Sida 2 av 9

Re: Rottne H21D

Postat: tor 31 mar 2016, 18:37
av Fredrik Reuter
Hej,
Ja, det är inte det vanliga att byta vid 3.000 h redan.
Kan man ana sig till att det varit mycket krångel med den första serietillverkade tro...?

Re: Rottne H21D

Postat: tor 31 mar 2016, 18:54
av skogsjan695xl
Känns som det kan vara så.

Re: Rottne H21D

Postat: tor 31 mar 2016, 19:27
av Ådii
Tycks ju även vara märkesbyte eftersom det är Ponsse som säljer den :wink: Men stod i Trucking att det stod mellan Ponsse och Rottne när dom köpte den första serietillverkade H21:an och skulle Ponssen gått lite bättre skulle det ha blivit en sån, så kanske det var Ponsses tur nu.

Re: Rottne H21D

Postat: lör 23 apr 2016, 15:25
av rocky
Han har bytt både h21an och h11an. Är väll alltid besvärligt med nya system när det blir felsökning från grunden och få personer som kan systemen. 21an går vist väldigt bra när den fungerat men ingen vill ju ha strul med nya saker.

Re: Rottne H21D

Postat: tis 10 maj 2016, 23:45
av Valmet 890
Är på studiebesök på rottne nu imorgon ska vi ut på provkörning av h21... Blir spännande

Re: Rottne H21D

Postat: ons 11 maj 2016, 06:49
av Vedmaskin
Valmet 890 skrev:Är på studiebesök på rottne nu imorgon ska vi ut på provkörning av h21... Blir spännande


Lite småsugen på en. :wink:

Re: Rottne H21D

Postat: ons 11 maj 2016, 06:53
av Valmet 890
Tror den är lite väl stor för våra skogar, men en maffig maskin

Re: Rottne H21D

Postat: ons 11 maj 2016, 07:21
av Fredrik Reuter
Spännande!
Rapportera gärna sedan vad du tycker.

Re: Rottne H21D

Postat: fre 13 maj 2016, 16:39
av Fredrik Reuter
Hej,
Hur gick det med smålandsresan @Valmet 890 ?
Vart den för stor eller blir det en stor blå norr över? :wink:

Re: Rottne H21D

Postat: fre 13 maj 2016, 18:36
av Valmet 890
Jo det gick väldigt bra, mycket trevlig resa. Var intressant att se fabriken hur en rottne blir till, är ju lite annat än när man varit till komatsu som mest är en monterings verkstad, rottne därenot svetsar, fräser och bockar mycket själv, är lite som ett hantverk.
Sen var vi ut i skogen och kollade på en h11 med logmax 5000 som jag var och åkte en stund i en gallring, sen for vi dit rottne höll på testa 2st h21or en med deras eget aggregat och en med LM7000.
Provkörde den med rottne aggregatet ett tag, var första gången jag körde en rottne skördare så det var ju lite ovant med knapparna, men det gick ändå helt ok efter ett tag.
Nog var det en fin maskin, stor, stark och tyst och fin i hytten. Bra fart i aggregatet även på klent när det växlar upp. Det jag blev lite besviken på var stabiliteten, den ville stå och gunga när man for ut en bit med aggregatet, visserligen hade den inga band på så det gör väl skillnad, desamma gällde h11 stod också och gungade en del, den hade kedjor på två hjulpar.
Tex en röd skördare oavsett om det är en 911 eller 951 så kan du sträcka ut kranen och flytta fram på plan mark och det är inga problem, dom står kvar med hjulen på marken.
Nog är väl h21 i största laget här uppe :-P
F18d däremot ser riktigt fin ut, nästan allt som varit lite dåligt på våran är fixat till på D serien.

Re: Rottne H21D

Postat: tis 23 aug 2016, 18:30
av Smålandshuggarn
Får ut en H21:a på prov i nästa vecka. Kan återkomma me nån bild o kommentar!

Re: Rottne H21D

Postat: tis 23 aug 2016, 22:30
av Fredrik Reuter
Hej,
Mycket intressant, du får hemskt gärna rapportera från testet! :-BD

Re: Rottne H21D

Postat: ons 14 sep 2016, 19:11
av Smålandshuggarn
Jaha då har man kört H21:a i nåra dar! Kör H14 i vanliga fall, så knappar o hytt e ju likadant. Dock sitter de Dasa Forester i 21:an, vilket va en ny bekantskap. Tycker det e bra att dom har samlat allt i en stor skärm, men känns som ett rätt krångligt system o så finns de alldeles för få intställningsmöjligheter o finjusteringar. Men bättre än D5 som vi har. I hytten e de likadant, dvs inte en enda plan yta att ställa tex matlådan lr ha traktdirektiv mm på!! O bakom stolen e de ett enda slöseri me utrymme! De går ju int lägga jackan lr ställa matväskan där för efter ett tag så ligger allt bakom lr bredvid stolfan, så man får ha de på golvet vilket jag hatar 😡 Varför inte göra det plant (som på en grön) lr svagt sluttande mot bakrutan?

Vidare till själva basmaskinen så e de ju en jäkla pjäs! Bara bakänden pån har la ett eget riktnummer..! Spelar väl mindre roll i slutavverkning iofs men ändå. Mycket stadigare än va H14 e, men vill ändå stå o gunga när man kör kran vilket e irriterande o märkligt me tanke på storlek o tyngd. Hytten går mjukt tack vare gummibussningar i kolvfästena, men e väldigt svampig i hytten vilket känns i kroppen efter en dag! Skönt me 180 grader rotation och hydraulmotor i stället för kolvar.

Kranen e ju som allt annat, rejält tilltagen och stark. Skymmer lite väl mycket av sikten bara 😡 Fin geometri, bra lyfthöjd (riktigt dåligt på H14) och mer harmonisk än på våran. Även aggregatet e de bättre skjuts i och det matar ur topparna riktigt bra. Hittar även kapstället rätt fort. Tycker såglådan och kapen sitter lite fel iom att det ofta blir kvar ett rotben, trots 90cm svärd. Vilket syns på första trädet i filmen, som inte e alls grovt 😡

Kort sammanfattat tycker jag att H21:an känns betydligt mer harmonisk och genomtänkt än H14, men finns mer att jobba på! Skulle inte vilja ha en men det va kul att få provköra iaf, så tackar Rottne för detta :smile:

Re: Rottne H21D

Postat: ons 14 sep 2016, 19:31
av Smålandshuggarn
https://www.youtube.com/watch?v=r1a88-dt50w

Ber om ursäkt för blås ljudet. La telefonen precis ve utblåset :roll:

Re: Rottne H21D

Postat: ons 14 sep 2016, 19:41
av Fredrik Reuter
Vilken bra rapport, det var intressant läsning, tack!
Snygg körning i filmen också, du verkade komma bra överens me'an. Är det obligatoriskt med grotanpassning på granmarker som håller för er?