Skördare

valmet 921

27 inlägg 16927 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 921

baste82  
#268745 Hej, med risk för att bli totalt utmobbad så måste jag ändå fråga, hur öppnar man bakre motorhuven på en valmet 921? Bruksanvisningen säger ingenting om det. Står bara att den öppnas elektriskt men isåfall, var sitter den strömbrytaren?

Elaka kommentarer undanbedes :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 921

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268747 Sitter en vippströmbrytare i vänster batterilåda. Andra gången på en vecka jag svarar på den frågan så du behöver inte känna dig dum.

Användarvisningsbild

Re: valmet 921

skogsjan695xl  
#268752 Precis som tidigare talare. Precis under handtaget man öppnar till batteriet sitter det en strömbrytare till vänster om säkringarna.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#268822 Tack för era svar, jag hittade den.

En fråga till, ska till och svetsa en sak på maskin. Var sitter kontakten till maxi datorn som jag måste dra ur?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#268863 Ingen som vet?

Kan tillägga:
Jag har slagit av strömbrytaren, kopplat från batteriet, kopplat ur tiduret till dieselvärmaren, dragit ut kontakten till brandenheten, VJU samt elboxen i motorrummet. Något mer jag ska tänka på?
Som sagt datorn, var kopplar jag ur den?
Bättre fråga innan så slipper det bli dyrt.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271002 Bryt strömmen och svetsa har alltid funkat bra! :)

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#271895 En fråga till.. Skulle någon vänlig vilja förklara för mig hur val av sortiment fungerar? Jag har 4 sortiment i 1:a kvalitet för gran. Timmer, kubb, massa och energi.

När jag valt gran T2 så värdeapterar datorn, det fungerar ju bra så länge trädet är bra. Men om jag tex vill ändra rotstocken från timmer till energi (pga röta) hur gör jag det? Än så länge har jag gjort så att jag matar mauellt till rätt längd och sen manuelt kap, följt av reset.
Det måste finnas ett annat sätt?
Har provat knapparna T1-T4 och K1-K3 men det ändrar ju inte sortiment utan bara kvalitet. Jag får det inte att stå tex Energi på skärmen. Hur bläddrar jag mellan mina sortment så det blir rätt på skärmen?

När jag ändå frågar, så när datorn väljet timmer och kubb så matar den följt av kap. Men när den väljer massa så matar den till kapställe sen kapar den inte. Utan kör bara fram och tillbaka trots att jag håller ned automatknappen? Varför?


Förklara gärna så lätt ni kan då jag är nybörjare.
Alla svar uppskattas då den hade gett mig ett mycket bättre flyt i körningen.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 921

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272010 Jag tycker du ska ta ut en instruktör från Komatsu, kostar en slant ,men det har du igen. Köper man en ny maskin ingår 2 dagats kurs. Det är minst lika mycket att lära sig på en begagnad.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#272012 Hade hoppats på ett svar.. har redan kört ett par dagar och har hyfsad koll. Dock långt ifrån expert. Har suttit med pärmarna i knäet.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

boagne  
#273901 Det med att passera kapställe, -öka bromssträcka. In i maxin -aggregat- bläddra ner ,och plussa på bromssträcka.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

i skogen  
#273957 När jag ändå frågar, så när datorn väljet timmer och kubb så matar den följt av kap. Men när den väljer massa så matar den till kapställe sen kapar den inte. Utan kör bara fram och tillbaka trots att jag håller ned automatknappen? Varför?


du har nog manuell kap inställt på massa, om du släpper upp autoknappen när massan matats klart så kapar den väl ?
gå in i menyn och ta bort manuell kap.
Ta hjälp av någon tekniker/instruktör så ska du se vad det blir smidigt och lättsamt att köra efteråt.

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#273972 Ska kolla inställningarna på datorn på måndag. Har nu kört ca 300m3 slutavverkning och det har gått riktigt bra. Har haft ett par slangar som behövt bytas samt att jag behöver rikta huven lite på aggregatet men annars inget allvarligt. Det går bättre och bättre var gång jag kör.

