Skördare

CUT43 System

13 inlägg 6882 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CUT43 System

Fredrik Reuter  
#240391 CUT43 är en prototyp och innovation från Västerbotten som försöker få bukt med problemen med kapsprickor vid aptering med engreppsskördare. I senaste utgivningen av tidningen Skogsland gavs ett reportage om CUT43.

CUT43 går ut på att sågningen sker omvänt från dagens uppifrån och ner och för att inte sågsvärdet ska kila fast när sågning sker underifrån finns en "kilspade" som följer med sågsvärdet upp i stocken och gör att kapsnittet inte kilar.

Det vore mycket intressant om vi kunde få till en diskussion om denna innovation. Alltifrån idéen som sådan till hur man tekniskt vänder på sågmatningen på ett skördaraggregat. Andra exempel kan vara hur man gör vid fällning mm mm.

Video på prototypen:


Vad tycker du?



   TS
Avatar Fallback

Re: CUT43 System

Tosca  
#240399 Intressant idé.
Återstår väl en del tekniska lösningar som var på aggregatet svärdet ska placeras när det ska börja kapa underifrån?
Behöver man flytta fästpunkten så stammen ligger från sidan in i aggregatet?

Användarvisningsbild

Re: CUT43 System

loppan  
#240406 Lite tveksam till hur detta med en kil skall fungera,den skall i sådana fall komma ur såglådan.
Detta skall även funka vid fällning?
Men problem går ju att lösa.
Håller för närvarande mer på JPS r 5500 sågmotor för att minimera kapsprickor.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9YtTxEgb8qI[/youtube]

Användarvisningsbild

Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311840 http://www.lantbruk.com/skog/bra-ide-me ... prototypen
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Hema  
#311849
Han har ju alldeles för slapp kedja. :) Kapning är en sak, men fällning, är inte kilen i vägen då måntro? Någon skördarförare som har någon åsikt?

Användarvisningsbild

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311880 Jag ser inte vinsten med detta. Måste missat nåt...

Om fiber på ovansidan inte håller för vikten stocken har fram tills det sågat igenom, vad gör kilen för att den ska bli starkare då?

Avatar Fallback

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Ådii  
#311883
Mange skrev:Jag ser inte vinsten med detta. Måste missat nåt...

Om fiber på ovansidan inte håller för vikten stocken har fram tills det sågat igenom, vad gör kilen för att den ska bli starkare då?


Fungerar det inte så att kilen gör så att kedjan och svärdet inte fastnar när man sågar på det viset. Men kommer det att funka på ett skördaraggregat? Aggregatet sågar ju uppifrån mot marken och då fungerar ju inte detta väl?

Avatar Fallback

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Palakangas  
#311886 Det är tänkt att såga nerifrån och upp. Kilen glider in efter svärdet och håller isär ytorna så att kedjan inte nyper.

Användarvisningsbild

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

anersimyra  
#311890 Idén är inte tokig, presentationen filmad med en gammal VHS kanske inte övertygar.. :o :o

Användarvisningsbild

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

anersimyra  
#311892
Mange skrev:Jag ser inte vinsten med detta. Måste missat nåt...

Om fiber på ovansidan inte håller för vikten stocken har fram tills det sågat igenom, vad gör kilen för att den ska bli starkare då?

Med metoden får du inte spjälkning nere i stocken, det blir en icke spjälkande dragpåkänning på stockens ovansida, kilen har enbart till uppgift att hindra kedjan från att nypa fast.. :ugeek: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Baggböla  
#311907 – Skogforsk avbröt utvärderingen eftersom det såg så bra ut att det inte fanns någon anledning att fortsätta, säger Urban Sjögren, en av tre delägare till Cut 43 System.

Det uttalandet får mig väldigt skeptisk. Jag har svårt att tro att Skogforsk personal utvärderar något som verkar vara solsken och väljer att inte utvärdera det. Hade det varit så hade vi snarare sett en utvärdering här och nu och sett lyriska reportage där personal skogforsk själv uttalat sig och inte en delägare som försöker sälja in sin produkt och den interna finansieringen hos skogforsk hade skjutit till pengar till mer utvärdering.

http://www.cut43.com/page5.html

Här finns en pedagogisk video från företaget som visar på hur det är tänkt att fungera. När stocken skall kapas så roterar svärdet istället 360° istället för några få grader som är vanligt. Detta påverkar såklart kaptiden negativt och därmed skördarens produktivitet. Andra effekter är att man måste hålla kranen högre för mer marginal när man kapar efter som man knappast vill köra ner svärdet i marken. Sen så verkar det även vara en katastrof när det gäller kedjeskott.

Men hade det fungerat så är det ju en fråga som vanligt om plus och minus, om vinsten med minskade kapsprickor uppväger kostnaden för sänkt produktivitet och vem som tar kostnaden och vem som tar vinsten.
Senast redigerad av Baggböla sön 18 jan 2015, 16:47, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Alla vill ha uppfinningen, men ingen vill bygga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311912 Jag är på baggbölas sida i detta, det finns nog mer tveksamheter än som framkom i artikeln.

Användarvisningsbild

Re: CUT43 System

Fredrik Reuter  
#311923 Hej,
Jag tog mig friheten och sammanfoga tråden "Alla vill ha den..." med den äldre tråden om Cut43.

(Tyvärr) håller jag också med Baggböla här. Skriver tyvärr inom parentes för det hade vore skoj med något nytt som rörde om lite.

Kaptiden är idag viktig att den är optimerad. Tror att det är svårt att få gehör genom hela kedjan med ett påslag på avverkningspriset för detta.

Sedan detta med säkerhetsrisken och den uppenbara risken att kapa i backen.
Idag är såglådorna skapta för att skydda både människor och egendom såsom kedjan och svärdet.

Det syns till och med i videon vid ett kaptillfälle att de är påväg ner i backen.

Sedan är det några saker till som jag ställer mig frågande till; Hur löses svärdsmatning och oljetillförsel till sågmotorn när allt kan snurra runt?
Säg grova träd så är det kanske tre kapcykler när sågen måste komma underifrån, tänker jag fel, eller blir det att sågmotorn snurrar tre helvarv då utan att snurra tillbaka?

Såglådan blir delad där bakre delen verkar hållas uppe enbart av sågmotormekanismen. Med kanske ~800 ansättningar per dag blir alltid några dåliga och såglådan pressas ner i backen, oftast med ganska hård kraft. Hur kommer då såglådan (och sågmotordel) hålla över tid?

De som sett en såglåda med några tusen timmar på nacken förstår nog vad jag menar.

Sist så visas det på videon att klena stockar kapas konventionellt. Men spaden ser ut att vara i vägen, vart tar den vägen?

Det kan vara så att uppfinnaren har svar på dessa frågor, det vore riktigt skoj om det blev något av detta!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).