Skördare

Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem

3 inlägg 8188 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268459 Har en Valmet 901 skördare från 94-95 ungefär. VMM 2000

Har fått problem med att 945 aggregatet inte klämmer åt matarrullarna som det ska.

Har inte kört den så mycket själv så jag kommer inte ihåg riktigt hur den ska bete sej.

Ska skördaren låta ansträngd när man kör kolvarna i aggregatet och kranen till ändlägena?
Det gör den nämligen inte. Låter ansträngd alltså.


Funderar på om det kan vara nått med högtrycket eller vad det kallas.


När man kör träd med små dimensioner så går rullarna ihop med varandra (när rullarna går ihop så lutar nederkanterna mot varandra.) Om det var fullt tryck så borde rullarna tryckas tillrätta mot trädet.

När jag trycker rullarna mot varandra utan att snurra rullarna (matning) så far dom tillbaks några dm så fort jag släpper knappen.


Jag mätte trycket på rullarna enligt boken. Det var för låga tryck (om jag nu gjorde rätt). Har inte försökt att justera.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem

boagne  
#269329 Kranventilpaket, längst ner sett rakt . sitter 2 spolar bredvid varandra testa lossa kontakt t. högtrycksventil (den högra) o testa omd. blir skillnad. om ej ,kan spolen vara kass.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901-95,Valmet 945 matningsproblem

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269438 Tack för svaret.

Tycker jag har kollat det mesta men jag ska titta en extra gång på det där.

Just nu hoppas jag att det är ventilsektionen (blocket?) som är utslitet.
Ska fara och titta på lite begagnade delar i morgon.

Tar gärna emot fler tipps för jag vet egentligen inte vad som är fel.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).