Skördare

1470 it 4

39 inlägg 18361 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1470 it 4

sputtnick85  
#255526 Hej är det nån som kör lr har kört en 1470e it4 med 480c? Ska få en 1470e it4 i april och ä väldigt nyfiken på hur den går! Stabilitet kranstyrka.hur är det att köra med john deeres spakar å palletter? Går aggregatet bra. Kör en 931.1 å 365 idag.men tycker att den är lite i klenaste laget, bästa med komatsun ä stabiliteten.tacksam för svar



   TS
Användarvisningsbild

Re: 1470 it 4

Fredrik Reuter  
#255529 Hej,
Spännande för dig, kul!
Jag vet inte på rak arm någon som kör en IT4, men vet om minst en på forumet som testat iaf.
Vi får hoppas det kommer in bra svar framöver.

Lycka till hur som!

Användarvisningsbild

Re: 1470 it 4

skogsjan695xl  
#255545 Har inte testat 1470 ned it4 men däremot den 8w 1270 it4. Körde den bara en timme knappt men vilken jävla maskin att gå. Köra kran och agg samtidigt märks inte på maskin. Pendomaster kan nog skriva mer om den han körde den flera dagar och han har själv en vanlig 1470D att jämföra med.

Användarvisningsbild

Re: 1470 it 4

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255553 Tjena !

Jag kör vanligtvis en 1470d, men har haft äran att få testa först en 1270e med 480, en månad senare en 1270e IT4 & efter det en 1270e IT4 med 8wd.

Spakar & paletter är ju lika i alla ,men skiljer sig från min D, till det bättre kanske man ska flika in.
Jag tyckte att det var stor skillnad mellan IT4 och den"vanliga" ,efter att ha testat den första så tyckte jag att det var skönt att komma tillbaks i 1470in som jag upplevde har mycket mer att komma med i alla avseenden, utom sväng & hyttnivellering som är mycket snabbare på e:n.

När jag provat IT4:an och kom tillbaks i 1470:in så märkte jag att matningen sackade lite när jag flyttade kranen vilket den inte gjorde i 1270:in, som matade på och kapade med mer än fullfart oavsett vad man gjorde med resten av maskinen. Styrning av motorn, där varvtalet inte är mer än vad som behövs, upplevdes också som positivt för både bränsleförbr. och ljudnivå. Flyttar du maskinen har du ett varvtal, börjar du flytta kranen stiger det lite, och om du sågar eller matar stiger det ytterligare.

IT4 8wd är ytterligare en växel, Otroligt stabil, bakboggien och dess tyngd gör att maskinen står utan någon som helst svikt även vid mycket provocerande positioneringar. Lägre vridhus jämfört med ch8 hjälpte säkert till att förstärka den känslan. Den starkare motorn ser till att hålla farten uppe i alla lägen.

1470e IT4 har jag tyvärr inte provkört men hytten och styrsystemet är ju lika som i 1270, så du kommer att få ett suveränt och lättanvänt styrsystem med goda möjligheter att optimera både inställningar och körsätt. Några saker som jag gillar är sortimentstyrd automatkap där du kan lägga kapfördröjning med olika tider på olika sortiment så du får tid att flytta aggregatet. Finns även möjlighet att fällsåga genom att hålla in grip stäng när du ansätter.

Rätt inställt så går aggregatet som ett jehu, dom är också väldigt driftsäkra , kranstyrkan behöver du inte heller oroa dig för. Ett tips är att använda utskjutet vid fällning, kör ut det en liten bit och dra in det så mycket som behövs för att få trädet åt rätt håll. Kolla på Johan Nordh´s rekordförsök på Youtube så ser du hur du ska använda kran vid upparbetning. Upp med träden i i luften så att första stocken kan matas ut utan att ta i marken. :) Träden rinner genom aggregatet och det går att göra så det blir mjukt och skonsamt för maskinen.

Grattis!

Du har biljetten till en helt ny värld! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

sputtnick85  
#255573 Det låter som att jag inte behöver oroa mej för nått större.då gäller det bara å få tag i nån som ä duktig på att ställa in maskinen.jag har kört mest rött å lite ponsse.så allt blir ju väldigt nytt för mej med spakar å sånt.men man lär sej ju.nu blev väntan ännu längre.man blir ju mer å mer sugen, verkar vara eb grym skördare

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255586 Kör en 1470e -10 ,11500tim, till vardags o börjar bli dax o byta. Skulle iväg och prova en 1470 it4, man tänkte att det är nog inte nån större skillnad men jag kan ju säga att det är det. It4 kan man trycka på rejält med... :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

sputtnick85  
#255587 Låter bättre å bättre det här med
grönt

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

halleby  
#255648 Skotar efter en 1470 it 4. Det är svettigt!!!

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

Msk  
#255653 Hej.
Får gratulera till ett bra val.
jag har kört 1470e it4 i ca 500 timmar nu och är helnöjd. Körde Valmet 941 innan och det finns egentligen inget jag saknar. Mycket bättre komfort snabbare kran och rappare aggregat i 1470n.
Stabiliteten tycker jag är riktigt bra. Vi har vätska i boggin utan var det inte roligt att köra utan band.

Paletterna funkar riktigt bra mig. Det tar en stund innan det sitter i ryggmärgen men jag är inte stel i axlar, nacke och händer efter en dags körning som jag var innan.

Jag tror du blir nöjd, det är jag iallafall.

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

sputtnick85  
#255840 Låter bra att kranen är snabb.är den stark i lyft å sväng?jag ska få vätska i allahjulen så det måste ju göra gott.är lite orolig för att man inte sk komma överens med spakarna å paletterna,men det löser sej nog.roligt att man får lite svar.du får uppdatera mej om lite trix å fix å för å nackdelar, vore roligt

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

Msk  
#255867 På full arm lyfter den inte så mycket men får man in trädet en bit så är det inga problem. Kransvängen är inga problem heller, det är bara om det lutar mycket i sidled eftersom det inte går att tilta som på en röd maskin.
Paletterna tror jag går bra, knapparna är väldigt tydliga med olika former, upphöjda och nersänkta. En stor omställning var placeringen av maskinen, körde alltid fram för långt i början.

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

sputtnick85  
#255910 Jag kan tänka mej att man kör för långt fram känns som man räcker längre meden kran som inte sitter på hytten.bra att knapparna är upphöjda å nersänkta.går det å ge träden extra knuff med tilt ner som på dom röda skördarna? Är komforten å smällar slag å ljud bättre i den gröna tycker du?

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

Msk  
#255925 Det går tilta ner när man fäller.
Komforten är mycket bättre, nästan som att sitta hemma i soffan jämfört med 941an med glapp lite här och var. Det är knappt inga slag i, visst kan det slå lite ibland men det är mest om det är riktigt grovt. Det är nog tyst, min kollega säger att han inte hör att jag sitter i maskinen när jag pratar med honom i telefonen

Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

sputtnick85  
#256105 Låter väldigt bra.komforten ä ju väldigt viktig, kan inte säga att 931an har den bästa komforten direkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470 it 4

Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256119 Synd att du får ch 8, dålig sikt o inte den bästa hållbarheten...ny kran till hösten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).