så fort jag gör knapptryckning för energi så växlar den över till lump. Och så fort den gått över på lump, så vill den ha lump för hela resten av trädet.

Tycker att min maskin är lite trött i kuggkransen, speciellt med tyngre träd. Kan även haka upp sig lite när jag ska från vänster till höger. Detta händer dock bara innan maskin blivit genomvarm. Tror inte kuggkransen är sliten då den bara gått ca 2000 timmar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 921

skogsjan695xl  
#277193 För att spara tid och maskin så ta INTE ett träd på exempel höger sida och dra över till andra sidan. Ta trädet på höger fäll det snett framför maskin och jobba mer med vipparmen då kommer du inte belasta sängen så mycket och det blir mycket lugnare i hytten.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#277203 Jag försöker jobba så som du skriver skogsjan695xl. Men bra du säger det. Det tål att upprepas. Den är ju ofantligt stark i vipparmen. Att dra trädet med svängkransen är väl mest när jag planerat arbetet dåligt.

Sen de här med att den hakar upp sig lite när den är kall. Det händer även utan beslastning

Tar till mig allt ni skriver

Tack och en
Trevlig påsk på er alla

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).