Sida 1 av 1

Krångligt att köra maskin :S

Postat: ons 30 jan 2008, 21:16
av John.S
Är det ett trivsamt jobb att köra maskin? jag ska börja på Värnamo Naturbruksgymnasium inriktning skogsmaskinteknik till hösten och undrar vad man kan få ut i lön per månad. Hur mycket får man jobba? Är det vanligt att man hamnar på nattskiftena? Jag antar dock att man får jobba ihjäl sig för att tjäna något på att starta eget. Jag vill bara veta om det krånglar mycket elr om de flyter på liksom. Tacksam för svar :) //John.S

Postat: ons 30 jan 2008, 22:56
av Valtra
Gå plönninge gymnasiet istället :D , jag går där själv i andra året och de är en bra skola!

Postat: ons 30 jan 2008, 23:25
av Ponsse dual
Jag går värnamo och jag tycker inte det är något fel med de.

Re: Krångligt att köra maskin :S

Postat: tor 31 jan 2008, 02:10
av Niklas H20
John.S skrev:Är det ett trivsamt jobb att köra maskin? jag ska börja på Värnamo Naturbruksgymnasium inriktning skogsmaskinteknik till hösten och undrar vad man kan få ut i lön per månad. Hur mycket får man jobba? Är det vanligt att man hamnar på nattskiftena? Jag antar dock att man får jobba ihjäl sig för att tjäna något på att starta eget. Jag vill bara veta om det krånglar mycket elr om de flyter på liksom. Tacksam för svar :) //John.S

jag trivs väldigt bra med att köra maskin.. det är ett ganska fritt jobb under mycket ansvar o det trivs jag med.. det gjorde därimot inte halva min klass när vi slutade 2003 så vi är bara hälften kvar i skogen.
hur mycket man får jobba? det vanligaste är väl 2 skift ca 40H/vecka men för egen del brukar det bli lite extra om kvällar o helger.. sen är det ju inte så uppskattat att man åker hem om det går sönder utan att försökt att laga till nästa man kommer..rena nattskift är det inte många som har tillstånd att köra när det är normal körning det var väl vanligare under tex stormen Gudrun o liknande.. lite krångel är det ju alltid med framföralt sködare.. starta eget är ju inget jag rekomendera innan man har kört några år.. det är ju viktigt att man trivs o inte kommer på det när man har köpt en skotare tex med massa lån..
löner det skiljer ju en hel del men bristen på duktigt folk gör väl att lönerna borde kunna stiga en del.. mvh Niklas

Postat: tor 31 jan 2008, 08:20
av John.S
Tack så mycket för all hjälp :) Nu är man lite säkrare vad man kommer få hålla på med :D //John.S

Postat: tor 31 jan 2008, 10:33
av Ellingsson
nackdelar: skiftgång är ju inte nåt man ska sträva efter på ett arbete..tidiga mornar blir det ju om man börjar 5-6 eller tidigare..man kan ju inte säga att det är ett normalt 8 timmars jobb,om det går sönder nåt på fredag kväll så önskar man ju att man satt i ett kontor i bland...prestations baserat om du är värdelös är de lika bra att man slutar,eller oftast får man väl inte ens börja.


Fördelar: jobba så mycket du vill oftast,möjligheten att jobba in,ett ganska fritt arbete.


jag kommer inte på nåt mer just nu...jag kör skotare och trivs med det men i bland kan man bli tvärless och bara vilja fara hem,fast det är ju om det är en dålig post eller nåt,annars tycker jag det går väldigt bra..fast i går så small kättingen av på ett däck så jag fick ta av den köra fram lägga på den igen de va inge roligt alls i 20 minus :D

Postat: fre 01 feb 2008, 17:06
av 970D
Hallå håller med gå Plönninge Gymnasiet istället ^^ mycket bättre :)

men till din fråga nu : att det går sönder precis efter hur du själv kör.. kör du vårdslöst så e de klart att det rycker sönder! och sen handlar det mycket om hur ny maskin du har om hur mycket det krånglar... sen att köra nattskift är la kanske inte riktigt nått problem..gäller istort sett att hålla sig vaken bara :D men sen kan man ju styra lite själv om man vill köra natt skift eller dagskift.

Mvh Jonas