Även om det stör mig att den inte vill växla kvalitet på knappar som jag skrivit ovan så har jag ju trotts allt ögon och manuell matning/kap :)

Får väl ta och lusläsa maxi pärmen ordentligt en gång till och se om jag kan reda ut det själv. Trodde någon här med lite kunskap och tid, kunde gett mig ett snabbt men utförligt svar. Men de verkar lättare sagt än gjort..

Tack iaf
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 921

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274039 hej på dig.
kan bara rekommendera en instruktör i hytten .
ska försöka förklara med knapparna du frågar om.
När du väljer gran tex har du en startkvalite om du vill klassa ner den till massa tex kan du med en snabb tryckning på k3 få den att apptera massa men förutsatt att i prislistan massa är i samma kvalite,om du gör ett långt tryck så klassas hela trädet ner till massa.det korta rtycket används när man vill klassa om bara en bit o markeringen sker vanliktvis vid främre kvistknivar beror på inställning i data.För att kunna klassa olika så är det i prislistan man styr vilka sortiment som ligger i vilken kvalite.Detta gäller alla sortimen tog bara massa som ex.
Det är inte lätt att i skrift förklara detta .
Med vänlig hälsning M

Avatar Fallback

Re: valmet 921

kelas  
#274070
skogogräv skrev:hej på dig.
kan bara rekommendera en instruktör i hytten .
ska försöka förklara med knapparna du frågar om.
När du väljer gran tex har du en startkvalite om du vill klassa ner den till massa tex kan du med en snabb tryckning på k3 få den att apptera massa men förutsatt att i prislistan massa är i samma kvalite,om du gör ett långt tryck så klassas hela trädet ner till massa.det korta rtycket används när man vill klassa om bara en bit o markeringen sker vanliktvis vid främre kvistknivar beror på inställning i data.För att kunna klassa olika så är det i prislistan man styr vilka sortiment som ligger i vilken kvalite.Detta gäller alla sortimen tog bara massa som ex.
Det är inte lätt att i skrift förklara detta .
Med vänlig hälsning M

Dessutom så varierar det vem som gjort prislistan var och hur knapparna ligger.
Vi har kört åt lite olika, och det är ingen som gjort en lista lika än i alla fall... :surp:

Avatar Fallback

Re: valmet 921

baste82  
#274074
kelas skrev:
skogogräv skrev:hej på dig.
kan bara rekommendera en instruktör i hytten .
ska försöka förklara med knapparna du frågar om.
När du väljer gran tex har du en startkvalite om du vill klassa ner den till massa tex kan du med en snabb tryckning på k3 få den att apptera massa men förutsatt att i prislistan massa är i samma kvalite,om du gör ett långt tryck så klassas hela trädet ner till massa.det korta rtycket används när man vill klassa om bara en bit o markeringen sker vanliktvis vid främre kvistknivar beror på inställning i data.För att kunna klassa olika så är det i prislistan man styr vilka sortiment som ligger i vilken kvalite.Detta gäller alla sortimen tog bara massa som ex.
Det är inte lätt att i skrift förklara detta .
Med vänlig hälsning M

Dessutom så varierar det vem som gjort prislistan var och hur knapparna ligger.
Vi har kört åt lite olika, och det är ingen som gjort en lista lika än i alla fall... :surp:


Tack för svaren.
Det som gör mig osäker på funktionen är att om startkvaliteén är tex timmer och jag efter jag fällt ser att den första biten ska klassas massa så gör jag ett snabbt tryck på en av k knapparna (har provat dem alla) så står det fortfarande timmer på skärmen? Borde det inte ändras direkt när jag trycker till K knappen?

Den enda som händer är att på k1 så ändras det på skärmen till LUMP 250cm.

Så här är det i datorn nu:

Timmer, kvalitet 1xxxxxxxx
Kubb, kvalitet 1xxxxxxxx
Massa, kvalitet 1xxxxxxxx
Energi, kvalitet 1xxxxxxxx


Hade det gjort någon skillnad om jag lägger in de så här istället:

Timmer, kvalitet 1xxxxxxxx
Kubb, kvalitet x2xxxxxxx
Massa, kvalitet xx3xxxxxx
Energi, kvalitet xxx4xxxxx

Tackar så hjärtligt för att ni försöker hjälpa mig

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).