fre 13 maj 2016, 18:36#391639
Jo det gick väldigt bra, mycket trevlig resa. Var intressant att se fabriken hur en rottne blir till, är ju lite annat än när man varit till komatsu som mest är en monterings verkstad, rottne därenot svetsar, fräser och bockar mycket själv, är lite som ett hantverk.
Sen var vi ut i skogen och kollade på en h11 med logmax 5000 som jag var och åkte en stund i en gallring, sen for vi dit rottne höll på testa 2st h21or en med deras eget aggregat och en med LM7000.
Provkörde den med rottne aggregatet ett tag, var första gången jag körde en rottne skördare så det var ju lite ovant med knapparna, men det gick ändå helt ok efter ett tag.
Nog var det en fin maskin, stor, stark och tyst och fin i hytten. Bra fart i aggregatet även på klent när det växlar upp. Det jag blev lite besviken på var stabiliteten, den ville stå och gunga när man for ut en bit med aggregatet, visserligen hade den inga band på så det gör väl skillnad, desamma gällde h11 stod också och gungade en del, den hade kedjor på två hjulpar.
Tex en röd skördare oavsett om det är en 911 eller 951 så kan du sträcka ut kranen och flytta fram på plan mark och det är inga problem, dom står kvar med hjulen på marken.
Nog är väl h21 i största laget här uppe
F18d däremot ser riktigt fin ut, nästan allt som varit lite dåligt på våran är fixat till på D serien.
Avverkar numer med en JD1270g!