Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224608 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267376 Inläggav Seb macahan » Idag, 21:26
Hej vänner.
Jag fick hem min maskin i fredags och har givetvis provat lite i helgen. Eftersom jag aldrig kört skördare innan så är det lite fix o trix innan man har det i ryggmärgen men jag tyckte nog ändå att det gått bra. Det jag undrar är: Jag kan fälla och kvista granar och tallar upp till 30-40cm inga problem men är det ett grenvarv med lite grövre kvist typ 4-6cm då får aggregatet problem, likadant med björk 1:a och 2:a stocken går bra men 3:e så sitter det en ensam vresig gren på 5-8cm och då tar det stopp. Jag vet att 20rh är ett gallringsaggregat men ska det vara så? Jag trodde först att det var matarmotorerna som var slitna men vid ett tillfälle så tog det i mot så pass att motorn (dieselmotorn) stannade och det borde den väl inte gjort om jag hade slitna valsmotorer? Jag försöker hjälpa matningen med att följa med med kranen men det är inte helt lätt när man är nybörjare och inte lyckats ställa in förvalen rätt i Dasa så jag får sitta o köra längderna manuellt. Hur vassa ska knivarna vara (typ som en ny slipad yxa eller?) Det är dom inte i alla fall.
Tacksam för svar.
New Holland T6020elite, Mowi 400, Mf 35, Can-Am outlander 650, Xyz 320, Bigab 10-14, Japa 700, Hq 357, Hq550, Hq 535Fbx, Stihl MS 201, Och ett jävlar annamma i bland

Seb macahan
Seniorhuggare

Skogsinlägg: 192
Skogsbilder: 1
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 22:58
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 22 ggr

Upp

Re: Erfarenheter Kesla 20RH

Inläggav Admin@skogsforum » Idag, 21:38
Hej,
Spännande! Du får gärna skriva av dig mer allt eftersom du kör vidare med ditt nyköp.
Jag kan inte Kesla 20RH, men det du beskriver tycker jag låter ganska normalt för ett gallringsaggregat. Svårkvistade träd får man ofta "ta på fart" och följa med med kranen. Dessutom om det krånglar mycket, pulsöppning och manuell fram back, fram back.

Kvistknivarna ska vara som en slipad yxa om du frågar mig, iaf de övre.
MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Admin@skogsforum
Administratören

Känner mig just nu: Full av förhoppning
Skogsinlägg: 3213
Skogsbilder: 121
Blev medlem: tis 15 mar 2005, 10:09
Ort: Säffle
Har gillat: 67 ggr
Har gillats: 101 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (203)

Upp

Re: Erfarenheter Kesla 20RH

Inläggav Seb macahan » Idag, 22:10
Tackar för svar. Är det också vanligt att man "hugger av trädet" då det är lite vresigt i toppen och när man tar fart så följer inte stammen med utan i stället görs ett inhugg av den fasta kniven o sen kan man kasta den biten för den ser ut som en julkärve?
När du nu uppmanar mig att skriva av mig så vet jag inte om du kommer att ångra detta men jag ska gör mitt bästa. Ska vi döpa om och göra en ny tråd. Nybörjare som precis köpt skördare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267378 Som ni förstår så är min plan att lära mig detta med hjälp av medlemmar på forumet, egen entusiasm, och ett jävla anamma....
Maskinen är en Tigercat H09 2007:a, så kallad beståndsgående gallringsskördare. Att valet föll på denna maskin var i stora drag: smal spårvidd 1,89m, 8-hjul=stabil i förhållande till storlek, stark maskin enl. utsago från medlemmar i forumet, slitvarg med ganska enkel uppbyggnad, vettig bränsle ekonomi. Dess stora nackdel är dess boggilådor som kan upplevas vara i vägen. En vanesak säger en del. Vår terräng i Blekinge är ganska snäll men visst, jag har redan varit mot sten.
När man tar detta beslut så har i alla fall jag både ett stort smile över ansiktet, för att en dröm för många skogsägare går i uppfyllelse men samtidigt en stor klump i magen, när går den sönder och vad kostar det. Som en del har läst så har resan hit kantats med andra funderingar kring traktorprocessor typ Hypro, kranmonterad stegmatare mm.
Orsak/anledning: Vill sköta min skog själv med mina ideer och intryck och på de villkor som jag tycker är viktigt, t ex vintergallring, markskonande, gallring för skogen och inte för maskinen eller plånboken. I förlängningen vill jag kunna erbjuda dessa tjänster på entreprenad åt likasinnade, vilka verkar vara många då redan maskinen har bringat i 3st gallringar hos andra. Dessa ska utföras när jag och maskinen är redo för det.
Maskinen kom som sagt i fredags och helgen har gått åt att hitta fel och brister som kan åtgärdas under vår/sommar då den ska servas och rustas inför nästa höst/vinter. Den ska alltså inte rulla sommartid.
Innan jag köpte den har jag försökt forska fram så mycket som möjligt från tidigare ägaren, verkstäder och rykten. Ett tips jag fick var att kranen kunde ev. ha varit lös på maskinen. Såg bra ut när vi var o tittade på den men har nu besannats. Kranen sitter fast med 4öglor med vardera 2st M20 bult. 3 utav dessa är intakta men den 4:e saknar gängor. Trist men tror det går att laga. Ska försöka nästa helg.

