Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225798 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298500 En lyckad dag....inget sönder i dag heller. Skickar med en liten inifrån hytten bild.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

alias  
#298502
Seb macahan skrev:En lyckad dag....inget sönder i dag heller. Skickar med en liten inifrån hytten bild.


Ser prydligt ut med virkestravarna.

Är det en MF med Mörevagn i bakgrunden?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298505 Ja det stämmer bra. Det är ägaren till skogen som skotar med detta ekipaget. Det krävs lite traktorkunskap för o se att det är en MF på det hållet. Lite imponerad.
Var det på hörnstolparna i bakrutan el. det gråvita taket som du satte det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

jonathanA  
#298507 Kul å se att det rullar på för dig! Måste vara riktigt roligt att få öva på slutavverkning. Känsligare i gallring med bark på kvarvarande träd.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

alias  
#298525
Seb macahan skrev:Ja det stämmer bra. Det är ägaren till skogen som skotar med detta ekipaget. Det krävs lite traktorkunskap för o se att det är en MF på det hållet. Lite imponerad.
Var det på hörnstolparna i bakrutan el. det gråvita taket som du satte det?


Jotack, med den mängd maskinvisningar jag bevistat och det antal broschyrer jag läst under min uppväxt så vore det illa om jag gissat fel (då hade intresset inte avspeglat sig i kunskapen). Kändes som att färg och form på taket endast kunde förväxlas med några Lamborghinimodeller, men hyttstolparna och linjerna på fronten fällde avgörandet (kollar man riktigt noga nu i efterhand kan jag nog till och med ana att sidoplåten vid framhjulet är röd).

Vad är det för modell på MF:en?

Spontant hade jag gissat på en 300-serie eller 3000-serie (men nu är jag ute på riktigt hal is känner jag :???: )

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298537 Jag tror det är en 6070 el 6040.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#298549 Kul att det rullar på bra Seb. :grin:
Interessant att följa tråden.
Verkar inte vara så farligt dyrt med begagnat skördare så langt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298563 En sak som jag inte har tagit upp än och som man kanske kan fråga sig? Är det kul?
Ja, det är en grym känsla när man ser den ena stocken efter den andra lägga sig i hög och man ser att skotningen blir rena drömmen (mot vad man är van vid vid manuellt). Jag kan inte säga att det händer hela tiden och inte merparten av dagen men det finns timmar av dessa dagar då jag plockat träd med aggregatet och fått ut dom i andra änden och det bara flyter på (under 30cm i bh) och man känner sig nästan som en riktig skördarförare. :wink:
Det finns också stunder då man funderar på o hoppa ut o såga upp den där krokiga dubbeltoppen med grovkvisten med motorsågen i stället för o sitta där o rucka fram o tillbaka för att näst intill förvandla de där ynka massavedsbitarna till flis efter matarvalsarna.
Jag förstår nu varför en del avrådde från traktor med kran, en skogsmaskin är tålig och klättrar fram på det mesta, jag har kört på lut o sten där jag inte skulle tänkt tanken o köra med traktorn med en 8m kran med aggregat i spetsen. Och det förstår man först när man hoppat ur maskinen o ser hur det faktiskt ser ut där man kört, det ser så lätt ut från hytten. Ångrar JAG att jag inte köpte Hypro, Stegmatare etc, Nej inte alls. Vilket är bäst? För mig som inte räds o plocka fram en verktygslåda o en svets då och då så känns detta som en bra lösning enligt MINA önskemål. Men det vet ju ni också: Att i Tisdags morse med ej fungerande kran uppe på trailern så hade jag gärna sett en Hypro bakom traktorn stället. Kul o höra att ni både håller tummar och önskar mig lycka till. Det uppskattas. Hur går det för Mmart med Rottnen? Nån som hört något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

sundelius  
#298570 Absolut, alla tummar hålls för dig. Är imponerad och lite avundsjuk men då jag inte kan och vill meka får jag hålla mig till motorsågen och traktorn.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

rikard_e  
#298584 När blir det film-tajm då? :grin:



Jag åkte med i en ponsse ergo för en vecka sen....
Och känner samma sak nu... Varför i helvete går jag med ett motorsåg och sliter röven av mig när det finns maskiner? ni hinner plocka 10 träd innan jag kvistat min första.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298609
Seb macahan skrev:...... Hur går det för Mmart med Rottnen? Nån som hört något?


Vad roligt att ditt slutavverkningsuppdrag flyter på så bra!

Jag har inte hunnit med att köra Rottnen så väldigt mycket av ett flertal orsaker. Bl. a. så håller jag på med en ny brygga upp till logen. Nu fattas bara räcken och litet grus!

DSC_0093.JPG


Det finns också några saker att åtgärda innan det blir dags för att börja försöka lära sig maskinen på allvar. Ett mindre oljeläckage från ventilpaketet, några lampor som inte lyser och att få in en riktig apt-fil. Föregående ägare hade kört allt som massaved!

Jag återkommer!

PS: utan den här tråden så tror jag inte att jag varit skördarägare idag!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298614 Jag har en apt-fil du kan få som är heltäckande. Roligt att du blivit inspirerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#299557 Hej hej, ännu en problemfri dag med Tigern. Jag vet att ni vill se film men jag har inte löst något bra sätt o fästa telefonen. Innan dagens slut skulle jag bara byta kedja o stängde av maskinen med allt på, när jag vred om nycklen smällde jag h-säkringen på 80A. Ny säkring o en ny dag i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#299561 Härligt!!!
Det har blivit en hel del kubik ser jag.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#299575 Ja det har gått bra i dag. Ändå inte en full dag. Vet inte hur mycket jag körde för säkringen gick, men jag får kolla datorn i morgon.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).