Som tidigare inlägg ovan vittnar om så är det mycket som man inte vet, ska det vara si eller så och varför är det som det är. Just nu så vet man ju ingenting. Maskinen verkar funka bra men hade man haft tidigare erfarenhet så hade man varit mer säker på sin sak. Jag ska försöka lägga in lite bilder på helgens "prao" runda i skogen. Då lyckades jag i alla fall reda upp ca 20m3fub spridda vindfällor på 5-6 "effektiva" arbetstimmar. Det hade jag nog inte gjort med motorsågen.
Jag kommer att lägga upp detta lite som en "dagbok" där frågor kommer att uppstå och frågor kan ställas. Vi får se vad det ger för respons. Vi hörs. Nu ska jag försöka klura ut vad jag gör för fel med mätdatorn Dasa4 som bara vägrar att göra 3m massaved som förval på knapp 1.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#267429 Det här är mycket intressant och skoj att läsa, bra initiativ Seb! Jag fimpade den första tråden eftersom du kopierat in texterna i den här. Ser fram mot fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267440 Kul att ni uppskattar det och så länge jag känner att någon mer än jag har utbyte av detta så fortsätter jag skriva.
Ja. Dagen ingrepp består i att klura ut hur man ska byta ut de två brustna bultarna. Det blir att såga upp ett "kirurghål" i hasplåten fram och borra ur de gamla gängorna och i med nya. Plättlätt....Jämfört med att lyfta kranen så är det nog lätt. Vilket i sig inte hade varit svårt om man haft tillgång till travers.
I samband med lite rensning runt kranen hittade jag ett siktfönster för olja till kransväng. Lågt med olja. Har letat efter något påfyllningshål men utan framgång. Någon som vet var man fyller på olja till en Mowi 900 och vad ska det vara för olja? Jag misstänker att fönstret inte sitter där för skojs skull, och manualer till skogsmaskiner känns som de är skrivna till folk som redan vet det mesta om maskinen. Komplett sprängskiss på hela motorn och alla delar med den men inget riktigt serviceschema med bilder på smörjpunkter. I alla fall inte denna vad jag har hittat hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267443 Så här ser det ut. Visst är den vacker :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

tallen100  
#267445 Mycket fin! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#267451
Seb macahan skrev:Så här ser det ut. Visst är den vacker :grin:


Jajemen, en skönhet i skogen! Ett charmant ekipage, som Anders Gernant brukade säga. Ser ju rätt fräsch ut sådär allmänt vad man kan se på ett par bilder. Och visst är det fruktansvärt roligt med nya leksaker, särskilt när dom är såhär avancerade :D

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267457 Den är faktiskt i ganska bra skick. Visst finns där en lagning här och där men det ser ut att vara ordentligt gjort. Lite nya däck på vänster sida ska på i sommar och ev. lite färg på fälgar och framvagn, sen är den som ny :wink:
Jag värdesätter att kolvar och slangar är täta. Motorn lättstartad och torr. Glapp finns säkert men jag har inte hittat några som visats sig när jag försökt provocera fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

svampbob  
#267474 Att du lyckades ta dig tid till att gå ut och fotografera. Oftast är det ju så skoj så man tänker bara det här så tar jag en bild sedan och plötsligt är det kväll och för mörkt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267486 Jag kunde inte låta bli. Den stod där och så så "cool" ut så jag tänkte på er i forumet. Detta måste ni bara se......Ja lobotomering utförs än i dag :lol:
Ska sanningen fram så väntade jag på att få en ny svirvel till slangen till kapkolven. Den brast efter andra trädet. Och ni kan ju gissa vad man tänker när det börjar droppa olja från aggregatet efter 2 träd 😡 😡 och dessutom inte kan se några slangar därifrån oljan kommer. Men det var lätt fixat, och möjlighet att fota lite under tiden. Men det var för er, jag kan titta på den genom köksfönstret när helst jag vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

loppan  
#267496 Nu är jag allt redigt avundsjuk!
Tror ändå att detta i längden blir bättre än de andra alternativen då du producerar fler kubik per timme,
även om man räknar in tid för reparation.
Hoppas det inte blir några stora ras.
Det är ju lätt att konstatera att detta inte är något för folk utan egna reparationskunskaper och skaplig verkstad.
Troligen kommer du snart att börja drömma om en egen slangpress med.
Ska bli kul att följa dina vedermödor,lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267509 Jag skulle kunna ta en bild på min verkstad eller rita den på ett blankt papper. Den består av en betongplatta som är 9x12,5m punkt. Luftig ja, lätt o måla om? ja.
Varenda gång den håller på att bli färdig så köper jag någon kul leksak eller en bit skog som tar upp all min tid och engagemang. Vi ska se om den blir klar innan betongplattan vittrat sönder.
Man kan göra ganska mycket reparationer på maskiner utomhus, men det kräver mycket mer tålamod och engagemang.
Jag har byggfirma, verktygen och virket liggande men jag tar mig aldrig tid.

Ingen som har något tips på var man fyller på Olja i vridhuset till kranen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#267521 Ingen plugg i samma höjd som glaset fast på motsatt sida?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Naders  
#267522
Seb macahan skrev:
Ingen som har något tips på var man fyller på Olja i vridhuset till kranen?


Är säkert helt annorlunda men på min kran så fyller man på oljan I siktglaset.
Ställa ekipaget i lutning, skruva ur siktglaset och fylla på vid behov.

Som sagt, säkert helt annorlunda då min kran sitter på en huggarvagn men bara en tanke....

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tosca  
#267527 På Valmetskotarna brukar det gå att fylla i avtappningsslangen.
Jag brukar använda vevpumpen direkt i dunken och en avkapad halvtumsslang som passar på avtappningsslangen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).